PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

W oczekiwaniu na podatek handlowy - wzrosty cen wyhamują

W oczekiwaniu na podatek handlowy - wzrosty cen wyhamują
Fot. Shutterstock
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Dodano: 22 sie 2019 09:29

Od początku tego roku inflacja systematycznie rośnie, a w każdym kolejnym miesiącu wzrost przyspiesza. W lipcu wskaźnik cen towarów i usług wzrósł rok do roku o niemal 3 proc. Główną przyczyną tych zwyżek jest gwałtownie drożejąca żywność. Zdaniem analityków, jest szansa, że dynamika wzrostu żywności w kolejnych miesiącach nieco spowolni. Aż do stycznia 2020 roku, kiedy to z dużym prawdopodobieństwem wejdzie w życie tzw. podatek handlowy. Z pewnością nie pozostanie on bez wpływu na ceny w sieciach handlowych.

- Zgodnie z obecnym stanem prawnym, realizacja podatku powinna rozpocząć się od 1.01.2020. To prawo nie jest nowe, po prostu dotąd rokrocznie zawieszany był jego pobór. Jeśli wiec teraz nie zostanie zawieszony, sieci handlowe zaczną uiszczać nowy podatek. Biorąc pod uwagę, że sieci handlu detalicznego są ostatnim elementem łańcucha przed konsumentem, nie ma możliwości, żeby zaabsorbowały one całkowicie to dodatkowe obciążenie i w konsekwencji, aby klienci nie odczuli nowego podatku – mówi Sonia Buchholtz z Konfederacji lewiatan.

- Zgodnie z prawidłami ekonomii, niewielkie są szanse, że zmiana ceny spowoduje masowe odejście od zakupów w tego typu sklepach (a taka prawdopodobnie była koncepcja podatku). Dlatego, jeśli faktycznie podatek wejdzie w życie, zobaczymy go w inflacji. Efekt ten nie będzie jednak decydujący - Narodowy Bank Polski szacuje jego wpływ na inflację na mniej niż 0,1 pkt. proc. – dodaje ekspertka.

Podobnego zdania są analitycy PKO BP. - Wprowadzenie podatku handlowego od stycznia 2020 to nasz scenariusz bazowy, niemniej dostrzegamy ryzyko jego przesunięcia na dalszą część roku. Naszym zdaniem będzie miał on głównie przełożenie na ceny produktów żywnościowych, z uwagi na niższą marżę w tego typu jednostkach i możliwość przełożenia podatku na klientów (bez istotnego wpływu na pozycję rynkową), w przeciwieństwie do innych rodzajów sklepów wielkopowierzchniowych (tam możliwe jest przesunięcie części sprzedaży do Internetu) – mówi Marcin Czaplicki, ekonomista PKO BP.

- Łącznie szacujemy, że podatek może podnieść roczną dynamikę cen żywności o ponad 0,2pp., aczkolwiek w przypadku pojedynczych sieci ceny całego koszyka produktowego mogą być podniesione nawet o 1 proc. Proinflacyjny wpływ nie będzie naszym zdaniem skumulowany w miesiącu wprowadzenia podatku, ale zostanie rozłożony w czasie, na okres wokół stycznia 2020. Wymienione działania mogą przełożyć się na wzrost inflacji CPI o niecałe 0,1pp. – dodaje.

Na pocieszenie pozostaje fakt, że według danych Eurostatu, ceny żywności i napojów bezalkoholowych w Polsce wynoszą ok. 69 proc. średniej unijnej i są jednymi z najniższych w UE. Zdaniem analityków, przyczyną tego zjawiska są: niskie koszty produkcji, wynikające z kosztów pracy w kraju, mało skonsolidowany sektor rolny (wysoka konkurencja między producentami żywności), relatywnie niska siłę nabywcza konsumentów, a także konkurencyjność polskiego rynku oraz z polityka kursowa. W perspektywie kilku lat te różnice powinny maleć.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.134.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.