PARTNERZY PORTALU


Polacy nie poddali się grudniowemu szaleństwu zakupów

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Dodano: 27 sty 2014 11:46

W grudniu ubiegłego roku sprzedaż detaliczna wzrosła wprawdzie o prawie 6 proc., ale w 2012 roku, w tym samym czasie, spadła o 3,6 proc. Baza porównawcza była więc niska - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach, czyli hiper-i supermarketach, czy dyskontach wzrosła o 7,1 proc. (ale miesiąc wcześniej, w listopadzie - o 10 proc. w większym stopniu także w poprzednich miesiącach 2013 r.), ale już żywności i napoje tylko o 3,0 proc. (większa dynamika była od maja ubr.) Widać, że nasz stół świąteczny był w 2013 roku „racjonalny". Natomiast, w grudniu mocno wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia, a także po kilku miesiącach słabszych, sprzętu RTV, AGD oraz mebli. Wysoka, 30 proc. dynamika sprzedaży samochodów, to efekt nie tylko niskiej bazy (w grudniu 2012 roku spadek o 13 proc.), ale również zamieszania wokół podatku VAT od zakupu aut z „kratką". Wielu właścicieli firm, nie czekając na nowe, nieznane jeszcze rozwiązania podatkowe, które miały obowiązywać od stycznia br. kupiło samochody w grudniu, na dotychczas obowiązujących zasadach - wyjaśnia Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan w pierwszej połowie br. sprzedaż detaliczna będzie, owszem, rosła, ale na powrót do dwucyfrowej dynamiki wzrostu przyjdzie nam poczekać. Gospodarstwa domowe wydają się zdecydowanie bardziej wyważone w podejmowaniu decyzji konsumpcyjnych, niż przed osłabieniem gospodarczym i wzrost ich skłonności do konsumpcji będzie się odbudowywał dłużej niż przy poprzednich osłabieniach koniunktury w latach 2001-2003 czy 2008-2009.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.248.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!