PARTNERZY PORTALU


Handlowy potencjał drzemie w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców

Handlowy potencjał drzemie w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców
  • Autor: Colliers International
  • Dodano: 19 mar 2013 09:41

Od końca 2011 roku w miastach Polski z liczbą mieszkańców w przedziale 30-100 tys. zostało oddane do użytku nieco ponad 137 tys. mkw. powierzchni handlowej w ramach 12 nowych projektów. Według agencji Colliers International największym potencjałem wśród analizowanych lokalizacji charakteryzowały się miasta poniżej 50 tys. ludności. Deweloperzy szczególnie interesowali się takimi ośrodkami jak: Kutno, Nysa, Sochaczew oraz Cieszyn.

  • Autor: Colliers International
  • Dodano: 19 mar 2013 09:41

Na analizowanych rynkach handlowych działają zarówno lokalni deweloperzy posiadający pojedyncze obiekty handlowe jak P.H.U. Szron (CH Pruchnicka w Jarosławiu), Stec (CH MAX w Chrzanowie); firmy deweloperskie o szerszym zasięgu, jak BPF Inwestor Galeria Kociewska w Tczewie), Biuro Inwestycji Kapitałowych (Retail Park Puławy) oraz firmy o zasięgu krajowym, takie jak Rank Progress (Brama Pomorza w Chojnicach) czy Caelum Development (Galeria Młyńska w Raciborzu).

Mniejszymi miastami interesują się również deweloperzy posiadający ustandaryzowaną sieć obiektów handlowych i działający na wielu rynkach, tacy jak Dekada Realty (Dekada), Elbfonds Development (Marcredo Center), Budrem (Multibox), McKinlay Development (Multishop), Katharsis Development (HopStop), RECE Development (Skwer Handlowy), NAP Invest (Centrum Zakupów) czy Czerwona Torebka.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

W miastach o populacji do 50 tys. mieszkańców występuje wiele sieci handlowych. Główne z nich to Biedronka, Media Expert, Lidl, PEPCO, Kaufland czy Textil Market. Można również zaobserwować wyjątkowe sytuacje, gdy na tych rynkach swoje sklepy otwierają sieci zazwyczaj obecne jedynie w większych miastach. Przykład mogą stanowić delikatesy Alma (Nowy Targ), hipermarket Real (Zgorzelec), supermarket Piotr i Paweł (Chrzanów), sklep sportowy Intersport (Zakopane) czy Multikino (Zgorzelec).

W 59 analizowanych miastach o populacji nieprzekraczającej 50 tys. mieszkańców znajdują się również 52 markety budowlane.

Na rynki handlowe w małych miastach warto również spojrzeć z punktu widzenia konsumentów i ich siły nabywczej. Indeks siły nabywczej dla handlu detalicznego (GfK) w małych miastach (20 - 50 tys. mieszkańców) kształtuje się na poziomie 105,5 (przy średniej krajowej 100). Dla porównania, w największych polskich miastach wskaźnik ten jest na poziomie odpowiednio 149 - Warszawa, 112 - Poznań, 119 - Wrocław. Niektóre duże miasta (pow. 300 tys. mieszkańców), takie jak Bydgoszcz (indeks na poziomie 105) czy Lublin (103), plasują się w przedziale zbliżonym do poziomu kategorii miast małych. Potwierdza to, że małe rynki mogą również być atrakcyjne pod względem ekonomicznym.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Kobza 2013-03-23 20:00:36
    Jeżeli konsument ma jechać 50 km tylko po to żeby móc kupić sobie buty. To sorry ,ale kupi przez internet. Dlatego właśnie mało kto z mniejszych miast jeździ do galerii do innego miasta lub też jeśli jeździ to rzadziej. Oszczędność czasu i pieniędzy. Nie zgodzę się natomiast co do siły nabywczej - wynika raczej ona od rodzaju pracodawców zlokalizowanych w skupiskach miejskich a nie wielkości tychże skupisk. W Polsce szczególnie na dolnym śląsku są miejsca gdzie w miastach 70-80 tyś nie ma galerii mimo że Ludzie zarabiają dużo więcej niż w miastach wojewódzkich. I wierzcie lub nie takim ludziom też nie chce się specjalnie wybierać 40-50km na zakupy po buty czy 2 swetry. Wolą kupić to co będzie lub jako świadomi konsumenci kupić w internecie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.56.11
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!