Oxford Economics: Transformacja cyfrowa kluczowa dla przetrwania wielu firm


Instytut analityczny Oxford Economics przebadał ponad 2600 firm w 17 krajach pod kątem obecnych i planowanych inwestycji w nowe technologie. Okazuje się, że przedstawiciele branży handlowej są zdecydowanie bardziej zainteresowani ich wdrożeniem niż przedstawiciele innych sektorów gospodarki.
Na przestrzeni najbliższych dwóch lat branża handlowa będzie inwestować w nowe technologie znacznie chętniej niż firmy z innych sektorów gospodarki – wynika z analiz Oxford Economics. Obecnie najwięcej środków firmy handlowe przeznaczają na rozwiązania mobilne, chmurę i analitykę biznesową, ale już za dwa lata priorytetem staną się inwestycje w Big Data.
Dwóch na trzech detalistów twierdzi, że transformacja cyfrowa jest obecnie kluczowa dla przetrwania ich organizacji, a 84 proc. pytanych jest zdania, że stanie się ona priorytetem w ciągu pięciu lat.
- To z jednej strony pozytywna, a z drugiej negatywna informacja. Choć trudno w to uwierzyć, dla niektórych firm handlowych może być już wtedy za późno na inwestycje w technologie. Dzisiaj Amazon przenosi całą swoją wiedzę i możliwości analizy danych o klientach z sieci do tradycyjnego handlu. To samo robi w Chinach Alibaba. Giganci mogą przejąć dużą część rynku, bo handel stacjonarny w dużej mierze jest dziś analogowy. Retailerzy wiedzą, co się sprzedaje, ale gdyby zapytać, dlaczego akurat to, nie będą znali odpowiedzi – zwraca uwagę Wojciech Stramski, CEO, Lab4Motion i dodaje: – Nie potrafią określić, ile dodatkowego towaru mogłoby się sprzedać, gdyby zapewnić odpowiedni poziom zaopatrzenia produktów w ich ofercie i mają problem z określeniem ścieżki zakupowej klientów. Przez to tracą pieniądze, za chwilę, jeśli się nie ucyfrowią, zaczną tracić udziały w rynku. Biznesy działające w kanale online już dawno się tego nauczyły – komentuje prezes Lab4Motion, firmy specjalizującej się w analizie ruchu klientów oraz rozpoznania towaru na półce z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Jak wynika z danych Oxford Economics, to zagrożenie dostrzega spora część branży. Sprzedawcy detaliczni inwestują w technologię, najczęściej w rozwiązania mobilne (73 proc.), chmurowe (63 proc.) i Big Data (60 proc.). Średnia dla retailu jest wyższa niż w przypadku innych branż.
Obecnie ponad połowa firm handlowych wdraża rozwiązania w zakresie Internetu Rzeczy a 38 proc. inwestuje w bezpieczeństwo. Najmniej, bo 3 proc. ankietowanych inwestuje w sztuczną inteligencję i robotyzację (odpowiednio 3 proc. i 2 proc.). To jednak szybko się zmieni. Choć na razie niewiele firm planuje inwestycje krótkoterminowe w uczenie maszynowe, wirtualną rzeczywistość czy aplikacje konwersacyjne, to jeśli entuzjazm większych sprzedawców jest wskazówką, narzędzia te staną się niebawem znacznie bardziej istotne dla całego sektora detalicznego. Już za dwa lata w rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję zainwestuje 19 proc. detalistów.
- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.