PARTNERZY PORTALU


Ponowne otwarcie centrów handlowych nie wystarczy. Branża liczy na dalsze wsparcie

Ponowne otwarcie centrów handlowych nie wystarczy. Branża liczy na dalsze wsparcie
Fot. Shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 23 lis 2020 15:20

Przedsiębiorcy skupieni wokół Retail Institute z ulgą przyjęli decyzję o otwarciu centrów handlowych od 30 listopada 2020 r. Czwarty kwartał zawsze był w handlu najważniejszym okresem w roku więc przywrócenie większości funkcji galerii pozwoli ich najemcom na częściowe nadrobienie strat spowodowanych zamknięciem, ale i stwarza szansę by uchronić się przed upadłością oraz masowymi zwolnieniami pracowników. Nadal w dramatycznej sytuacji pozostaje gastronomia, rozrywka i branża fitness – niezwykle ważna grupa najemców centrów handlowych, która nie może pozostać bez znaczącego wsparcia ze strony państwa.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 23 lis 2020 15:20

Stopniowy powrót do stabilnego funkcjonowania branży handlowej będzie możliwy jedynie dzięki uruchomieniu pakietu działań pomocowych dla całego ekosystemu centrów handlowych, który po raz drugi został praktycznie wyłączony z możliwości generowania przychodów przy i tak spadającej liczbie klientów  i wysokości obrotów.

- W branży panuje dużą niepewność. Decyzję dotyczącą zamknięcia galerii handlowych uważaliśmy
za przedwczesną i nieuzasadnioną, dlatego tę o ponownym otwarciu przyjęliśmy z nieukrywaną ulgą. Listopad jest stracony – spadki zarówno frekwencji jak i obrotów w tym miesiącu są oczywiste i trudne do odpracowania. Pod znakiem zapytania pozostaje grudzień. Ogromną obawę budzi styczeń i luty dlatego z całą mocą apelujemy już dziś, aby nie zamykać obiektów handlowych po świętach, a branżę, która zatrudnia w Polsce setki tysięcy pracowników, otoczyć parasolem ochronnym. Jeżeli nie ma to na środków – pozwolić jej po prostu pracować – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Sytuacja w branży centrów i sieci handlowych jest nadal trudna. W monitorowanych przez Retail Institute 140 centrach handlowych, w okresie od stycznia do 15 listopada, w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku, najwyższe spadki odwiedzalności odnotowały centra duże (-32,3 proc.), średnie (-28,1 proc.) oraz małe (-26,8 proc.) co miało bezpośredni wpływ na osiągane przez najemców wyniki finansowe. Średni obrót z metra na koniec września 2020 roku był nieznacznie wyższy w centrach dużych (588,8 zł; tj. -26,5 proc niższy niż w tym samym okresie 2019 roku) niż w średnich (584,5 zł; th. -22,2 proc. r/d/r). W centrach małych wyniósł natomiast 496,2 zł, czyli 26,1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2019r. Od maja do połowy września, branża mozolnie odpracowywała wyniki.

- Podczas pierwszego zakazu handlu, zarówno najemcy, jak i właściciele centrów handlowych, znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. W tym momencie kluczowe okazały się wypracowane wcześniej partnerskie relacje. Kiedy zaczęliśmy prowadzić rzeczową dyskusję z najemcami i co najważniejsze podejmować wspólne inicjatywy, okazało się, że mamy te same oczekiwania i musimy sobie wzajemnie pomóc, by stanąć na nogi i osiągnąć wspólny cel, czyli zawalczyć o klientów. Wykorzystaliśmy wszystkie dostępne możliwości pomagające najemcom dotrzeć do odbiorców ze swoją ofertą. Wspólnie też pracowaliśmy nad wprowadzaniem i systematycznym udoskonalaniem rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo osób przebywających na terenie nieruchomości handlowych. Wymagało to dużego zaangażowania obu stron, ale – z dumą przyznaję – udało się - komentuje James Turner, dyrektor zarządzający Grupy Sierra Balmain.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!