PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Na rynku handlowym małe miasta doganiają aglomeracje

Na rynku handlowym małe miasta doganiają aglomeracje
Magdalena Sadal, Cresa Polska
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 lut 2019 12:18

Na koniec 2018 roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynosiły 14,8 mln mkw. GLA. Dominującym formatem są nadal tradycyjne centra handlowe, których sumaryczna powierzchnia przekroczyła 10,7 mln mkw. GLA. Ponad połowa powierzchni handlowej, w tym centrów handlowych, zlokalizowana jest w ośmiu największych aglomeracjach. Udział największych miast w łącznych zasobach zmniejszył się jednak z 77 proc. w 2000 roku do 56 proc. obecnie - wynika z raportu raport „Retail Occupier Economics”, przygotowanego przez firmę Cresa Polska.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 lut 2019 12:18

- W 2018 roku na polskim rynku pojawiło się 30 nowych marek, a 8 wycofało się z Polski. W sumie w ciągu ostatnich 5 lat do naszego kraju weszły 154 nowe marki, podczas gdy w tym samym czasie wycofało się 31. Świadczy to o atrakcyjności polskiego rynku handlowego, który postrzegany jest jako rynek o ciągle dużym potencjale, zwłaszcza w kontekście płytkiego rynku najemców – komentuje Magdalena Sadal.

W najlepszych, wiodących galeriach stawki czynszu prime (najlepiej usytuowane lokale o powierzchni 100-150 mkw., przeznaczone dla kategorii moda i dodatki) osiągają co najmniej dwukrotnie wyższe wartości niż w pozostałych obiektach na poszczególnych rynkach.

Trendy na rynku handlowym w Polsce

Obecnie w budowie znajduje się ok. 570 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 70%, czyli aż 400 tys. mkw., ma datę otwarcia zaplanowaną na 2019 rok. Dodatkowe 500 tys. mkw. powierzchni jest jeszcze na etapie planowania bądź projektowania. Warto tutaj zwrócić uwagę, że dwie trzecie obecnie budowanych i planowanych nowych obiektów będą stanowiły niewielkie obiekty (do 20 tys. mkw. powierzchni najmu) dwóch formatów: małe galerie i parki handlowe typu strip mall i convenience centres (centra wygodnych zakupów).

Przewidywany jest sukcesywny wzrost udziału rozrywki i gastronomii w galeriach (kina, restauracje, kluby fitness, eventy). W najnowszych obiektach, m.in. w niedawno otwartej Galerii Libero, rozrywka i gastronomia zajmują już 20% powierzchni obiektu.

Obiekty o słabszej pozycji rynkowej znajdują się pod silną presją obniżania stawek najmu, głównie ze względu na rosnącą konkurencję, zmiany przepisów regulujących funkcjonowanie rynku (zakaz handlu w niedzielę) oraz dwucyfrowe tempo ekspansji sektora e-commerce (szacunkowa wartość sprzedaży online w 2018 roku w Polsce to 50 mld zł).

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.24.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.