PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Co 10. przedsiębiorca znacznie wydłuża terminy płatności

Co 10. przedsiębiorca znacznie wydłuża terminy płatności
fot. Pixabay
  • Autor: PAP
  • Dodano: 02 lis 2020 08:17

Co 10. przedsiębiorca znacznie wydłuża termin płatności wobec kontrahenta, ale sam nie lubi czekać na przelew – wynika z badania „Stosowane i preferowane terminy odroczenia płatności przez MŚP”. Firmy skarżą się, że bez zaliczki od klientów wszystkie wydatki muszą pokrywać z własnej kieszeni.

Autorzy badania przeprowadzonego w III kwartale 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG zwrócili uwagę, że konkurencyjny rynek wymusza na przedsiębiorcach sprzedaż z odroczonym terminem płatności.

Wskazali na wykorzystywanie tzw. kredytu kupieckiego jako częstej praktyki w relacjach B2B, czyli pomiędzy firmami. Polega ona na tym, że zapłata za otrzymany towar bądź usługę następuje po pewnym czasie - w określonym terminie po spełnieniu świadczenia przez sprzedającego. "Tylko w wyjątkowych sytuacjach, przy monopolistycznej pozycji dostawcy wobec odbiorcy, ten pierwszy może pozwolić sobie na sprzedaż, żądając przedpłaty lub gotówki. W praktyce jednak takie zjawisko niemal w ogóle nie występuje" - czytamy.

Według badania w kontraktach B2B najbardziej preferowanym terminem płatności jest okres 14 dni - wybiera go 35,2 proc. przedsiębiorców, a na drugim miejscu jest płatność 30-dniowa (26,2 proc.). Trzecia pozycja różni się w zależności od tego, czy przedsiębiorcy wyznaczają terminy odroczenia swoim kontrahentom, czy sami występują w roli płatnika. W tym pierwszym przypadku jeden na 10 wybiera 60-dniowy termin zapłaty. W tym drugim przypadku - w grę wchodzi tylko okres 7-dniowy (14,6 proc.). Oznacza to, że "przedsiębiorcy lubią wydłużone terminy płatności pod warunkiem, że to oni są płatnikami".

Eksperci NFG zwrócili uwagę, że takie podejście stwarza szczególne problemy mikrofirmom, które do czasu otrzymania zapłaty od kontrahenta muszą pokrywać z własnej kieszeni koszty rozpoczęcia prac niezbędnych do realizacji danego projektu czy bieżące wydatki, jak ZUS, podatki, opłaty za wynajem biura, utrzymanie załogi.

Badanie przeprowadził Instytut Keralla Research w III kwartale 2020 r. na próbie 500 mikro, małych i średnich firm, metodą CATI.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!