PARTNERZY PORTALU

Jeszcze w tym roku będzie wniosek o decyzję środowiskową ws. linii Katowice-Ostrawa. Budowa od 2025

Jeszcze w tym roku będzie wniosek o decyzję środowiskową ws. linii Katowice-Ostrawa. Budowa od 2025
Obecnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym CPK. Fot. mat. pras
  • Autor: PAP
  • Dodano: 13 maj 2022 15:39

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla nowej linii kolejowej, mającej połączyć Katowice z czeską Ostrawą, ma być złożony jeszcze w tym roku, zaś rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2025 – potwierdził w piątek w Katowicach pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała

  • Projektowana linia ma być częścią systemu kolei dużych prędkości, tworzonej m.in. z myślą o skomunikowaniu przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
  • Jedna z linii ma łączyć Katowice i czeską Ostrawę.
  • Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2025.

Przeciwko zaproponowanym do konsultacji czterem wariantom przebiegu linii w woj. śląskim protestują mieszkańcy niektórych gmin - m.in. Mikołowa - oraz część samorządowców z terenów, przez które ma przebiegać kolej.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy - szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

W piątek pełnomocnik rządu ds. CPK, który jest także wiceministrem infrastruktury oraz wiceministrem funduszy i polityki regionalnej, spotkał się w Katowicach z samorządowcami, parlamentarzystami i przedstawicielami organizacji mieszkańców, sprzeciwiających się budowie linii przez ich miejscowości.

Wiceminister wyraził przekonanie, że w toku trwających konsultacji uda się znaleźć najbardziej optymalny wariant przebiegu linii. "Nie będzie i nigdy nie ma wariantów idealnych - takich, które by wszystkich zadowoliły. Zawsze są protesty, zawsze są uwagi - to rzecz naturalna, szczególnie w tak trudnym terenie dla inwestycji jak Śląsk, gdzie jest wiele różnych ograniczeń, gdzie teren jest zurbanizowany" - powiedział dziennikarzom Horała.

"Chcemy z tych wszystkich wariantów wybrać ten, który będzie stosunkowo najlepszy, stosunkowo najmniej budzący różnego rodzaju obawy" - dodał pełnomocnik, podkreślając, iż w prace przygotowawcze zaangażowani są wybrani w przetargu, niezależni politycznie fachowcy. W efekcie wybrany zostanie tzw. wariant inwestorski, na podstawie którego inwestor wystąpi do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową - przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Horała poinformował, że wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w tej sprawie ma być złożony jeszcze w tym roku, nie sprecyzował jednak konkretnego terminu.

"Potem następuje etap, który jest niezależny od inwestora, czyli postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej i ewentualne postępowanie sądowe w razie odwołania od tej decyzji. Planujemy rozpocząć prace budowlane w roku 2025, więc jest jeszcze kilka lat na przygotowania" - zaznaczył wiceminister, oceniając, iż inwestycje infrastrukturalne wymagają rozwagi i bardzo dobrego przygotowania.

"Przewidzieliśmy tu pewien bufor czasowy, nic nas nie goni - chodzi o to, żeby bardzo dobrze się przygotować, i oczywiście żeby wniosek, który złożymy, spotkał się z przychylną oceną, żeby nie było możliwości jego podważenia - w sytuacjach kontrowersyjnych jest to szczególnie ważne dla inwestora. Lepiej poświęcić dwa czy trzy miesiące ekstra na przygotowanie niż ryzykować później porażkę w razie postępowania sądowego" - ocenił Marcin Horała.

Przypomniał, iż obecnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym przedsięwzięcia. Później każdy z możliwych przebiegów linii zostanie poddany ocenie pod wieloma kryteriami.

"Każdy wariant będzie punktowany w zakresie wszystkich czynników, w tym czynnika społecznego - czyli np. w obszarze społecznym wariant, który powoduje najmniej protestów, najmniej konieczności wywłaszczeń - będzie pewnie najwyżej punktowany, zaś w aspekcie środowiskowym - ten, który spowoduje np. najmniejszą wycinkę drzew" - tłumaczył Horała.

Na tej podstawie inwestor wybierze swój wariant preferowany oraz dwa warianty zapasowe, po czym złoży do RDOŚ wniosek o decyzję środowiskową.

Wiceminister zastrzegł, że proponowane obecnie cztery warianty przebiegu linii w istocie dają możliwość tworzenia wielu innych wariantów. "Można je przeplatać i łączyć odcinki z różnych wariantów" - wyjaśnił, zapewniając, iż każdy wariant jest poddawany "bardzo szczegółowej analizie technicznej, ekonomicznej i środowiskowej, w tym środowiska społecznego" - stąd m.in. konsultacje społeczne.

"Celem jest to, żeby wybrać takie warianty przebiegu, które będą ostateczną inwestorską wersją do ubiegania się o decyzję środowiskową, i które będą optymalne pod względem tych wszystkich cech, o których mówiłem" - zaznaczył pełnomocnik rządu ds. CPK. Nie zgodził się z postawą tych, którzy w ogóle sprzeciwiają się budowie nowych linii kolejowych w związku z CPK.

"Postawa +nie, bo nie+, wszystkie możliwości są złe (…) - czyli ktoś jest przeciwny samej budowie tej linii kolejowej - ja się z tym po prostu nie zgadzam. Polska potrzebuje nowych linii kolejowych, Polacy potrzebują nowych możliwości transportowych" - uważa Marcin Horała.

Podkreślił, że linia łącząca Katowice z Ostrawą jest częścią europejskiego korytarza transportowego, zaś inwestycję popiera zarówno Komisja Europejska, jak i strona czeska, która realizuje prace po swojej stronie. Dodatkową zaletą będzie skomunikowanie kolejowe Jastrzębia-Zdroju - jedynego z dużych miast w Polsce, które nie ma dziś dostępu do kolei pasażerskiej.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3000 ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być budowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Turystyka i hotelarstwo

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.53.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNER SERWISU

  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!