- Menedżerowie Multi Poland, polskiego oddziału Multi Corporation wierzą, że dzięki modernizacji i dostosowaniu do oczekiwań konsumenta centra handlowe będą miały nawet większe znaczenie niż dotychczas.
- Kołem zamachowym metody Multi na podnoszenie wartości aktywów są innowacje oraz długoterminowe inwestycje kapitałowe w przebudowę i rozbudowę.
- Inwestycje koncentrują się na tworzeniu bardzo atrakcyjnych przestrzeni dla lokalnych i ponadregionalnych społeczności, w tym przez dodanie funkcji pozahandlowych. To repozycjonuje obiekt i tworzy tzw. efekt halo, który buduje footfall.
Ten dotychczasowy deweloper obiektów handlowych z siedzibą w Amsterdamie zmienił strategię i – z portfelem ponad 90 zarządzanych obiektów handlowych w 12 krajach o łącznej wartości aktywów 8 mld euro – stał się jedną z największych europejskich platform zarządzania handlowymi i wielofunkcyjnymi aktywami nieruchomościowymi. Firma z sukcesem przeprowadza swoją dynamiczną ekspansję na rynku zarządczym, oferując pełne spektrum usług, w tym konsulting i całościowe property management, jak również asset management i modernizacje. Multi może już pochwalić się kilkoma znakomitymi osiągnięciami w Polsce, gdzie zarządza sześcioma centrami handlowymi i dwoma budynkami biurowymi – o łącznej powierzchni GLA 346 tys. mkw.
Trendy zmieniają nieruchomości komercyjne
Obecne trendy prowadzą do istotnych zmian na rynku nieruchomości komercyjnych. – Pandemia COVID-19 uwypukliła jedynie istniejące już wcześniej trendy w branży handlowej. W Multi nazywamy to twórczą destrukcją: cyklem tworzenia i łamania. W tej chwili jesteśmy akurat w tej fazie, w której duże centra handlowe w Europie podlegają gwałtownym zmianom - mówi Frédéric Rouleau, Country Asset Manager w Multi Poland.
Podstawową sprawą jest przekształcenie jednofunkcyjnych powierzchni handlowych w miejsca wielofunkcyjne. I nie chodzi tylko o dodanie wypoczynku, restauracji, barów, rozrywki czy usług medycznych. Coraz częściej na przykład w grę wchodzi również funkcja mieszkalna czy pełnowymiarowa przestrzeń publiczna. To już nie jest tylko przebudowa, ale kompleksowa rewitalizacja obiektów starszej generacji, by podnieść ich wartość.
Zwrot z centrum handlowego to jego potencjalne przyszłe zyski, a nie obecna wartość księgowa. – Prawda jest taka, że w biznesie strategicznego zarządzania wartością aktywów handlowych stale należy szacować ryzyka, a przede wszystkim dostrzegać i wykorzystywać pojawiające się okazje. Takie podejście pomaga nam ustalać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i podjąć decyzję, jak adaptować centrum handlowe, by poprawić jego długoterminową wartość. Możliwość dzielenia się obserwacjami trendów z całego naszego paneuropejskiego portfolio to unikalna okazja dla wszystkich zespołów Multi Corporation – mówi Frédéric Rouleau.
Multi gotowe do ciągłej oceny wartości
Menedżerowie Multi wierzą, że obecna sytuacja rynkowa jest przejściowa przez co zapewnia znakomitą okazję do rozważenia i podjęcia strategicznych decyzji o zmianach przygotowujących aktywa do etapu popandemicznej odbudowy i prosperity. Tak ustala się wartość i stopy zwrotu nieruchomości, czyli na podstawie tego, jaki jest stan obecny, kalkulując długoterminowy i stabilny potencjał generowania zysków.
Przykładem tego jest Magnolia Park we Wrocławiu, jedna z najlepszych galerii na polskim rynku nieruchomości, której modernizacja została zaplanowana i przeprowadzona przez Multi Poland. - Spodziewamy się, że podobnie będzie z wartością centrów handlowych – mówi Frédéric Rouleau.
W przypadku wielu obiektów może nastąpić korekta wartości, ale cena dobrze zlokalizowanych i zarządzanych aktywów z kreatywnym pomysłem na rozbudowę i modernizację pozostanie wysoka, a w wielu przypadkach wzrośnie.
- W Multi Poland z naszą dogłębną znajomością lokalnego rynku połączoną z niemal czterdziestoletnim doświadczeniem i paneuropejskim wsparciem jesteśmy szczególnie dobrze przygotowani do ciągłej oceny wartości nieruchomości i utrzymywania jej na zrównoważonym poziomie - tłumaczy Frédéric Rouleau.
Koło zamachowe metody Multi
By dostrzec przyszły potencjał wzrostu wartości aktywów, potrzebne jest nie tylko bardzo duże doświadczenie i kompetentna kadra zarządcza i zespół, ale także coś, co Multi uważa za biznesowe DNA – kreatywność. Wymaga ona świeżego spojrzenia na biznes i odważnych pomysłów. Kołem zamachowym metody Multi na podnoszenie wartości aktywów są innowacje oraz długoterminowe inwestycje kapitałowe w przebudowę i rozbudowę. Menedżerowie Multi wierzą, że wszystko jest ze sobą powiązane.
Inwestycje koncentrują się na tworzeniu bardzo atrakcyjnych przestrzeni dla lokalnych i ponadregionalnych społeczności, w tym przez dodanie funkcji pozahandlowych. To repozycjonuje obiekt i tworzy tzw. efekt halo, który buduje footfall. Modernizacje z kolei tworzą odpowiednią atmosferę w centrum handlowym, co zachęca klientów do większych wydatków, a wysokie obroty przyciągają najemców. W efekcie wzrasta wartość tak zarządzanych aktywów. W ten sposób wartość może zostać zoptymalizowana.
Multi ekspertem kreatywnej redefinicji centrów handlowych
Multi jest ekspertem w kreatywnym redefiniowaniu i przeprojektowywaniu centrów handlowych, tak by oferowały różne funkcje. Dlatego firma posiada własny zespół architektów. To pozwala jej skrócić czas wdrażania zmian w zarządzanych obiektach, szczególnie jeśli w grę wchodzi rozbudowa czy remodeling. Idealnym przykładem jest Forum Rotterdam: innowacyjne przekształcenie przestrzeni handlowej w śródmiejską wielofunkcyjną destynację z mieszkaniami, usługami sportowymi, rekreacją, sklepami i restauracjami, gdzie o każdej porze dnia coś się dzieje.
W centrum handlowym Alfa w Rydze, Multi przeprowadziło rozbudowę o nowy trzypiętrowy budynek i parking wielopoziomowy, a także stworzono zupełnie nowy park dla mieszkańców. W Polsce doskonałym przykładem nowoczesnego wielofunkcyjnego projektu urbanistycznego jest Forum Gdańsk, którego Multi było najpierw deweloperem, a teraz jest zarządcą.
– Spodziewamy się, że w tym roku rynek nieruchomości handlowych, również w Polsce, będzie w dużym stopniu zdominowany przez przekształcenia, przebudowy i tego rodzaju niezbędne zmiany – przewiduje Frédéric Rouleau. – To ogromne możliwości dla takiej firmy jak nasza. Mamy innowacyjne pomysły, które możemy zaoferować właścicielom i dysponujemy bardzo dużymi kompetencjami wykonawczymi. Dodatkowo aktualnie wzmacniamy nasz zespół menedżerski zarówno w naszej centrali, jak i w biurach regionalnych. Naszą dużą zaletą jest też obecność międzynarodowa: od Łotwy po Belgię i od Portugalii po Turcję. Potrafimy zidentyfikować trendy we wszystkich tych krajach i kreatywnie zaimplementować doświadczenia z jednego rynku na innym.
Przez wiele lat w Multi Corporation ważnym elementem rozpoznawania i odpowiedzi na zmiany oczekiwań konsumenckich było mapowanie i optymalizacja doświadczenia zakupowego. Multi jest zarządcą aktywnym, projektującym i wdrażającym zmiany nawet w samej strukturze galerii handlowej. Firma tworzy nowoczesne wielofunkcyjne przestrzenie, które są nie tylko platformami łączącymi najemców z klientami, ale również ośrodkami lokalnych społeczności. Ma swój własny zespół architektów, co znacząco skraca czas wdrażania zmian w zarządzanych obiektach, szczególnie jeśli w grę wchodzi rozbudowa czy remodeling.
Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nie przegap najważniejszych wiadomości
Komentarze