PARTNERZY PORTALU

Moda na sport nakręca rynek sportowych marek i klubów fitness

Moda na sport nakręca rynek sportowych marek i klubów fitness
Powrót do aktywności widoczny jest również w klubach fitness zlokalizowanych m.in. w centrach handlowych. fot. geert pieters/unsplash
  • Autor: AW
  • Dodano: 10 cze 2022 08:23

Polacy pokochali sport i sportowe zakupy. O tym, że to świetny czas na rozwój sportowych marek w naszym kraju świadczą debiuty nowych brandów, jak i wyniki finansowe firm już tu obecnych. Powrót do aktywności widoczny jest również w klubach fitness zlokalizowanych m.in. w centrach handlowych.

  • W Polsce działa ok. 20 sieci sklepów sportowych sprzedających ubrania i akcesoria sportowe, w formacie multi i monobrandów.
  • Martes Sport, 4F i Sizeer - to sieci sportowe z największą liczbą sklepów w Polsce - wynika z danych Propertynews.pl.
  • Branża sportowych sklepów radzi sobie w Polsce bardzo dobrze – w czasie pandemii obroty tych firm utrzymywały się na bardzo dobrym poziomie, a niektóre, np. Intersport, przekazywały informację o najlepszych wynikach od ponad 9 lat - podaje Cushman & Wakefield.
  • Rosnące wydatki Polaków na sport sprzyjają planom ekspansji sieci sportowych - na polskim rynku debiutuje brytyjska marka JD Sports, która chce być w najlepszych centrach handlowych. Z kolei właściciel Sports Direct, Frasers Group, przejmuje Go Sport.

Dobra koniunktura w sektorze handlu i usług sportowych to efekt mody na sport. Według raportu Mastercard Sport Economy Index ponad połowa respondentów wskazała, że w ciągu minionych 18 miesięcy wydała więcej na sprzęt sportowy niż przed okresem pandemii. W 2021 r. co piąty badany (20%) na ten cel przeznaczył od 551 do 1 380 zł.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Na to, że Polacy ćwiczą coraz więcej, wskazują także obserwacje Benefit Systems oraz wyniki ostatnich badań MultiSport Index, a to - zdaniem Jakuba Grabowskiego, dyrektora finansowego Benefit Systems Oddział Fitness - doskonała wiadomość zarówno ze społecznego, jak i rynkowego punktu widzenia.

Według najnowszego raportu MultiSport Index 2022, 65 proc. z nas deklaruje podejmowanie aktywności fizycznej przynajmniej raz w miesiącu. Powrót do aktywności widzimy również w obiektach sportowych, zlokalizowanych m.in. w centrach handlowych, w których kluby fitness stanowią atrakcyjne uzupełnienie oferty usługowej - mówi Jakub Grabowski, dyrektor finansowy, Benefit Systems Oddział Fitness.

Jak wyjaśnia, obiekty sportowe zlokalizowane w galeriach handlowych cieszą się popularnością także z powodu dobrej lokalizacji i dostępnych miejsc parkingowych.

Polacy pokochali siłownie i kluby fitness

Z raportu wynika, że już co piąty aktywnie fizycznie Polak kieruje swoje kroki na siłownie czy do klubu fitness. To właśnie treningi w tych obiektach odnotowały największy wzrost popularności wśród podejmowanych przez Polaków aktywności względem 2021 roku. 

- Widzimy to też po wzroście liczby karnetów w sieciach własnych, takich jak Zdrofit, w których odnotowaliśmy blisko 20 proc. zmianę w pierwszym kwartale tego roku - mówi Jakub Grabowski. - Warto pamiętać, że ta postępująca popularność aktywności przekłada się nie tylko na większą frekwencję w obiektach sportowych czy wyniki sprzedaży marek sportowych, ale i coraz większe zainteresowanie dedykowanymi rozwiązaniami. W naszym przypadku obserwujemy to zarówno po ruchu na platformie treningowej Yes2Move.com, jak i po zainteresowaniu pilotażową wersją aplikacji ZdrowAppka. Aktywni Polacy chcą w holistyczny sposób zadbać o swoje zdrowie i takich rozwiązań też szukają na rynku.

W Polsce działa ok. 20 sieci sklepów sportowych sprzedających ubrania i akcesoria sportowe, w formacie multi i monobrandów. fot. Shutterstock

Sklepy sportowe na fali wznoszącej

W Polsce działa kilkanaście marek sprzedających ubrania i akcesoria sportowe, w formacie multi i monobrandów.

- Do największych i dysponujących największą ilością sklepów należą: Martes Sport – ok. 360 lokalizacji, 4F wraz z marką OUThorn czy UnderAmour – ok. 250 lokalizazacji, Sizeer z przewagą oferty obuwia sportowego – ok. 200 sklepów, 50 style – ok. 150 lokalizacji, InterSport czy SportsDirect - wymienia Beata Kokeli, Partner, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.

Jak dodaje, w Polsce mocną rozwiniętą sieć sklepów mają marki sprzedające obuwie sportowe w formacie multibrandów takie jak Symbiosis, FootLocker. Szeroko rozwiniętą sieć posiadają również firmy oferujące artykuły monobrandowe, takie jak Nike, Adidas oraz wiele innych.

Nike oraz Adidas zmieniają format swoich najważniejszych sklepów, których nowoczesna powierzchnia sięga plus 1000 mkw. - zwraca uwagę Beata Kokeli.

Adidas na swój największy sklep w Polsce i regionie wybrał Domy Towarowe Wars Sawa Junior przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Przestrzeń będzie też nową siedzibą społeczności Adidas Runners.

Największe sieci sklepów sportowych w Polsce

  •  Martes Sport - 360 sklepów
  • 4F (wraz z marką OUThorn czy UnderAmour) - 250 sklepów
  • Sizeer - 200 sklepów
  • 50 style - 150 sklepów
  • Decathlon - 64 sklepy
  • Puma - 56 sklepów
  • Intersport - 35 sklepów
  • Nike - 31 sklepów
  • Symbiosis - 16 sklepów
  • FootLocker - 14 sklepów
  • SportsDirect - 13 sklepów
  • Adidas - 38 sklepów
  • Reebok-  bd.
  • Adventure Sports - 11 sklepów
  • Regatta -  6 sklepów
  • Ski Team - 5 sklepów
  • JD - 5 sklepów

 

Zdaniem ekspertki z Cushman & Wakefield, Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych marek sportowych.

- Polski rynek jest bardzo duży – obecnie liczy 40 milionów mieszkańców. Niewątpliwie coraz więcej wydajemy na sport – począwszy od akcesoriów, po odzież i obuwie - podkreśla.

To sprzyja debiutom mare. Niedawno na rynek weszła brytyjska firma JD, która w planie ma dynamiczny rozwój na rynku polskim.

Z kolei właściciel Sport Direct przejmuje lokalizacje po Go Sport. Firma Go Sport Polska została wystawiona na sprzedaż po tym, jak wyszło na jaw, że oligarcha Nikołaj Fartuszniak jest właścicielem Grupy Sportmaster, do której należy Go Sport.

Dziś wiele marek sportowych projektuje dodatkowo kolekcje lifestylowe czy modowe. Niektóre, jak np. wchodząca do Polski JD – preferują lokalizowanie swoich sklepów w sąsiedztwie sieci typowo modowych, a nie jak dotychczas w klasterach marek sportowych.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.125.76
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!