PARTNERZY PORTALU

UOKiK otrzyma nowatorskie narzędzia do walki z nieuczciwością

  • Autor: PAP
  • Dodano: 03 wrz 2015 11:50

Nowe przepisy dadzą UOKiK nowatorskie narzędzia do zwalczania nieuczciwej sprzedaży produktów finansowych - to kluczowe, bo na obecnym etapie rozwoju rynku taka nieuczciwość stała się niemal normą - mówi PAP prezes UOKiK Adam Jasser.

Nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przygotował UOKiK we współpracy z resortami finansów i sprawiedliwości. Dotyczy on m.in. tzw. klauzul niedozwolonych w umowach, czyli zapisów, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszają interesy konsumenta oraz nie zostały indywidualnie uzgodnione z konsumentem. Nowa ustawa wprowadza też m.in. zakaz oferowania usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom klientów.

PAP: Sejm uchwalił kolejną nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nad którą pracuje teraz Senat. Przedsiębiorcy skarżą się, że w tym roku weszła już w życie jedna nowela przepisów dotyczących Urzędu. Po co UOKiK kolejne ustawowe rozszerzenie kompetencji?

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

A.J.: Kolejne zmiany są konieczne, bo jesteśmy na takim etapie rozwoju rynku, że nieuczciwa sprzedaż staje się niemal normą. A to nie tylko uderza w konsumentów, ale także zakłóca funkcjonowanie konkurencji na rynku. To nie są działania przeciwko przedsiębiorcom, tylko przeciwnie, na rzecz przedsiębiorców. Dobrze ujął to toruński filozof Andrzej Szachaj, który pisał, że jeśli można uzyskać przewagę konkurencyjną przez granie nie fair, prędzej czy później granie nie fair się upowszechni, bo ci, którzy chcieliby grać fair, przegrają z nieuczciwymi. Ten trend trzeba zatrzymać i przywrócić uczciwą konkurencję, inaczej mechanizm wolnorynkowy przestaje działać.

Z punktu widzenia UOKiK ład wolnorynkowy, jeśli chodzi o konkurencję jest oparty o trzy zasady. Po pierwsze, to wolność od działań antykonkurencyjnych innych firm, i tu mówimy o tych tradycyjnych kwestiach związanych z ochroną konkurencji, czyli zmowami, nadużywaniem pozycji dominującej, etc. Druga to kwestia wolności od nieuzasadnionej interwencji państwa. Oczywiście, czasem udzielenie pomocy publicznej jest uzasadnione rynkowo lub wyższymi racjami, które trzeba chronić. Trzecia zasada to właśnie zasada grania metodami fair wobec klientów i kontrahentów. Dzisiaj widzimy, że oprócz tradycyjnych przestępstw antymonopolowych w europejskiej jurysdykcji mamy bardzo często do czynienia z zakłóceniem konkurencji poprzez nieuczciwą sprzedaż konsumencką.

PAP: Jakie narzędzia daje zatem UOKiK nowa ustawa?

A.J.: Moim zdaniem kluczowe jest właśnie zdefiniowanie nieuczciwej sprzedaży na rynku finansowym jako oferowania produktów niedostosowanych do potrzeb klienta. To pionierskie rozwiązanie i nie jest wykluczone, że wytyczamy ścieżkę, którą inne kraje UE też będą chciały z czasem pójść. Bardzo istotnym elementem jest także nowa procedura usuwania klauzul niedozwolonych z obrotu prawnego, bo to był problem, który znacznie nasilił się w ostatnich latach. A oprócz tego także wydłużony okres przedawnienia i możliwość korzystania, za zgodą sądu, z możliwości stosowania procedury "tajemniczego klienta", czyli pozyskiwania dowodów na nieuczciwą sprzedaż przez urzędnika UOKiK, występującego jak zwykły klient.

Zresztą oprócz naszej ustawy, która horyzontalnie reguluje te kwestie, są one także ujęte sektorowo w nowych ustawach, czy to dotyczących rynku pożyczek pozabankowych w ustawie antylichwiarskiej czy produktów ubezpieczeniowych. To wszystko zmierza ku temu, by właśnie była większa przejrzystość, większa uczciwość sprzedaży, a zatem żeby przedsiębiorstwa działające na tych rynkach mogły ze sobą uczciwie konkurować.

PAP: Czy gdyby UOKiK wcześniej dostał te narzędzia do ręki, to powstrzymałby oferowanie frankowych kredytów hipotecznych?

A.J.: To możliwe, że niektóre przypadki oferowania kredytu we franku szwajcarskim, kiedy ryzyko walutowe było np. lekceważone, a informacja o nim niepełna, łatwiej byłoby dziś zdefiniować jako nieuczciwą sprzedaż. Warto jednak podkreślić, że co do zasady UOKiK nie jest właściwym organem, żeby definiować, jakie produkty powinny być na rynku. Naszą rolą jest bardziej upewniać się, że sprzedaż tych produktów odbywa się w sposób uczciwy, przejrzysty i nienaruszone są przy tym prawa konsumentów. Chodzi przede wszystkim o to, by dostarczyć pełną informację oraz prawidłowo ocenić całościową sytuację klienta.

Z drugiej strony nie zapominajmy, ze nie da się skonstruować produktu finansowego, który nie zawiera żadnego ryzyka. Z obrotu gospodarczego nie da się wyeliminować ryzyka. To nie jest też tak, że przedtem mieliśmy wolny rynek i wybór, a teraz chcemy iść w stronę reglamentacji i państwo będzie definiowało, co można, a co nie można. Kluczem jest niewprowadzanie klientów w błąd. Można zatem oferować ryzykowny produkt inwestycyjny powiązany z indeksami, tylko trzeba poinformować o ryzyku, upewnić się, że klient je rozumie, że można zarobić 100 proc. ale można i stracić 100 proc. Dla jednego klienta takie ryzyko może być akceptowalne, dla drugiego nie. Przy kredycie hipotecznym oznacza to całościowe przeanalizowanie sytuacji ekonomicznej kredytobiorcy. Sprzedawca kredytu hipotecznego nie powinien maksymalizować zdolności kredytowej klienta. Potrzebna jest odmienna filozofia sprzedaży oparta na zasadzie, że dobro klienta jest najważniejsze. Dobro rozumiane całościowo.

Nowe przepisy dają nam narzędzia, wspierające działania samoregulacyjne branży finansowej ale także innych sektorów. Takie działania samoregulacyjne na rynku są, ale do tej pory po stronie publiczne miały niedostateczne wsparcie. Teraz urząd będzie mógł wskazywać w decyzjach na najlepsze praktyki jako standard, który powinien być egzekwowany.

Mamy już zresztą pozytywne przykłady. Np. nasza akcja publikowania tabel z danymi pochodzącymi od banków na temat spreadów - czyli różnicy w kursach - i tych widełek kursowych, jakie stosowały wobec klientów, w naszej ocenie doprowadziła do znacznego zbliżenia tych stawek. Zdajemy sobie sprawę, że to oczywiście nie rozwiązuje całego fundamentalnego problemu z udzielonymi kredytami, ale przynajmniej nie naraża konsumentów na dodatkowe koszty.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.72.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNERZY SERWISU

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!