PARTNERZY PORTALU


W wyścigu o trzy miliardy euro. Rynek handlowy na celowniku inwestorów

W wyścigu o trzy miliardy euro. Rynek handlowy na celowniku inwestorów
Fot. Shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 16 paź 2018 14:54

Do końca 2018 roku rynek inwestycyjny nieruchomości handlowych ma szansę przekroczyć próg 3 mld euro - wynika z prognoz JLL. Firma doradcza podsumowała sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Polsce na koniec trzeciego kwartału 2018 roku.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 16 paź 2018 14:54

- Od początku roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku handlowym przekroczyła 2,1 mld euro. To już teraz lepszy wynik niż ten zarejestrowany w całym 2017. Co więcej, biorąc pod uwagę dostępność produktu oferowanego na sprzedaż oraz liczbę i wartość transakcji czekających na finalizację, spodziewamy się, że 2018 r. na rynku handlowym zamknie się z rekordowym rezultatem inwestycyjnym - ponad 3 mld euro - komentuje Adam Kiernicki, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Dotychczas największą transakcją sfinalizowaną w tym roku jest sprzedaż przez ARES/ AXA/ Apollo Rida portfela 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz Chariot Top Group. Z kolei do istotnych transakcji zrealizowanych w III kw. należy zaliczyć zakup centrum King Cross Marcelin w Poznaniu przez EPP za 91,1 mln euro, zakup wolnostojącej Castoramy, również w Poznaniu, przez Corum Asset Management za 20,3 mln euro czy przejęcie kolejnej poznańskiej nieruchomości - centrum handlowego Galeria Malta - przez Balmain European Retail Properties za nieujawnioną kwotę.

Oceniamy, że stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce pozostają na poziomie 4,9 proc., a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7 proc.

Podaż – najlepsze przed nami

Po silnej pierwszej połowie roku, w III kwartale 2018 rynek wzbogacił się zaledwie o 31,5 tys. mkw. w ramach dwóch obiektów wolnostojących oraz trzech rozbudów parków handlowych.

- Łącznie od początku roku w sektorze nieruchomości handlowych, w ramach wszystkich formatów, przybyło ok 211,5 tys. mkw. powierzchni. W efekcie, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw. W budowie pozostaje 223 tys. mkw. powierzchni z terminem oddania przypadającym na końcówkę bieżącego roku. Nie powinno to dziwić - wielu deweloperów planuje otwarcia w ostatnim kwartale roku, aby wykorzystać okres świątecznych zakupów - tłumaczy Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

Największe planowane na IV kwartał 2018 r. otwarcia obejmą: centrum handlowe Libero w Katowicach (45 000 mkw.), centrum handlowe Nowa Stacja w Pruszkowie (ok. 27 000 mkw.) oraz rozbudowę Morskiego Parku Handlowego w Gdańsku (+16 500 mkw.).

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.186.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!