PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Na rynku handlowym małe miasta doganiają aglomeracje

Na rynku handlowym małe miasta doganiają aglomeracje
Magdalena Sadal, Cresa Polska
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 lut 2019 12:18

Na koniec 2018 roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynosiły 14,8 mln mkw. GLA. Dominującym formatem są nadal tradycyjne centra handlowe, których sumaryczna powierzchnia przekroczyła 10,7 mln mkw. GLA. Ponad połowa powierzchni handlowej, w tym centrów handlowych, zlokalizowana jest w ośmiu największych aglomeracjach. Udział największych miast w łącznych zasobach zmniejszył się jednak z 77 proc. w 2000 roku do 56 proc. obecnie - wynika z raportu raport „Retail Occupier Economics”, przygotowanego przez firmę Cresa Polska.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 lut 2019 12:18

Nowe obiekty, rozbudowy i modernizacje w 2018 roku

W 2018 roku na rynek dostarczono 457 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej. Na ten wolumen składa się: 26 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni prawie 365 tys. mkw. GLA, 11 zakończonych rozbudów, które sumarycznie dostarczyły na rynek 67 600 mkw. GLA; cztery obiekty typu mixed-use o łącznej powierzchni ponad 25 tys. mkw. GLA.

Największymi obiektami oddanymi do użytku w 2018 roku są: Forum Gdańsk (62 000 mkw. GLA), Galeria Libero (45 000 mkw. GLA) w Katowicach, Gemini Park Tychy (36 000 mkw. GLA) i Nowa Stacja Pruszków (27 000 mkw. GLA). Najwięcej powierzchni dobudowano w centrum handlowym Platan w Zabrzu, a najbardziej spektakularne modernizacje i rozbudowy zakończono w warszawskich obiektach Atrium: Promenada, Targówek i Reduta. Zakończyła się też pierwsza faza rozbudowy centrum handlowego Janki, w wyniku której na rynek dostarczono 10 tys. mkw. GLA. W sumie rozbudowy odpowiadają za 15% ubiegłorocznej podaży.

- Na rynku dynamicznie rozwijają się sieci dyskontowe i to nie tylko w segmencie spożywczym, ale też odzieżowym i wyposażenia wnętrz. Sieci, które koncentrują się na największych rynkach, zwolniły nieco tempo ekspansji ze względu na nasycenie ich swoją obecnością i skupiają się na optymalizacji i podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących przedłużeń umów i dalszego rozwoju. Wszyscy uważnie obserwują rynek operatorów spożywczych, a w szczególności hipermarketów. Wygląda na to, że w najbliższych latach nastąpi tu wiele zmian, które odczują wszyscy najemcy i wynajmujący na rynku. Działania podejmowane na rynku handlowym zarówno przez najemców, jak i wynajmujących mają na celu wyróżnienie się oraz przyciągnięcie uwagi konsumentów i inwestorów – dodaje Szymon Łukasik.

Popyt na powierzchnię handlową w 2018 roku utrzymywał się na stabilnym poziomie. Nowo dostarczoną powierzchnię oraz zwalnianą przez operatorów wycofujących się z Polski lub będących w trakcie procesu optymalizacji (m.in. Duka, C&A, Piotr i Paweł) zajmują branżowi konkurenci oraz sieci, które znajdują się na etapie dynamicznej ekspansji. Reprezentują oni wszystkie branże i formaty: magazyny meblowe, branżę wyposażenia wnętrz, home&deco, jak również sieci spożywcze. Sektor dyskontowy w 2018 roku powiększył się o kilku nowych graczy, m.in. Dealz, Tedi, Action. Jednak najwięcej nowych marek odnotowano w branży moda i dodatki oraz restauracje.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.191.168
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.