PARTNERZY PORTALU


Płatności kartami zyskają na popularności?

  • Autor: dlahandlu.pl
  • Dodano: 22 maj 2014 16:05

1. lipca br. zostaną obniżone opłaty interchange, pobierane od transakcji kartami płatniczymi. Maksymalna stawka będzie wynosić 0,5 procent wartości transakcji. To efekt opublikowanej 30. października 2013 roku nowelizacji ustawy o usługach płatniczych.

- Obecnie trwają już ostatnie przygotowania do obniżki - mówi Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego - a idą one dwutorowo. Pierwsza grupa przedsiębiorców w sposób automatyczny otrzyma redukcję opłat, ponieważ oni mają tak podpisane umowy, a druga grupa przedsiębiorców musi się o tę obniżkę upomnieć. Dotyczy to szczególnie firm z sektora MSP. I tu apel do nich, aby udali się do swoich agentów rozliczeniowych i zapytali o nową ofertę, która będzie uwzględniać niższe koszty transakcyjne.

Organizacje płatnicze nie dostosowały się jeszcze do nowego prawa

Niższe opłaty interchange mają być zachętą do coraz szerszego przyjmowania płatności kartami, a to powinno znacząco powiększyć liczbę punktów akceptacji i zaowocować przyspieszeniem rozwoju obrotu bezgotówkowego. Sami klienci powinni dopytywać swoich sprzedawców czy usługodawców, czy zaoferują w najbliższym czasie możliwość płatności kartami.

- Agenci rozliczeniowi byli gotowi do obniżania stawek interchange już od 1 stycznia bieżącego roku, jednak pojawiły się problemy ze strony organizacji płatniczych. Ubolewamy nad tym, że organizacje płatnicze nie dostosowały się jeszcze do nowego prawa - mówi Robert Łaniewski.

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych weszła w życie od początku roku, a zatem dla nowych przedsiębiorców niższa stawka interchange powinna obowiązywać już od tamtej pory. Niestety agenci rozliczeniowi nie dostali cenników od Visy i Mastercarda, bo w ich opinii ustawa ma półroczne vacatio legis. Okres przejściowy miał być, ale dla umów zawartych wcześniej. Taka jest też interpretacja posłów, Ministerstwa Finansów i Narodowego Banku Polskiego.

Duopol nie służy rynkowi

Okazuje się, że nie tylko monopol, ale także duopol nie służy rynkowi i konsumentom. - W ustawie brakuje sankcji, także za podwyższanie innych opłat przy redukcji stawek interchange oraz odpowiedniego nadzoru. Na to zwracaliśmy już uwagę podczas prac legislacyjnych i nadal będziemy o tym mówić, bo działania organizacji, w szczególności Mastercarda są szkodliwe - dodaje prezes FROB. Operatorzy terminali uważają, że gdyby nie wprowadzony przez firmę program Innovation for Poland, rynek transakcji kartami rozwijałby się szybciej. Więcej sklepów będzie przyjmować płatności kartami?

W roku 2010 Visa uruchomiła program dopłat do terminali płatniczych. Miały się na nie składać banki. Dzięki temu rocznie mogłoby przybywać ponad 40 tysięcy urządzeń. Później Mastercard wystartował z programem IFP i nałożył na agentów opłatę marketingową w wysokości 0,025 procent od wartości transakcji wykonanych kartami płatniczymi. Z szacunków Komitetu Agentów Rozliczeniowych wynika też, że te działania hamują wzrost liczby terminali w okresie pięciu lat o 80 tysięcy sztuk.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.85.57.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!