Condohotele - łatwy zysk?


Nawet 8 proc. zysku netto w skali roku może wypracować inwestor lokujący oszczędności w nieruchomościach typu condohotel. Stopa zwrotu zależy od wielu czynników takich, jak: lokalizacja, standard inwestycji czy umiejętności marketingowe operatora - podpowiada Bartłomiej Baranowski, analityk rynku nieruchomości.
Mechanika zarabiania na inwestycjach typu condohotel jest prosta. Deweloper buduje obiekt hotelowy w atrakcyjnej turystycznie lokalizacji i zostaje jego operatorem (bądź angażuje do tego zadania oddzielną firmę). Inwestor prywatny wykupuje w hotelu apartament na własność, a operator zajmuje się serwisem oraz obsługą gości. W gestii operatora jest również pozyskiwanie najemców. Zysk z najmu jest dzielony między operatora i właściciela apartamentu. Lokal jest własnością inwestora, więc ma on również prawo do zajmowania apartamentu na własne potrzeby np. w czasie wakacyjnego urlopu.
Apartament typu condo może kupić osoba prywatna lub osoba prowadząca działalność gospodarczą. W obu przypadkach koszty związane z podatkiem VAT można odliczyć od podatku. Zakup apartamentu może być opodatkowany dwiema stawkami VAT - 8 i 23 proc. Jej wysokość jest uzależniona od tego, czy apartament ma przeznaczenie użytkowe (8 proc.) czy mieszkalne, co z kolei jest pochodną planu zagospodarowania przestrzennego.
Operatorzy oferują różne modele współpracy przy wynajmie lokali turystom. Najczęstszym jest forma dzierżawy apartamentu i stała opłata dla właściciela lokalu. Przy czym koszty obsługi, serwisu i marketingu ponosi operator.
Stopa zwrotu z gwarancją…
Na rynku funkcjonują dwa sposoby rozliczeń między operatorem i właścicielem lokalu. W przypadku opcji z gwarancją właściciel apartamentu uzyskuje stałą stopę zwrotu - na kwotę zysku nie ma wpływu obłożenie hotelu. Pieniądze są wypłacane w cyklach miesięcznych, kwartalnych bądź rocznych. Gwarantowana stopa zwrotu wyraźnie przewyższa aktualne oprocentowanie lokat bankowych, które wg najnowszych danych NBP wyniosło 1,7 proc. we wrześniu br.
… i bez niej
Drugi sposób rozliczeń między stronami działa na zasadzie 50/50 i jest uzależniony od obłożenia condohotelu. Właściciel apartamentu otrzymuje 50% utargu z wynajęcia lokalu. Gdy pokój nie jest wynajmowany - nie zarabia. Dlatego, im atrakcyjnej zlokalizowana inwestycja tym lepiej dla inwestora.
Przykładowo. Jeżeli apartament jest wynajmowany przez operatora za 300 zł netto za dobę przez 14 dni w miesiącu, do kieszeni właściciela lokalu trafia kwota 2100 zł. Liczba sprzedanych noclegów zależy od atrakcyjności turystycznej miejsca oraz umiejętności marketingowych operatora.
Lokalizacja i wyposażenie - na to warto zwrócić uwagę
Aby obiekt na siebie zarabiał powinien mieć przede wszystkim atrakcyjną lokalizację. Inwestor podczas wyboru condo musi zwrócić uwagę również na wyposażenie. Condohotele zazwyczaj mają wyposażenie porównywane z cztero- i pięciogwiazdkowymi hotelami oraz bogatą ofertę udogodnień dla gości. Wśród nich można wymienić najczęściej spotykane: baseny, ośrodki SPA, różne rodzaje saun, centra konferencyjne czy restauracje i bary. Najczęściej apartamenty posiadają również widok na morze bądź góry, co również pomaga znaleźć najemców.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)
Odpowiedz-
0
0