PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Podlaski samorząd za rozwojem turystyki kulinarnej

Podlaski samorząd za rozwojem turystyki kulinarnej
Fot. fotolia
  • Autor: PAP
  • Dodano: 22 lis 2019 14:57

Promocja oraz rozwój produktów regionalnych i lokalnych to elementy nowej strategii rozwoju woj. podlaskiego. Władze regionu stawiają na rozwój turystyki kulinarnej z wykorzystaniem żywności tradycyjnej; wytwórcy będą mogli liczyć na wsparcie, także finansowe.

O wykorzystaniu regionalnej, tradycyjnej żywności w rozwoju regionu dyskutowali w piątek w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku samorządowcy, przedstawiciele wytwórców, Lokalne Grupy Działania oraz urzędnicy.

Wicemarszałek województwa podlaskiego Stanisław Derehajło powiedział, że samorząd chce działać na rzecz rozwoju turystyki kulinarnej w regionie w oparciu o żywność tradycyjną. "Temu ma służyć cała gama produktów regionalnych, lokalnych, które będziemy promowali. Będziemy tworzyli szlaki kulinarne tak, żeby można było przejechać się po Podlasiu: popatrzeć, pooddychać i zjeść" - powiedział PAP Derehajło. Dodał, że chodzi m.in. o to, by turyści wiedzieli, gdzie mogą kupić regionalne specjały.

Dodał, że elementy te znajdują się w konsultowanej obecnie nowej strategii rozwoju województwa podlaskiego. Samorząd chce, by w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym od 2021 r. znajdowały się unijne środki na wsparcie działań związanych z żywnością tradycyjną. Chodzi o wsparcie produkcji, promocji i sprzedaży produktów.

Derehajło wyjaśnił, że urząd marszałkowski tworzy bazę produktów regionalnych - m.in. sprawdza, ile jest wytwarzanych i ile mogłoby powstać. Zwrócił uwagę na pewną barierę "mentalnościową", która powoduje, że nie wszyscy wytwórcy chcą zgłaszać swoje wyroby.

"Żeby była promocja, to musimy mieć co promować" - wskazał Jakub Jasiński, prezes fundacji Original zajmującej się produktami regionalnymi. W rozmowie ocenił, że potencjał jest duży. "Natomiast to, czego nam rzeczywiście potrzeba, to to, że promocja powinna się przekładać na pieniądze. Jeżeli promujemy, to powinniśmy wiedzieć, jakie to przyniesie korzyści" - podkreślił. Jako przykład podał ser koryciński. Tłumaczył, że aby rozwinąć ten produkt i dalej go promować, potrzebna jest większa skala produkcji.

"Promujmy to, gdzie widzimy, że jest potencjał rozwojowy, a nie promujmy tylko i wyłącznie samą ideę" - powiedział Jasiński. Dodał, że do zwiększenia skali produkcji konieczna jest współpraca wytwórców.

Dyrektor departamentu promocji i jakości żywności w resorcie rolnictwa Michał Rzytki poinformował, że trwają prace nad określeniem, jak będą realizowane w poszczególnych programach cele postawione przez UE na nową perspektywę finansową, w tym dotyczące żywności tradycyjnej.

Chodzi m.in. o działania na rzecz budowy rynku produktów regionalnych, tradycyjnych oraz ekologicznych - mówił Dariusz Goszczyński z fundacji Original, która przygotowała analizę dla ministerstwa na ten temat. "Działania, które sugerowaliśmy, były nakierowane na to, żeby te produkty mogły trafiać do konsumentów" - powiedział na konferencji Goszczyński. Dodał, że wiele krajów UE realizuje takie promocje i kampanie, a Polska powinna podążać w tym kierunku.

Zarząd województwa przyjął "Strategię rozwoju województwa podlaskiego 2030"; obecnie trwają konsultacje dokumentu.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.243.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.