Żabka: Pandemia podkręciła znaczenie ESG


Bez agendy ESG nie można stworzyć długoterminowej wartości organizacji, zarówno finansowej, jak i pozafinansowej. Pandemia przyspieszyła ten trend – tłumaczył Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG Żabka Polska podczas sesji EEC Trends „ESG - nowe ramy strategii biznesowych”.
- Pandemia jest dla biznesu momentem głębszej refleksji na temat strategii ESG.
- Klienci Żabki są zainteresowani dbałością o środowisko naturalne i zaangażowaniem przedsiębiorstw w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym.
- Raportując zagadnienia dotyczące kwestii klimatycznych, warto skorzystać z pomocy organizacji, które uwiarygodnią cele środowiskowe firm.
Jednym z katalizatorów zmiany przedsiębiorstw w kierunku ESG jest sytuacja pandemiczna.
Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl
Wszystko o ESG na rynku nieruchomości w Polsce
- Coraz więcej liderów zarządów usiłuje określić nadrzędny cel funkcjonowania swoich przedsiębiorstw. Zastanawiają się, czemu działalność ich firm ma służyć, jak zbudować wartość zarówno finansową, jak i pozafinansową oraz w jaki sposób tworzyć warunki do tego, aby było to możliwe do zrealizowania w długim terminie – uważa Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG Żabka Polska.
Pandemia z głębszą refleksją na temat ESG
Pandemia jest zatem dla biznesu momentem głębszej refleksji i poszukiwania instrumentów, które sprawią, że działalność firm w całym łańcuchu wartości, będzie odporna na niespodziewane zmiany w otoczeniu środowiskowym, społecznym i gospodarczym.
Jeden to za mało. Budynki chcą mieć pełen wachlarz certyfikatów
– W wielu rozmowach, które prowadzę z liderami zajmującymi się zrównoważonym rozwojem, pojawia się wątek tego, w jaki sposób przemyśleć na nowo cel swojej działalności. To jeden z pierwszych elementów trendu wskazującego na rosnącą rolę czynników pozafinansowych w decyzjach inwestycyjnych i biznesowych polskich przedsiębiorstw – wyjaśnia Rafał Rudzki.
Żabka przewiduje przyszłość
W grupie Żabka, która tworzy ekosystem rozwiązań modern convenience, konsument jest w centrum uwagi. – Naszą misją biznesową jest upraszczanie życia klientom Żabki. Oni są także zainteresowani tematami bardziej przekrojowymi, czyli dbałością o środowisko naturalne czy zaangażowaniem swoim oraz przedsiębiorstw w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym – tłumaczy Rafał Rudzki.
Panattoni obniżyło o połowę emisję CO2 obiektów
Dlatego, w trosce o konsumenta, który w pandemii w większym stopniu zaczął dbać o swój dobrostan i sposób odżywiania, Żabka m.in. odświeżyła markę własną „Dobra karma”.
– Odpowiedzieliśmy też na inny trend – fleksitarianizm, wprowadzając do sklepów markę Plant Hunter, oferującą w stu procentach roślinne produkty. Zatem nie tyko pasywnie przyglądamy się i badamy rynek, ale także jesteśmy pierwszą organizacją w Polsce, która stworzyła komórkę zajmującą się przewidywaniem przyszłości, żeby dokładnie odpowiadać na potrzeby konsumenckie – wylicza Rafał Rudzki.
Pracownicy szukają firm z wartościami
Ważnym elementem łańcucha wartości związanych z ESG są pracownicy. – To oni często szukają głębszego sensu swojej pracy, wybierając firmy, których działalność opiera się na konkretnych wartościach. Zatem tworzenie kultury organizacyjnej nowoczesnego przedsiębiorstwa staje bardzo ważnym elementem – uważa Rafał Rudzki.
Dyrektor przypomina, że Żabka opublikowała swoją strategię odpowiedzialności w zeszłym roku.
– W jej powstanie zaangażowaliśmy wszystkich naszych interesariuszy, czyli przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy Żabka. To bardzo ważne, aby taki dokument był wiarogodny, a więc oparty na istotnych dla partnerów elementach. Musi też być dobrze opomiarowany i policzalny, aby móc rzetelnie sprawozdawać – zaznacza Rafał Rudzki.
Dodaje, że pomocny w tej kwestii jest standard GRI raportowania.
– Warto zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób na co dzień dane są agregowane i być może poddać je weryfikacji strony trzeciej, tak jak to się dzieje w przypadku informacji finansowych – radzi Rafał Rudzki.
Jeśli chodzi o zagadnienia dotyczące kwestii klimatycznych, to warto skorzystać z pomocy organizacji, które pomagają uwiarygodnić cele środowiskowe.
– Chociażby Science Based Targets Initiative, która pomaga przedsiębiorstwom potwierdzić, że ich cele dekarbonizacyjne i strategie klimatyczne zgodne są z najświeższą wiedzą naukową. Żabka jest pierwszą firmą w swojej branży w Europie centralnej, której cele dekarbonizacyjne nie tylko zostały zaakceptowane przez SBTI jako zgodne ze standardami, ale uznano je nawet za ambitne. To uwiarygodnia nasze działania w oczach interesariuszy - tłumaczy Rafał Rudzki.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)
Odpowiedz-
0
0