PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Ponad 40 proc. firm z sektora MSP nie sprawdza kontrahentów przed zawarciem umowy

Ponad 40 proc. firm z sektora MSP nie sprawdza kontrahentów przed zawarciem umowy
fot. Pixabay
  • Autor: PAP
  • Dodano: 20 mar 2018 07:14

Aż 43 proc. firm z sektora MSP nie sprawdza kontrahentów przed zawarciem z nimi umowy – wynika ze wspólnego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i jego partnera Rzetelnej Firmy.

"Tylko 12 proc. przedsiębiorców sprawdza wszystkich partnerów biznesowych, a co trzeci prześwietla tylko nowych klientów, uznając że taki, który już raz zapłacił, na pewno ureguluje też kolejne faktury" - wynika z wtorkowej publikacji badania "Biznesowy savoir-vivre".

"Mikroprzedsiębiorcy nie sprawdzają kontrahentów, bo ufają, że ci zapłacą w terminie, a poza tym liczy się dla nich każde zlecenie. Tym, czy dostaną za nie zapłatę, martwią się później. Z kolei małe firmy, zatrudniające od 10 do 19 pracowników, nie weryfikują partnerów biznesowych, bo jak twierdzą, współpracują ze stałymi klientami i boją się, że przez kontrolę stracą ich" - wskazał, cytowany w komunikacie, prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak.

Podobną zasadę, jak dodał, wyznają średnie firmy. "Tyle, że to nie ma pokrycia w rzeczywistości, bo ci sami przedsiębiorcy przyznają, że nie ma znaczenia to, czy klient jest stary, czy nowy, bo i jedni i drudzy mają zwyczaj nie płacić" - zaznaczył.

Według prezesa Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adama Łąckiego, gdyby stali kontrahenci płacili zawsze na czas, z roku na rok nie wzrastałaby liczba dłużników-przedsiębiorców. "Pod koniec 2017 roku w naszej bazie danych widniało 235 tys. firm, gdzie rok wcześniej było ich o 10 tys. mniej. Wraz z nowymi dłużnikami, wzrosła też kwota ich zadłużenia: z 6,88 mld złotych do 8,77 mld zł pod koniec minionego roku" - wyjaśnił.

A co kieruje firmami, które podejmują się weryfikacji kontrahenta? Jak wynika z badania, dla 64 proc. przedsiębiorców to obniżenie ryzyka, że klient nie zapłaci. 47 proc. podkreśla, że dzięki temu jest spokojniejsza. Rzadziej wskazywane są inne powody. "W 18 proc. polskich przedsiębiorstw panuje odgórna polityka, która nakazuje kontrolę partnera biznesowego, z którym przyjdzie im współpracować. 13 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że działa w takiej branży, w której koniecznie trzeba podjąć się weryfikacji klienta. Co dziesiąty badany podkreśla, że sprawdzając tych, którym sprzedaje z odroczonym terminem płatności, dba po prostu o własne finanse" - wskazano.

Różnicę w zachowaniu widać nie tylko, gdy weźmie się pod uwagę wielkość firmy, ale i branżę w której działa - wynika z badania. Przedstawiciele firm usługowych podkreślają przede wszystkim, że "nie wypada sprawdzać kontrahentów". Handlowcy najczęściej deklarują natomiast, że taka weryfikacja "może się skończyć utratą klienta". Takich obaw nie podzielają z kolei producenci, którzy "najczęściej decydują się na weryfikację kontrahentów".

Badanie "Biznesowy savoir-vivre" zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 500 przedsiębiorców z sektora MSP przez Keralla Research w grudniu 2017 roku na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!