PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Firmy w kryzysie potrzebują gotówki, dostępu do kredytów, ulg i zawieszenia płatności

Firmy w kryzysie potrzebują gotówki, dostępu do kredytów, ulg i zawieszenia płatności
Od jednej trzeciej do połowy badanych przedsiębiorstw prolonguje terminy płatności dla podwykonawców, skraca godziny pracy, ogranicza produkcję oraz nakłady na badania i rozwój. fot. Fotolia
  • Autor: PAP
  • Dodano: 22 kwi 2020 12:37

Dostęp do kredytów, zawieszenie składek i podatków przy minimum biurokracji, ulgi podatkowe, dopływ gotówki, utrzymanie rynku i płynności to najpilniejsze potrzeby zmagających się z kryzysem przedsiębiorców - wskazują ekonomiści, badający czynniki przetrwania firm w warunkach "koronakryzysu".

Realizację projektu badawczego SurVirVal, którego celem jest diagnoza czynników przetrwania przedsiębiorstw w warunkach kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, rozpoczęli wspólnie naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Przedsięwzięcie objęła patronatem Rada ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP.

"Pierwsza część projektu, realizowana w formule badania ankietowego skierowanego do właścicieli i zarządzających przedsiębiorstwami, pozwoliła zidentyfikować działania już podjęte przez przedsiębiorstwa, określić czynniki w największym stopniu utrudniające efektywne funkcjonowanie i wskazać pożądane rozwiązania pojawiających się problemów" - powiedział w środę PAP jeden z inicjatorów przedsięwzięcia, szef Katedry Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach prof. dr hab. Wojciech Dyduch.

W badaniu wzięło udział dotąd blisko 150 przedsiębiorstw. Wstępne wyniki ankiety wskazują, iż działaniami najczęściej podejmowanymi przez firmy zaraz po wprowadzeniu restrykcji i ograniczeniu działalności były: zmiana dostawców (89 proc. wskazań), znaczne ograniczenie inwestycji (84 proc.), przejście na pracę zdalną (79 proc.) i wysyłanie pracowników na urlopy (78 proc.).

Od jednej trzeciej do połowy badanych przedsiębiorstw prolonguje terminy płatności dla podwykonawców, skraca godziny pracy, ogranicza produkcję oraz nakłady na badania i rozwój. Tylko niewielki procent firm decyduje się na całkowite przestawienie produkcji i oferowanie nowych produktów (13 proc.), wchodzenie w nowe kanały dystrybucji (11 proc.), zwolnienia pracowników (9,5 proc.) i zmianę rynków zbytu (7,6 proc.).

Wśród wskazywanych przez kadrę zarządzającą czynników, w największym stopniu utrudniających działalność, są: ograniczenie lub całkowity brak przychodów, zanik płynności finansowej i zatory płatnicze.

"Funkcjonowanie przedsiębiorstw utrudniają wprowadzone ograniczenia niepozwalające na prowadzenie pełnej aktywności, brak dostępu do środków ochrony, ryzyko braku pracowników, wydłużona realizacja działań spowodowana spowolnieniem prac urzędów, a także niepewność odnośnie spodziewanego zakończenia kryzysu" - wyliczał profesor.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.167.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!