Rośnie rynek podróży służbowych

Liczba pracowników odbywających podróże służbowe w 2014 roku ma być wyższa o ok. 2 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Tendencja wzrostowa ma się utrzymywać przez kolejne lata. Rosną także budżety firm przeznaczane na noclegi, od 3 proc. do 5 proc. - wynika z raportu Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi, przygotowanym przez Grupę Hotelową Orbis.
Roczny wolumen kosztów zaplanowanych na rok 2014 noclegów wynosił najczęściej powyżej 1,5 mln zł (21proc.firm) oraz od 751 tys. zł do 1 miliona (19proc. firm). Najczęściej stosowaną formą rozliczenia podróży służbowych z pracownikami jest pełny zwrot kosztów (60proc.), diety (19proc.) oraz służbowa karta kredytowa (16proc.) Jak wykazało badanie Trendów w zarządzaniu podróżami służbowymi najczęściej podróżujące osoby
w firmach zajmują stanowiska: top managementu, handlowca, marketingowca, pracownika operacyjnego, specjalisty.
71 proc. badanych firm posiadało osobę dedykowaną do zarządzania budżetem hotelowym, byli to przede wszystkim travel manager (TM) (34proc.), dyrektor działu zakupów (19proc.) oraz zarząd (10proc.). W firmach, w których nie ma osoby zajmującej się zarządzaniem budżetem hotelowym, dyspozycje wydaje zarząd (14proc.) bądź wyższa kadra zarządzająca (11proc.). W strukturach firm travel manager jest najczęściej pracownikiem działu zakupów (15proc.).
W 45proc. badanych firm funkcjonują podstawowe wytyczne dotyczące wybranych elementów podróży służbowych m.in. w zakresie: rezerwacji hotelowych, biletów lotniczych czy raportowania, natomiast 44 proc. ankietowanych podmiotów wykazuje ustrukturyzowaną politykę podróży.
Kluczowe cele travel managerów na 2014 rok to: optymalizacja kosztów podróży (64proc.), poprawa efektywności systemów raportowania (43proc.) oraz promocja korzyści wynikających z polityki podróży wśród pracowników (36proc.).
Tegoroczne badanie wykazało, iż 36 proc. travel managerów przewiduje, że zapotrzebowanie na usługi hotelowe ich firm w roku 2014 wzrośnie o ok. 10proc. bądź pozostanie na tym samym poziomie (34 proc.). Regularną współpracę z wyspecjalizowanymi firmami zapewniającymi optymalizacje budżetów na podróże służbowe (Travel Management Companies - TMC) potwierdziło 56proc. badanych firm. Do kluczowych czynników istotnych przy wyborze TMC należy: relacja ceny do jakości usług (37proc.), kompleksowość (31 proc.) oraz szybkość i efektywność działania (29 proc.). Do zadań wspierających realizowanych przez TMC najczęściej należy rezerwacja biletów lotniczych (56 proc.), hoteli (39proc.) oraz biletów kolejowych (28 proc.).
DO POBRANIA
- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.