Jak i gdzie kupują Polacy?


Polacy chętnie kupują online zarówno produkty, jak i usługi świadczone elektroniczne. Wśród produktów dominują w tym roku kosmetyki i odzież, natomiast usługi to głównie rezerwacje noclegów i bilety kolejowe. Preferowanym miejscem zakupu są platformy – przede wszystkim Allegro i OLX, zaś już na trzecim miejscu jest Aliexpress.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Inquiry w listopadzie 2019 r. na próbie osób robiących zakupy w internecie. W ankiecie pytano o zakupy dokonywane online w dowolny sposób (także na telefonie czy tablecie), w podziale na produkty i usługi.
Niskie ceny głównym magnesem
Niskie ceny zostały wymienione jako główne kryterium wyboru miejsca zakupu online (38% badanych), ale ważna jest też szeroka oferta (30% wskazań). Co ciekawe, różne kategorie produktów i usług kupowane są w różny sposób. Stosunkowo nowym zjawiskiem są zakupy przez aplikacje, co dotyczy szczególnie usług (w ten sposób zakupy realizuje już 20% kupujących).
Promocje pod koniec roku i zakupy świąteczne
Coraz więcej osób korzysta z listopadowych i grudniowych promocji; zamiar skorzystania z promocji na Black Friday (Czarny Piątek) zadeklarowało aż 51% badanych. Polacy korzystają również z Cyber Monday (Dzień zakupów internetowych) i polskiego dnia darmowej dostawy, a nawet z promocji na Dzień Singli na Aliexpress.
Inspiracją do zakupów świątecznych są dla klientów kupujących online głównie treści wyszukiwane w internecie, szczególnie na Facebooku, choć sam Facebook rzadko się pojawia jako miejsce zakupu, pomimo oferty Marketplace.
Omnichannel
Handel internetowy coraz częściej przenika się z handlem w sklepach stacjonarnych. Wiele firm pracuje nad rozwiązaniami omnichannel, integrującymi różne formy zakupów. Z badania Inquiry wynika jednak, że polscy klienci często obawiają się o prywatność i niekoniecznie chcieliby, aby ich historia zakupów online była dostępna w sklepie stacjonarnym (30% badanych jest przeciwnych takiemu rozwiązaniu). Z drugiej strony, są tacy, którzy upatrują w tym szansę na niższe ceny oraz lepsze doradztwo ze strony sprzedawcy.
- Polscy konsumenci kupują w internecie niemal wszystko. Niskie ceny, a często możliwość zakupu produktów niedostępnych gdzie indziej, powodują że zakupy w internecie stają się coraz bardziej popularne, szczególnie w okresie przedświątecznym. Obserwujemy jednak duże różnice pomiędzy zakupami wśród kobiet i mężczyzn, a także w różnych grupach wiekowych. W raporcie firmy Inquiry znajdziecie Państwo szczegółowe informacje o obecnym kształcie rynku online – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.