PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Spór na ostrzu noża. Jak pandemia zmienia handel?

Spór na ostrzu noża. Jak pandemia zmienia handel?
Bezprecedensowy spór może poważnie zachwiać sektorem, bo przecież najemcy są największym kapitałem każdego centrum handlowego. Fot. Unsplsh (Mike Petrucci).
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 maj 2020 09:58

Strach przed bankructwem mobilizuje do negocjacji, ale teraz już tylko indywidualnych, bo recepty systemowej – mimo udziału banków i rządu – nie udało się wypracować przy okrągłym stole. Najemcy uznali, że żądanie czynszów sprzed pandemii jest nie fair. – Bo dzisiaj galerie to atrapy handlu – uważa wiceprezes LPP Sławomir Łoboda. Z kolei ze strony wynajmujących padły oskarżenia o wykorzystywanie kryzysu do restrukturyzacji portfela. – Trudno nazwać to inaczej niż aktem terroru – przyznaje Łukasz Tomczak, dyrektor zarządzający GCH Manhattan. Zatem w galeriach „poszło na noże”. Bezprecedensowy spór może poważnie zachwiać sektorem, bo przecież najemcy są największym kapitałem każdego centrum handlowego.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 maj 2020 09:58

Od wielu tygodni centra i sieci handlowe podejmują działania, które mają przede wszystkim zapewnić klientom bezpieczeństwo oraz możliwość realizacji potrzeb zakupowych. Pomimo dostosowania się wszystkich firm tworzących złożony ekosystem centrum handlowego do wytycznych ministra zdrowia oraz tych wyznaczonych przez zarządców centrów, spodziewany jest znaczący spadek odwiedzalności, ale także częstotliwości i długości wizyt klientów.

– Ostatnie tygodnie firmy wykorzystały między innymi do tego, aby ocenić rentowność poszczególnych lokalizacji i możliwości pracy w nowych warunkach społecznych i ekonomicznych. Otwarcie niektórych z nich może okazać się nieopłacalne – uważa prezes Retail Institute Anna Szmeja. 

Pandemia przyspiesza zamknięcia sklepów 

Według wstępnych szacunków taka sytuacja może potrwać do czasu powszechnych szczepień lub wygaśnięcia pandemii.

– Przewidujemy, że klienci dziś chętniej będą wybierać mniejsze obiekty handlowe i większe formaty handlowe i usługowe, w których unikną dużych skupisk ludzi. To wszystko będzie miało duże odzwierciedlenie w wynikach firm, zarówno centrów, jak i sieci handlowych – przyznaje Anna Szmeja.

Prezes Retail Institute stawia tezę, że być może kryzysowa sytuacja wywołana pandemią tylko przyspieszyła decyzję wielu firm o zamknięciu części sklepów. Na obserwowaną sytuację może złożyć się wiele różnych czynników: brak wystarczających przychodów, konieczność redukcji kosztów, w tym tych związanych z personelem oraz – mimo trzech tarcz antykryzysowych – niewystarczające lub spóźnione wsparcie rządu.

– Dziś główną strategią firm jest podejmowanie działań skierowanych na przetrwanie. Nie dziwi mnie zatem to, że sieci handlowe nie otwierają wszystkich lokalizacji. Te, które są obecne w wielu różnych miejscach w jednym mieście, miały dużo czasu, aby wytypować do ponownych otwarć tylko te galerie, w których przed kryzysem miały najwyższą EBITĘ lub z którymi mają największą szansę wypracowania korzystnych warunków czynszowych. Należy jednak pamiętać, że bardzo dużo sieci otworzy się we wszystkich lokalizacjach, a skalę problemu trudno ocenić przed pełnym przeanalizowaniem sytuacji – wyjaśnia Anna Szmeja.

Duży wpływ na zaistniałą sytuację miały trudne negocjacje toczone między wynajmującymi i najemcami.

– Najemcy apelowali o wypracowanie nowych warunków najmu, które będą uwzględniały nowe uwarunkowania społeczne i ekonomiczne i pozwolą utrzymać miejsca pracy oraz odpracować straty w możliwie krótkim czasie. Z drugiej strony wynajmujący musieli w krótkim czasie wyjaśnić bieżący model funkcjonowania centrów, strukturę kosztów, zależności i uwarunkowań, w których funkcjonują jak i to, że wypracowanie jednego, uniwersalnego rozwiązania czynszowego, o które postulowali najemcy dla wszystkich branż i najemców jest niemożliwe – podsumowuje prezes Retail Institute. 

Przeciąganie struny czy stawek? 

Obrady okrągłego stołu branży centrów handlowych zakończyły się jednak fiaskiem.

– Formalne rozmowy utknęły, ale w praktyce, w związku z otwarciem obiektów handlowych, zdecydowana większość sklepów zdecydowała się na otwarcie i indywidualne rozmowy dotyczące zmienionych warunków najmu. Część z nich już została zawarta, negocjacje kolejnych trwają. To pokazuje, że rynek jest w stanie się porozumieć. Dyskusje przypominają przeciąganie liny. Najemcy dążą do wynegocjowania warunków o wiele bardziej dla nich korzystnych niż te, będące podstawą porozumienia – potwierdza Aleksander Walczak, prezes Dekady.

Jak wyjaśnia, w projekcie porozumienia zaproponowano obniżki czynszu do końca bieżącego roku przy założeniu, że po tym okresie stawki wrócą do wcześniej ustalonych poziomów...

Strefa premium - propertynews.pl

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU PROPERTYNEWS.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • konrad 2020-05-13 13:00:08
    Bardzo dobrze ujął to wiceprezes LPP, obecnie handle mocno kuleje. Trzeba będzie poczekać aż wszystko wróci do normalności.
  • Bartosz 2020-05-19 18:15:20
    Niestety tak to wygląda, dlatego rozumem czemu chcą negocjować ceny najmu.
  • Claudia klein 2020-05-23 00:18:52
    Witam i witam w Spotcap Global Loan Services, nazywam się Claudia Klein, jestem pożyczkodawcą, a także konsultantem ds. Pożyczek. Czy naprawdę potrzebujesz wsparcia finansowego? potrzebujesz pożyczki na różne cele? jeśli twoja odpowiedź brzmi „tak”, radzę skontaktować się z moją firmą za pośrednictwem | spotcapglobalservices@gmail.com | lub napisz do nas na WhatsApp: +4915758108767 | i mieć pożyczkę na koncie w ciągu 24 godzin, ponieważ zapewniamy doskonałe usługi pożyczkowe na całym świecie. Oferujemy wszelkiego rodzaju usługi pożyczkowe (pożyczki osobiste, pożyczki biznesowe i wiele innych), oferujemy pożyczki zarówno długoterminowe, jak i krótkoterminowe, a także możesz pożyczyć do 15 milionów euro. Moja firma pomoże Ci osiągnąć różnorodne cele dzięki szerokiej gamie produktów kredytowych. Wiemy, że uzyskanie legalnej pożyczki zawsze było ogromnym problemem Dla osób, które mają problem finansowy i potrzebują jego rozwiązania, wiele osób tak trudno jest uzyskać pożyczkę w lokalnych bankach lub innych instytucjach finansowych ze względu na duże zainteresowanie stopa, niewystarczające zabezpieczenie, stosunek zadłużenia do dochodu, niska ocena wiarygodności kredytowej lub z jakichkolwiek innych powodów. Nigdy więcej czasu oczekiwania ani stresujących wizyt w banku. Nasza usługa jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu - możesz uzyskać pożyczkę i dokończyć swoje transakcje, kiedykolwiek i gdziekolwiek jej potrzebujesz. Świadczymy 24-godzinne usługi pożyczkowe światowej klasy. W przypadku pytań / pytań? - Wyślij wiadomość e-mail do | spotcapglobalservices@gmail.com | lub napisz do nas na WhatsApp: +4915758108767 | I Natychmiastowa odpowiedź. Twoja rodzina, przyjaciele i koledzy nie muszą wiedzieć, że masz mało gotówki, po prostu napisz do nas, a otrzymasz pożyczkę. Twoja wolność finansowa jest w twoich rękach!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!