PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


W lipcu spadek sprzedaży może sięgnąć ok. 3 proc.

W lipcu spadek sprzedaży może sięgnąć ok. 3 proc.
shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 21 lip 2020 14:54

W lipcu spadek sprzedaży może wynieść ok. 3 proc. - prognozuje Ministerstwo Rozwoju w komentarzu do danych GUS. Zdaniem analityków decydujący wpływ będzie miało dalsze ograniczenie tempa spadku sprzedaży samochodów.

Główny Urząd Statystyczny podał we wtorek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. spadła o 1,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 8,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zmniejszyła się w ubiegłym miesiącu o 1,9 proc. rdr.

Jak podkreślił resort rozwoju, w okresie styczeń-czerwiec spadek sprzedaży wyniósł 5,2 proc. w ujęciu rocznym. Eksperci zwrócili uwagę, że skala powrotu do zakupów w czerwcu była zdecydowanie wyższa od oczekiwań - szczególnie w zakresie samochodów oraz tekstyliów, odzieży i obuwia, gdzie spodziewano się "zdecydowanie większych spadków". "Utrzymanie tego trendu pozwala oczekiwać stabilizacji sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach" - napisali eksperci MR.

Analitycy oczekują, że w lipcu spadek sprzedaży może wynieść ok. 3 proc. Ich zdaniem decydujący wpływ będzie miało dalsze ograniczenie tempa spadku sprzedaży samochodów. "Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z lipca ub.r. W kategorii "meble, rtv, agd" oczekujemy utrzymania wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach" - prognozują.

Jak zaznaczyło MR, niższą sprzedaż zanotowano w czerwcu w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek odnotowano w "paliwach stałych, ciekłych i gazowych" - o 10,9 proc. oraz "pojazdach samochodowych, motocyklach, częściach" - o 6,4 proc. Sprzedaż w przedsiębiorstwach zajmujących się handlem "żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi" była niższa o 5,0 proc. Natomiast wśród grup o niższym udziale w sprzedaży ogółem największy spadek odnotowano w kategorii "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" - o 8,6 proc. Z kolei, podobnie jak w maju, znaczny wzrost sprzedaży (o 16,1 proc.) nastąpił w przedsiębiorstwach handlujących "meblami, rtv i agd". "Dla tej kategorii narastająco w okresie styczeń-czerwiec 2020 sprzedaż jest już wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 1,5 proc." - zauważyli analitycy.

Zwrócili uwagę, że "zwiększenie aktywności w sprzedaży stacjonarnej jednocześnie wpływa negatywnie na wartość sprzedaży internetowej, która w szczycie pandemii rosła bardzo dynamicznie". W czerwcu, jak podał GUS, wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 7,5 proc. niższa niż w maju, a jej udział w łącznej sprzedaży (w cenach bieżących) spadł z 9,1 proc. do 7,7 proc. w czerwcu. Największe spadki udziału e-sprzedaży zanotowały przedsiębiorstwa w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (z 26,8 proc. do 19,5 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (z 25,2 proc. do 21,8 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (14,1 proc wobec 15,6 proc. przed miesiącem).

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.98.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!