PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Polski rynek handlowy ciągle rośnie

Polski rynek handlowy ciągle rośnie
Riviera Gdynia
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 09 paź 2015 12:44

W Polsce powstaje łącznie 708 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 675 000 przypada na centra handlowe. Utrzymuje się trend przebudowy, rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów - wynika z raportu JLL podsumowującego sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec III kw. 2015 r.

  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 09 paź 2015 12:44

- Modernizacje i przebudowy to bardzo ważny element strategii właścicieli i zarządców starszych obiektów w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku i zmieniające się oczekiwania klientów. W III kw. na rynek trafiła nowa powierzchnia w ramach rozbudowanej Galerii Pomorskiej, centrum Wola Park i Factory Ursus. Z kolei, takie projekty jak m.in. Centrum Franowo w Poznaniu, Morena w Gdańsku, Tesco Bielany we Wrocławiu, obiekty ETC w Swarzędzu i Gdańsku przechodzą właśnie procesy przebudowy czy modernizacji-  wymienia Edyta Potera, dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Popyt

Pięć międzynarodowych sieci handlowych i gastronomicznych poinformowało w ostatnim czasie o rozpoczęciu działalności w Polsce. Turecka marka modowa Colin’s zadebiutowała w Bonarka City Center, natomiast Origins rozpoczął od Galerii Mokotów. Na rynku pojawiły się trzy znane sieci gastronomiczne: Fuddruckers, Dairy Queen (Wola Park) oraz Paul (Warsaw Financial Center). Z kolei Dunkin’ Donuts postanowił reaktywować swoją działalność w Polsce.

- Zauważalny w Polsce jest ogólny trend wzmacniania stref gastronomicznych w centrach handlowych. Przebudowa nieruchomości w tym celu jest po części związana z rosnącą siłą nabywczą społeczeństwa. Zwiększenie przestrzeni pod tego typu lokale może zachęcić nowe międzynarodowe sieci gastronomiczne do wejścia na polski rynek - komentuje Edyta Potera.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej i czynsze

Poziom powierzchni niewynajętych w największych miastach kształtuje się pomiędzy 1,6 proc. a 4,0 proc.. Wyjątek stanowi Wrocław – 4,6 proc..

- Poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych wyniósł na koniec III kw. 233 mkw. na 1 000 mieszkańców. W naszej ocenie, Polska powinna osiągnąć średni poziom nasycenia dla krajów Europy Zachodniej, czyli 262 mkw. na 1 000 mieszkańców, przed 2020 r.-  dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Z wyjątkiem Warszawy i Poznania, stawki czynszów na głównych rynkach handlowych pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu do ubiegłego kwartału. W Warszawie czynsze “prime”, które dotyczą sklepów o powierzchni do 100 mkw. z asortymentem odzieży lub dodatków, w najlepszych galeriach handlowych, wzrosły do 120 euro za mkw. miesięcznie.

Rynek inwestycyjny

Największą tegoroczną transakcją na rynku nieruchomości handlowych w Polsce jest zakup w III kw. 2015 r. centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment od Foncièrie Euris i Rallye za ok. 291– 300 mln euro.

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.176.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!