Klienci zadowoleni z nowych przepisów dotyczących e-commerce
Już 60 proc. osób robiących zakupy w internecie wie, że ma prawo odstąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni, wynika z badania zrealizowanego przez firmę ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej.
Wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy z 10 do 14 dni jest najbardziej rozpoznawalną i najlepiej ocenianą przez respondentów zmianą prawa.
– Nowa ustawa o prawach konsumenta wzmocniła bezpieczeństwo zakupów dokonywanych przez internet. Jasność praw i obowiązków obu stron transakcji sprzyja szybkiemu rozwojowi branży e-commerce. Poczta Polska chcąc ułatwić sklepom realizację obowiązków ustawowych i uprościć procedurę zwrotu dla klientów oferuję usługę eZwroty– mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl
75 proc. badanych ocenia, że zmiany w prawie wpłyną pozytywnie na sytuację konsumentów. Stosunkowo nisko ankietowani ocenili zmiany przyznające dodatkowe prawa właścicielom sklepów: tylko 17 proc. osób jako najbardziej korzystne wskazało prawo sprzedawców do wstrzymania się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania od konsumenta towar
39 proc. internautów przynajmniej raz odesłało z powrotem zakupiony w sieci towar. Zdecydowana większość z nich - 85 proc., nie napotkała przeszkód chcąc odstąpić od umowy kupna zawartej na odległość. Osoby, które miały problemy w czasie procedury zwrotu, jako najczęstszą ich przyczynę wskazywały długi czas oczekiwania na uznanie zwrotu oraz trudności ze zwrotem gotówki. Do rzadkości należał brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą lub złośliwe komentarze z jego strony.
Tylko 9 proc. osób kupujących w sieci przyznaje, że płatności internetowe sprawiają im trudność. 39 proc. osób przynajmniej raz dostało wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar. Niektórzy z nich zrezygnowali ze zwrotu z powodu niewiedzy na temat przysługujących im praw - 21 proc., inni dlatego, że nie wiedzieli jak to zrobić - 16 proc. Z kolei 18 proc. osób zdecydowało się na zwrot, ale spotkali się oni z odmową przyjęcia towaru. W tej grupie mieszczą się zarówno ci, którzy zostali niesłusznie odprawieni z kwitkiem, jak i ci którzy nie dopełnili warunków odstąpienia od umowy np. dotyczących terminu zwrotu.
– Widać, że istnieje potrzeba jeszcze dokładniejszych informacji o warunkach transakcji i obowiązkach obu stron umowy. Tylko 41 proc. badanych jest zdania, że informacje o prawach konsumentów są łatwo dostępne na stronach sklepów – podkreśla członek zarządu ARC Marek Lekki.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)
Odpowiedz-
0
0