PARTNERZY PORTALU


Tylko co piąta firma patrzy z optymizmem w przyszłość

Tylko co piąta firma patrzy z optymizmem w przyszłość
Polskie firmy gorzej widzą perspektywy osiąganych przychodów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Rok temu 88 proc. z nich uważała, że uda się im osiągnąć wzrost. Obecnie takiego zdania jest 66 proc.Shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 15 gru 2020 09:57

W ciągu roku gwałtownie spadł odsetek polskich firm, które optymistycznie patrzą na możliwości rozwoju - z 51 do 19 proc. - wynika z badania Kantar na zlecenie HSBC. Dwie trzecie firm liczy, że do końca 2022 r. wróci do poziomu rentowności biznesu sprzed pandemii.

Badanie Navigator przeprowadzono na grupie osób decyzyjnych w firmach w Polsce i 38 innych krajach z sześciu kontynentów. Optymistycznych co do możliwości rozwoju jest 29 proc. firm na świecie i 19 proc. firm w Polsce. Rok temu było to odpowiednio 47 i 51 proc.

Polskie firmy gorzej widzą też perspektywy osiąganych przychodów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Rok temu 88 proc. z nich uważała, że uda się im osiągnąć wzrost. Obecnie takiego zdania jest 66 proc., a jeden na pięciu zarządzających prognozuje spadek. 49 proc. ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27 proc. przewiduje w tym kontekście spadek zakupów lub popytu ze strony klientów.

48 proc. firm ma za sobą krótkookresowe zmiany i spodziewa się w przyszłości powrotu do swojej wcześniejszej działalności, natomiast 24 proc. przeszło dotychczas transformacje o charakterze długookresowym. Większość przeprowadzonych zmian była spowodowana koniecznością cięcia kosztów, zmianą sposobu pracy czy niepewną przyszłością.

"Ponad połowa firm w Polsce dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia. Ponad jedna trzecia (35 proc. w Polsce i 24 proc. na świecie) dobrze prosperuje w nowej rzeczywistości, a mniej niż 1 na 10 (9 proc. w Polsce i 19 proc. na całym świecie) twierdzi, że próbuje obecnie przetrwać z dnia na dzień" - podaje HSBC.

Dwie trzecie ankietowanych w Polsce jest zdania, że do końca 2022 r. wróci do poziomu rentowności biznesu sprzed pandemii. 19 proc. uważa, że stanie się to do 2025 r. 13 proc. mówi, że już przekroczyło poziom rentowności sprzed pandemii, a 8 proc., że powinno wrócić do tego poziomu do końca tego roku. 1 proc. firm sądzi, że nigdy już nie osiągnie poziomu rentowności sprzed pandemii.

Według prawie dwóch trzecich firm, w ciągu ostatniego roku handel międzynarodowy stał się trudniejszy. Dwie trzecie firm uważa, że ten stan nie zmieni się przez najbliższe dwa lata. Mimo to, trzy czwarte respondentów pozytywnie ocenia swoje perspektywy w handlu zagranicznym w przeciągu roku do dwóch lat. "W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33 proc. ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30 proc. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25 proc., podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37 proc." - zauważono w komunikacie.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.208.73.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!