Mocny wzrost sprzedaż odzieży
Dane o sprzedaży detalicznej w lutym br. świadczą o tym, że możliwy jest powrót spożycia indywidualnego do poziomów z okresu dobrej koniunktury.
- Trzeba jednak pamiętać, że 7-proc. wzrost był w dużym stopniu efektem silnego przyspieszenia sprzedaży samochodów, wywołanego zmianą przepisów prawnych. Tylko bowiem do końca marca można jeszcze kupić auto z kratką, korzystając z pełnego odpisu VAT - mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Mocno wzrosła również sprzedaż odzieży - w cenach stałych o ponad 25 proc., a w bieżących o prawie 20 proc. Była ona wspierana przede wszystkim przez zakrojone na dużą skalę wyprzedaże.
Wyraźnie widać zmiany w zakupach dóbr podstawowych. - Co prawda sprzedaż w hiper- i supermarketach dalej rośnie, ale znacznie wolniej niż w 2013 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z dwucyfrową dynamiką. Jednocześnie odnotowujemy wzrost w grupie żywność, napoje i wyroby tytoniowe. Struktura sprzedaży detalicznej wskazuje, że gospodarstwa domowe uwierzyły w poprawę koniunktury gospodarczej, a tym samym ożywienie na rynku pracy. Poprawę na rynku pracy potwierdzają dane o bezrobociu w lutym (13,9 proc.) - wyjaśnia ekonomistka.
Jak dodaje, na decyzje konsumpcyjne gospodarstw domowych w kolejnych miesiącach, zapewne wpłynie sytuacja za naszą wschodnią granicą, chociaż nie należy się spodziewać, aby znacząco ograniczyły one zakupy. W marcu dynamika sprzedaży detalicznej, głównie dzięki zakupom samochodów, również będzie wysoka.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.