PARTNERZY PORTALU


W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?

W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?
Higasa Properties: Michał Ciapka, prezes i Marcin Ruciński, członek zarządu.
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 11 sty 2021 18:38

Pandemia nie spowoduje odwrotu od galerii, natomiast upływ czasu, zmiana przyzwyczajeń zakupowych albo moda wymuszą pewne zmiany w ich funkcjonowaniu i przeznaczeniu. Centra tracące funkcję handlową już są przekształcane w kompleksy restauracyjne lub biurowe - tłumaczy Marcin Rudziński, członek zarządu Higasa Properties.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 11 sty 2021 18:38

Centra handlowe są na zakręcie. Co z nimi będzie? Czy model miasteczka rozrywkowego się utrzyma? 

Marcin Rudziński, członek zarządu Higasa Properties: Można powiedzieć, że "cienko śpiewają". Jednak chyba już bliżej do wyjścia z tego wirażu niż dalej. Pytanie, czy po wyjściu na prostą nadal trzeba będzie jechać na drugim biegu, czy szybko będzie można się rozpędzić do prędkości autostradowej. W nieruchomościach najważniejsza jest lokalizacja, a w przypadku centrów handlowych tzw. catchment. Patrząc na rynek trójmiejski, który możemy z racji lokalizacji naszej siedziby najlepiej obserwować, centra handlowe w strategicznych lokalizacjach, z dużym oddziaływaniem, o ugruntowanej pozycji, jak Riviera w Gdyni, Forum czy Galeria Bałtycka w Gdańsku, przetrwają i będą dalej funkcjonować. Analogicznie będzie w Warszawie, Poznaniu, czy też Wrocławiu i innych miastach.
 
Czy na takiej samej dochodowości dla właścicieli?
 
MR: Trudno oszacować, gdyż bliższe są nam wyliczenia dla parków handlowych. Z obserwacji trendu oraz zachowania młodzieży myślę, że model rozrywkowy, w tym food halle będą stanowiły siłę galerii handlowych jako miejsca spędzania wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi. W naszym klimacie występuje długi okres nieprzyjaznej pogody, zimna i deszczu, a na dodatek, przez pandemię mamy już chyba dość spędzania czasu w domach. Można powiedzieć, że wykształcił się u nas głód normalności, w tym tęsknota do dawnych nawyków spędzania wolnego czasu, choćby w galerii handlowej, gdzie dostępny jest zestaw rozrywka-jedzenie-zakupy.

Czy w związku ze spodziewanym eksodusem najemców z galerii handlowych – z powodu bankructwa lub ucieczki od horrendalnych kosztów – należy się spodziewać, że czynsze spadną? 

Michał Ciapkaprezes zarządu Higasa Properties: W krótkim terminie zdecydowanie tak, z prostego powodu: lepiej mieć niższy wpływ z czynszów niż żaden. Wiemy, że obecnie część galerii handlowych skorzystała - w porozumieniu z instytucjami finansującymi, jak np. banki - z wakacji kredytowych lub zawieszenia raty odsetkowej. To znaczy, że wysokość rat kredytowych tymczasowo zmniejszyła się o kilkadziesiąt procent. Stąd okresowa obniżka czynszów może być akceptowalna, a nawet korzystna zarówno dla inwestorów, jak i najemców. W trudnych czasach najważniejsza jest współpraca i wzajemne zrozumienie.

Strefa premium - propertynews.pl

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU PROPERTYNEWS.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.51.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!