Wild: Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który swoim zasięgiem obejmie cały kraj


Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to projekt, który swoim zasięgiem obejmuje cały kraj, ponieważ przebudujemy sieć kolejową na terenie całej Polski - powiedział w piątek w Łodzi pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
- Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który swoim zasięgiem obejmuje cały kraj, ponieważ przebudujemy sieć kolejową na terenie całej Polski. Szczególne korzyści wiążą się z obszarem położonym między Łodzią a Warszawą. Naszym celem - poza budową nowego międzykontynentalnego portu lotniczego i przebudową systemu kolejowego - jest również bardzo mocne wsparcie rozwojowe tego obszaru w kierunku stworzenia binarnej metropolii opartej o Łódź i Warszawę - podkreślił Mikołaj Wild na konferencji zorganizowanej w piątek w Łodzi.
Według Wilda, brak lotnisk jest jedną z trzech barier rozwojowych utrudniających rozwój lotnictwa w całej Europie - na co wskazuje w swoich raportach Komisja Europejska. Brak portu przesiadkowego dla Europy Środkowo-Wschodniej powoduje zmniejszoną dostępność komunikacyjną dla 180 mln mieszkańców tego regionu. Plany budowy CPK są zgodne z Europejską Strategią dla Lotnictwa.
Zdaniem wiceministra, poziom polskich kolei jest daleki od doskonałości - sieć kolejowa jest rzadsza niż w Europie Zachodniej, podróże trwają zbyt długo, a polska kolej "wciąż pozostaje pod zaborami", a więc składa się z trzech niezintegrowanych ze sobą systemów kolejowych z liniami prowadzącymi do stolic nieistniejących już mocarstw XIX-wiecznych. W konsekwencji sto polskich miast powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych jest dostępu do połączeń kolejowych.
Realizacja CPK będzie - jak podał Wild - wiązać się z uzyskaniem bezpośrednich połączeń kolejowych do tego portu przez 120 miast na terenie całego kraju. Plany zakładają, że wszyscy mieszkańcy Polski będą mieć stację kolejową w odległości nie większej niż 30 km od swego miejsca zamieszkania.
- Z CPK chcemy zapewnić dostęp do Łodzi w 25 minut, do Warszawy w 15 minut, do największych aglomeracji w czasie sięgającym 2 godzin - z wyłączeniem Szczecina. Chcemy przeprowadzić bezpośrednie linie kolejowe do Wrocławia, Poznania przez Łódź - to oznacza lepsze wykorzystanie Dworca Łódź Fabryczna i bezpośrednie połączenia na kolejach dużych prędkości prowadzone przez Łódź, co da gigantyczną szansę rozwojową. Planujemy, by zintegrować Łódź i Warszawę w duopolis - miasto binarne o dwóch centrach, wokół których będzie następował rozwój- zaznaczył wiceminister.
- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.