PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Pogłębia się polaryzacja rynku handlowego. Koronawirus zweryfikuje plany najemców i deweloperów

Pogłębia się polaryzacja rynku handlowego. Koronawirus zweryfikuje plany najemców i deweloperów
Szymon Łukasik i Magdalena Sadal, Cresa Polska
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 07 kwi 2020 17:15

Z perspektywy aktualnej sytuacji ubiegły rok był stabilnym okresem dla rynku handlowego i – mimo zakazu handlu w niedziele – odnotował dobre wyniki. Szymon Łukasik, dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych w firmie Cresa Polska podkreśla, że obecnie dla branży  kluczowe jest znalezienie rozwiązania zabezpieczającego interesy najemców i wynajmujących, przywrócenie płynności finansowej, zachowanie miejsc pracy oraz większe wsparcie ze strony ustawodawcy będą kluczowymi kwestiami w najbliższych dniach i tygodniach. - Coraz częściej podnoszonym tematem przez branżę jest także umożliwienie czasowego przywrócenia handlowych niedziel, aby złagodzić skutki obecnego kryzysu – mówi.



  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 07 kwi 2020 17:15

- Plany najemców i deweloperów z pewnością zostaną zweryfikowane z powodu wyhamowania gospodarczego spowodowanego epidemią COVID-19. Spowolni się proces dostarczania nowej powierzchni na rynek oraz jej komercjalizacji. Z pewnością wzrośnie wartość rynku e-commerce. Jednak wszyscy gracze rynku handlowego będą chcieli szybko, oczywiście w miarę możliwości, powrócić na tory normalnego funkcjonowania i stabilnego rozwoju – mówi Magdalena Sadal, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa branży handlowej w firmie Cresa Polska, autorka raportu „Retail Occupier Economics 2019”.

Z raportu firmy Cresa wynika, że w 2019 roku przybyło w Polsce 28 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 406 tys. mkw. GLA. Tym samym łączne zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyły 15 mln mkw. GLA. Największym obiektem handlowym otwartym w 2019 roku była Galeria Młociny (76 tys. mkw. GLA), a największą rozbudową było powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16,5 tys. mkw. (do 58 tys. mkw. GLA) i powiększenie Centrum Janki o 11,9 tys. mkw. GLA (do 94 tys. mkw. GLA).

- W każdej kategorii przybyło nowej powierzchni handlowej – dzięki otwarciu nowych galerii, parków i centrów wyprzedażowych oraz rozbudowaniu istniejących obiektów. Warto zauważyć, że niemal jedną trzecią ubiegłorocznej podaży stanowiła powierzchnia nowo otwartych hipermarketów budowlanych i meblowych – mówi Magdalena Sadal.

Dzięki temu poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł o 11 mkw. w ostatnim roku i na koniec 2019 r. wynosił 397 mkw. na 1 000 mieszkańców. Nasycenie powierzchnią tylko centrów handlowych wynosiło 283 mkw. na 1 000 mieszkańców (przyrost wskaźnika o 3 mkw.). Wśród największych aglomeracji Warszawa, Szczecin i Kraków cechuje wciąż wysoki potencjał handlowy.

Dynamiczny przyrost powierzchni handlowej notują miasta liczące 50-100 tys. mieszkańców oraz ośrodki poniżej 50 tys. mieszkańców. W ciągu dwóch dekad udział tych rynków w całkowitych zasobach wzrósł ponad czterokrotnie, do 19,0% w 2019 roku, w 2020 roku ma przekroczyć 20%.

- Mimo największej dynamiki przyrostu powierzchni handlowej miasta poniżej 100 tys. mieszkańców dalej notują zdecydowanie niższe wskaźniki nasycenia. W najbliższych dwóch latach ok. 33% planowanej podaży przypadnie na miasta poniżej 50 tys. mieszkańców. Plany te mogą zostać zweryfikowane lub opóźnione w związku z obecną sytuacją spowodowaną wyhamowaniem gospodarczym – komentuje Magdalena Sadal.

  • 1
  • 2

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.38.214
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!