PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


W dobie pandemii rośnie znaczenie e-commerce i handlu bezpośredniego

W  dobie pandemii rośnie znaczenie e-commerce i handlu bezpośredniego
fot. shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 26 mar 2020 16:22

Konieczność ograniczania bezpośrednich kontaktów w dobie pandemii sprawia, że rośnie popularność nowych form sprzedaży - ocenił w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny. Na znaczeniu zyskuje e-commerce i różne formy handlu bezpośredniego.

Jak podkreślili eksperci PIE, powołując się na dane GUS, liczba sklepów z artykułami codziennego zapotrzebowania w Polsce to niecałe 100 tys., z czego prawie 70 tys. (ponad 70 proc.) stanowią sklepy ogólnospożywcze, a blisko 25 tys. sklepy branżowe z artykułami żywnościowymi. Wśród sklepów ogólnospożywczych jest 7 tys. 659 supermarketów i 570 hipermarketów - łącznie 8 tys. 229 obiektów handlowych, czyli nieco ponad 8 proc. sklepów z artykułami codziennego zapotrzebowania - dodali.

Według PIE "wielkopowierzchniowe punkty sprzedaży (powyżej 400 m2) realizowały dotąd blisko 55 proc. sprzedaży detalicznej ogółem, a małe sklepy, do 99 m2 powierzchni i zatrudniające do 9 osób miały niespełna 30 proc. udział w handlu detalicznym".

Wprawdzie w dobie pandemii klienci preferują małe sklepy, bo są blisko miejsca ich zamieszkania, jak dowodzi PIE, to jednak ich sytuacja ekonomiczna jest trudna, a dodatkowo pogarsza ją "konkurencja ze strony różnych nowych form handlu" - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Eksperci zwrócili uwagę, że ze względu na konieczność ograniczania bezpośrednich kontaktów w związku z koronawirusem, naturalny staje się wzrost popularności "+nowych+ form sprzedaży".

"Alternatywnym kanałem redystrybucji towarów może być e-handel, który w czasach pandemii szczególnie zyskuje na znaczeniu, choć już wcześniej był często wybieraną formą zakupów" - wskazali. Z danych Nielsena, które cytuje PIE, wynika, że w ostatnich sześciu miesiącach 56 proc. przebadanych polskich internautów kupiło produkty codziennego użytku przez internet, a niemal połowa z nich zrobiła to więcej niż raz.

Z badań PIE przeprowadzonych pod koniec 2019 r. wynika ponadto, że w rozwój e-handlu w 2019 r. inwestowało co piąte mikroprzedsiębiorstwo handlowe, a wśród małych firm handlowych (zatrudniających od 10 do 49 osób) - co trzecie. "Plany przedsiębiorstw na 2020 r. pokazują, że już przed pandemią przedsiębiorcy z branży handlowej, bez względu na wielkość firmy, myśleli o rozwijaniu e-handlu" - podkreślono.

Nadzieja na powszechne korzystanie z e-handlu przez Polaków, zdaniem analityków PIE, może okazać się jednak zbyt optymistyczna, bo "ogólne kompetencje cyfrowe naszego społeczeństwa są dość słabe". Wprawdzie w 2019 r., jak zaznaczyli, w Polsce dostęp do internetu miało 86,7 proc. gospodarstw domowych, nie oznacza to jednak, że wszystkie one automatycznie korzystają z zakupów on-line. Dane z 2019 r.- jak czytamy - pokazują np., że wśród użytkowników sieci (osoby w wieku 16-74 lat) zakupy przez internet robiło niecałe 54 proc. (57,8 proc. w miastach i 48,1 proc. na wsi).

  • 1
  • 2

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.220.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!