PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Odbicie sprzedaży detalicznej napędzają dobra trwałego użytku

Odbicie sprzedaży detalicznej napędzają dobra trwałego użytku
fot. Shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 21 lip 2020 12:16

Dane za czerwiec pokazują, że odbicie sprzedaży detalicznej napędzane jest w największym stopniu przez dobra trwałego użytku; dynamika sprzedaży mebli i sprzętu RTV i AGD była w ostatnim miesiącu najwyższa od kwietnia 2019 r. - ocenia Piotr Bartkiewicz z Banku Pekao, komentując wtorkowe dane GUS.

Główny Urząd Statystyczny podał we wtorek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. spadła o 1,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 8,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 1,9 proc. rdr.

"Szczegóły odczytu przynoszą kilka zaskoczeń w stosunku do naszych założeń. Po pierwsze, lepszy wynik zanotowano w sprzedaży samochodów (-6,4 proc. wobec 12 proc. r/r). Po drugie, nieznacznie wolniej w czerwcu spadała sprzedaż żywności i paliw (różnice rzędu 1 pkt. proc.). Po trzecie, sprzedaż odzieży i obuwia okazała się być wyraźnie słabsza od naszych prognoz (spadek o 3,7 proc. r/r wobec prognozy wzrostu o 7 proc. r/r). Wreszcie, delikatnie zaskoczyła na plus kategoria Pozostałe (-6,3 proc. r/r wobec prognozy -10 proc. r/r)" - napisał w komentarzu ekspert Piotr Bartkiewicz z zespołu Analiz i Prognoz Rynkowych Banku Pekao.

Zdaniem Bartkiewicza, "dane za czerwiec pokazują w sposób wyraźny, że odbicie sprzedaży detalicznej jest obecnie napędzane w największym stopniu przez sprzedaż dóbr trwałego użytku - dość powiedzieć, że dynamika sprzedaży mebli i sprzętu RTV i AGD była w ostatnim miesiącu najwyższa od kwietnia 2019 r."

Ekspert Pekao podkreślił, że czerwcowe dane potwierdzają wnioski, które można było wysnuć już miesiąc temu.

"Odbicie w sprzedaży detalicznej po okresie zamrożenia gospodarki pozostaje V-kształtne i nie straciło nic ze swojej dynamiki po początkowym okresie realizacji popytu odroczonego. Sprzyja temu stosunkowo dobry stan rynku pracy, zabezpieczenie dochodowe w postaci różnego rodzaju świadczeń i brak realizacji najgorszych epidemicznych scenariuszy w Polsce. Efekt to V-kształtna trajektoria zarówno nastrojów konsumenckich, jak i wydatków sklepowych" - przekazał.

Jak wskazał, w przypadku konsumpcji prywatnej największą niewiadomą pozostają wciąż usługi konsumenckie, na temat których w oparciu o dane miesięczne nie można zbyt wiele powiedzieć.

"Monitoring naszych wewnętrznych danych transakcyjnych wskazuje jednak na to, że typy wydatków, co do których spodziewaliśmy najtrwalszego wpływu epidemii (usługi hotelowe, transport lotniczy, turystyka), charakteryzuje obecnie najwolniejszy wzrost w stosunku do epidemicznego dołka z połowy kwietnia" - czytamy w komentarzu.

  • 1
  • 2

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.167.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!