PARTNERZY PORTALU


Średnia wartość paragonu w małych sklepach wzrosła o 20 proc. rdr

Średnia wartość paragonu w małych sklepach wzrosła o 20 proc. rdr
shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 17 gru 2020 15:05

W listopadzie br. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 19,35 zł, o 20 proc. więcej rdr - wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku. Liczba transakcji spadła o 18 proc. rdr, obroty małych sklepów były w tym czasie mniejsze o 1,8 proc.

Jak wynika z danych CMR, w listopadzie br. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyniosła 19,35 zł, czyli o 20 proc. więcej niż przed rokiem.

"Wyższa wartość średniego paragonu to po części efekt wzrostu cen, ale duże znaczenie ma też zmiana zwyczajów zakupowych związana z epidemią koronawirusa - zakupy są obecnie rzadsze, ale większe niż kiedyś" - wyjaśniła Elżbieta Szarejko z CMR.

Według CMR, w listopadzie 2020 r. spadła liczba transakcji i obroty w małych sklepach. Jak podano, łączna liczba transakcji była o 18 proc. niższa niż rok wcześniej, a obroty spadły o 1,8 proc. rdr.

W jedenastym miesiącu roku małe sklepy odwiedziło też mniej klientów - o 14 proc., w porównaniu do października, natomiast łączna wartość sprzedaży obniżyła się w tym czasie o 10 proc.

W ocenie analityków CMR, w listopadzie odczuwalne były skutki drugiej fali epidemii koronawirusa i związanych z nią ograniczeń.

Jak wskazali, nauka i praca zdalna ogranicza zapotrzebowanie na produkty wygodne do zabrania ze sobą lub zjedzenia w biegu, co przekłada się na spadki sprzedaży w ujęciu rdr różnego rodzaju przekąsek, słodyczy impulsowych, a także napojów w małych opakowaniach. Listopadowa wartość sprzedaży batonów czekoladowych była o 16 proc. niższa rdr, a wydatki na rogaliki z czekoladą i na gumy do żucia spadły aż o 34 proc. - czytamy.

Druga fala epidemii przyniosła również spadek zapotrzebowania na napoje energetyzujące (w listopadzie wartość ich sprzedaży była o 7 proc. niższa niż rok wcześniej), a także izotoniczne (spadek o 18 proc.), ale słabiej niż przed rokiem w placówkach małego formatu sprzedawały się również wody, napoje gazowane, a także soki i napoje niegazowane (wydatki na te ostatnie spadły w porównaniu z listopadem 2019 r. aż o 20 proc.).

CRM przypomniało, że w marcu i kwietniu, czyli tuż po wybuchu pandemii koronawirusa, sklepy małoformatowe były często wybierane na miejsce większych zakupów spożywczych, przez co duże wzrosty notowały kategorie kulinarne, produkty zbożowe, nabiał czy produkty mięsne. Jednak teraz bliskość, kameralność i związane z nią poczucie bezpieczeństwa nie wystarczają, by ponownie przyciągnąć klientów na duże zakupy - czytamy.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.85.57.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!