PARTNERZY PORTALU

ZPPHiU: Koszty ciągną na dno biznes w galeriach handlowych

ZPPHiU: Koszty ciągną na dno biznes w galeriach handlowych
Najemcy powierzchni w centrach handlowych mierzą się z trudną sytuacją finansową. Fot. Pixabay.com
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 18 maj 2022 15:34

Rosną ceny wszystkiego - koszty bieżące prowadzenia i utrzymania biznesu nie tylko hamują rozwój, ale ciągną przedsiębiorców w dół. ZPPHiU zwraca uwagę, że rentowność działalności firm handlowo-usługowych korzystających z przestrzeni w galeriach handlowych spada i nie widać perspektyw na zmianę trendu.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 18 maj 2022 15:34
  • ZPPHiU wskazuje, że na obecną sytuację finansową najemców centrów handlowych mają wpływ głównie skutki pandemii oraz wojny w Ukrainie.
  • Wśród czynników, które znacznie przyczyniły się do spadku rentowności firm działających w centrach są m.in. wzrost cen energii elektrycznej oraz wzrost czynszów.
  • Równe rozłożenie ryzyk biznesowych i kosztów wspólnych pomiędzy centra handlowe a przedsiębiorców - takie rozwiązanie proponują członkowie ZPPHiU.

Ponad dwa lata ograniczeń pandemii, dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza w kraju oraz dramatyczne wydarzenia związane z wojną w Ukrainie to tło prowadzenia działalności biznesowej członków ZPPHiU.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Utrzymanie miejsc pracy i stabilności naszych firm są coraz trudniejsze wobec szybujących kosztów stałych - komentuje Marcin Ochnik, prezes zarządu spółki Ochnik, członek zarządu ZPPHiU. 

Wpływ pandemii i wojny na sytuację centrów

Jak zauważają przedstawiciele ZPPHiU fakt, że pandemia drastycznie wpłynęła na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych jest oczywisty. Kolejne ciosy dla rodzimego sektora handlu i usług zadał wybuch wojny w Ukrainie, przerwane łańcuchy dostaw, destabilizacja kursów walut, wahania dotyczące dostępności pracowników. Nie bez znaczenia jest pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju, rosnąca inflacja i zmieniające się drastycznie zwyczaje oraz pesymistyczne nastroje konsumenckie. Polscy pracodawcy zmagają się z wyzwaniami nowej rzeczywistości, a dynamika zmian zaskakuje ich boleśnie z każdym miesiącem. 

Naturalnym jest porównywanie sytuacji dzisiejszego handlu w galeriach do stabilnego czasu sprzed pandemii. Pamiętając, że straty po pandemii nadal nie zostały odrobione, dziś odwiedzalność w centrach handlowych nadal nie dorównuje tej z 2019 roku. Za to lista kosztów, które poszybowały w górę i nadal rosną jest bardzo długa.

Czynniki wpływające na spadek rentowności

Zarząd ZPPHiU wskazuje podstawowe czynniki wpływające na spadek rentowności: 

  1. Energia
    To już prawie 80 proc. Podwyżki cen energii windują automatycznie wzrost cen kolejnych pozycji w budżecie każdego przedsiębiorstwa. W tym zakresie trudno liczyć na poprawę sytuacji – energia tanieć nie będzie. 
  2. Czynsze
    Należy odnotować, że w kwestii rozliczeń z centrami handlowymi nastąpiła dwukrotna indeksacja czynszów, czyli podniesienie ich o poziom inflacji, co spowodowało wzrost tej pozycji kosztowej o około 25 proc. Z uwagi na gwałtownie rosnącą inflację należy założyć oczekiwanie właścicieli centrów handlowych kolejnych wzrostów czynszów.
  3. Kursy walut
    Destabilizacja kursów walut i osłabienie pozycji złotego przekłada się na podniesienie wysokości czynszów o kolejne punkty procentowe. Większość rozliczeń między podmiotami korzystającymi i udostepniającymi przestrzeń w galeriach odbywa się bowiem w obcych walutach. 
  4. Wynagrodzenia 
    Ludzie to w firmach największy kapitał, ale równocześnie największy koszt, o czym boleśnie przekonują się przedsiębiorcy. Istotnie wyższym obciążeniem dla firm są koszty wynagrodzeń, wzrost płacy minimalnej oraz składek ZUS w oczywisty sposób podniósł i jeszcze podniesie koszty pracodawców – te są ponad 40 proc. wyższe niż trzy lata temu. Podwyżki wynagrodzeń miały miejsce już trzykrotnie w tak krótkim czasie. 
  5. Konieczne inwestycje
    E-commerce stanowił koło ratunkowe dla przedsiębiorców i alternatywę dla handlu stacjonarnego w okresie pandemii. W skutek zamknięcia handlu stacjonarnego nastąpił gwałtowny rozwój kanałów e-commerce, co z kolei wymusiło znaczące inwestycje w nową infrastrukturę i rozwój tej gałęzi sprzedaży.
  6. Transport i logistyka
    Kosztowne są też operacje logistyczne, które nie ograniczają się jedynie do firm kurierskich (a te wraz z cenami transportu na całym świecie gwałtownie rosną). Istotny jest proces obsługi zwrotów czy pakowania.
  7. Usługi
    Przedsiębiorcy korzystający z przestrzeni handlowej w centrach ponoszą wyższe koszty wszystkich usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.  

W jakim kierunku iść?

Równe rozłożenie ryzyk biznesowych i kosztów wspólnych pomiędzy centra handlowe a przedsiębiorców korzystających z przestrzeni w galeriach zarząd ZPPHiU ponownie wskazuje jako kierunek, w którym powinna zmierzać branża, by utrzymać stabilność całego ekosystemu. W obliczu wyzwań makroekonomicznych zastosowanie takiego podejścia jest konieczne i pilne.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.114.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!