PARTNERZY PORTALU


Ponad połowa firm MSP dłużej czeka na pieniądze

Ponad połowa firm MSP dłużej czeka na pieniądze
fotolia
  • Autor: PAP
  • Dodano: 19 lut 2021 08:04

Ponad 57 proc. firm z sektora MŚP wystawia faktury z dłuższym nawet o kilkadziesiąt dni terminem płatności niż przed pandemią – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów. Dotyczy to najczęściej przedsiębiorstw średnich i małych, rzadziej mikrofirm.

Według badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej (KRD) i firmy faktoringowej NFG "Płynność finansowa MŚP w pandemii", 57,2 proc. firm wystawia obecnie faktury z dłuższymi niż zazwyczaj terminami płatności, bo proszą ich o to kontrahenci. Tak się dzieje najczęściej w firmach średnich i małych (odpowiednio 69,3 proc. i 61,8 proc.), rzadziej w mikrofirmach (41,3 proc.).

Autorzy badania zwrócili uwagę, że wraz z koniecznością wydłużonego czekania na pieniądze, rośnie potrzeba zabezpieczenia własnych interesów. Sięgnięcie "po narzędzia wspierające płynność finansową" rozważa w pandemii 60 proc. przedsiębiorstw, wierząc, że zagwarantują im one zdolność do terminowej spłaty zobowiązań i wywiązywania się z umów. Co druga firma chce w tym celu skorzystać z pomocy rządowej, a 36,2 proc. zamierza "baczniej sprawdzać klientów przed nawiązaniem współpracy".

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki powiedział PAP, że firmy z sektora MŚP od niedawna dostrzegają potrzebę weryfikacji kontrahentów. "Duże firmy robią to od lat. Dzięki temu wiedzą, że jeśli klient, z którym zamierzają współpracować, notorycznie zwleka z opłatami lub ma problemy finansowe, to w ich wypadku również nie będzie płacić w terminie" - zaznaczył.

W porównaniu z sytuacją sprzed pandemii, terminy płatności na wystawianych fakturach wydłużyły się o kilka, a nawet o kilkadziesiąt dni. Najczęściej (28 proc. wskazań) dotyczy to terminu dłuższego od pół miesiąca do miesiąca. Według ekspertów wpływa to niekorzystnie na płynność finansową firm. Według Dariusza Szkaradka, prezesa NFG, przedsiębiorcy godzą się na wydłużenie terminu zapłaty na fakturze "z uwagi na wypracowane dobre relacje z klientem bądź z obawy o utratę kontraktu". "Wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności sprawia, że nie mogą swobodnie obracać gotówką. Dlatego ważne jest, aby firma, pomagając kontrahentom w pandemii, sama nie wpadła w kłopoty finansowe" - zaznaczył.

Według badania co trzeci ankietowany, aby poprawić płynność finansową, sięgnąłby po kredyt w banku. Prawie 32 proc. firm rozważa pobieranie przedpłaty od innych kontrahentów. 28 proc. badanych jako rozwiązanie poprawiające płynność finansową wskazuje monitoring płatności. Co piąta firma wybrałaby leasing, a co szósta faktoring.

Badanie przeprowadziła firma IMAS International w IV kwartale 2020 r. metodą CAWI na grupie 500 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!