PARTNERZY PORTALU

Tajemniczy klient od UOKiK

  • Autor: Polskie Radio
  • Dodano: 08 cze 2015 11:47

Koniec zabawy w kotka i myszkę między nieuczciwymi kontrahentami a oszukiwanymi konsumentami. UOKiK wprowadza do gry nową postać - "tajemniczego klienta", który nie tylko będzie kontrolował ale i dokonywał próbnego zakupu.

  • Autor: Polskie Radio
  • Dodano: 08 cze 2015 11:47

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów próbuje diagnozować praktyki sprzedaży na różnych etapach kontraktowania. Czasami jest tak, że przedsiębiorcy łamią prawo na etapie przedkontraktowym, czasami w toku wykonywania umowy a czasami po, na przykład nie realizując uprawnień z tytułu rękojmi.

To co było najtrudniejsze ze strony UOKiK-u to szukanie dowodów na to, że zasady uczciwości kupieckiej, często łamane są właśnie na etapie zawierania umowy. Tutaj to łamanie przepisów i nie przestrzeganie praw konsumentów nie wynika z dokumentów, bo często ten etap zawierania kontraktu nie jest dokumentowany. - Stąd idea, aby móc monitorować ten moment zawierania umowy, czyli jak przebiega komunikacja przedsiębiorcy z konsumentem i czy przypadkiem konsument nie jest wprowadzany w błąd. Pomyśleliśmy, że dobrą instytucją będzie tak zwany „tajemniczy klient”. Byłby to tak naprawdę ktoś , kto przeprowadzałby kontrolę i mógł dokonywać próby zakupu - mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Taki zakup kontrolowany byłby dokonywany przez pracownika UOKiK. Ten pracownik nie będzie mógł absolutnie prowokować przedsiębiorcy. Będzie mógł tylko i wyłącznie monitorować jak przebiega procedura sprzedaży. - Użycie takiego środka musi być proporcjonalne, czyli przewidzieliśmy w projekcie ustawy, że zanim UOKiK podejmie decyzje o skorzystaniu z zakupu kontrolowanego, będzie musiał uzyskać zgodę Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ta procedura będzie mogła być zastosowana w przypadku kiedy zaistnieje prawdopodobieństwo popełnienia praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Takie prawdopodobieństwo może wynikać ze skarg konsumentów lub na przykład z doniesień prasowych - wyjaśnia wiceprezes UOKiK

W przyszłym tygodniu projektem nowelizacji Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów wprowadzającym "tajemniczego klienta" zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów. Jest szansa że jeszcze w tej kadencji Sejmu Ustawa zostanie uchwalona.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.247.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNERZY SERWISU

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!