Co zdecyduje o dalszym rozwoju regionu?

16 stycznia 2015 • Katowice

Kapitał ludzki i edukacja, budowa spójnej aglomeracji, poprawa jakości życia, a także inwestycje w nowe technologie - to obszary, które zdaniem uczestników konferencji Property Forum Katowice 2015 zdecydują o dalszym rozwoju województwa śląskiego i Katowic.

Śląsk, a szczególnie Katowice, szybko zmieniają swoje oblicze, obalając stereotyp mówiący o regionie jako przemysłowym monolicie i „pustyni kulturalnej".

Relacje:
Atuty i trendy Śląska. Debata o regionie na Property Forum Katowice
Rynek biurowy w Katowicach ma swoje pięć minut
Centra handlowe ożywią tkankę miejską na Śląsku
Dynamiczny rynek z dużym potencjałem - relacja z sesji
W Katowicach tkwi ogromny potencjał dla turystyki biznesowej

Wideo:
Jak lepiej wykorzystać potencjał aglomeracji śląskiej?
Są plany budowy nowego hotelu w Katowicach
Dąbrowa Górnicza czeka na nowych inwestorów
Katowice stoją dziś przed wieloma wyzwaniami biznesowymi
Górnośląski Park Przemysłowy rusza z budową kolejnego biurowca
Na Górnym Śląsku przybędzie blisko 100 tys. mkw. powierzchni magazynowej

Raporty:

Katowickie hotele czekają na MCK
Katowice wschodzącą gwiazdą BPO
Wykorzystać demograficzny potencjał Górnego Śląska
Górny Śląsk magnesem dla firm logistycznych

Galerie:
Sesja inauguracyjna
Sesja hotelowa
Sesja biurowa
Sesja magazynowa
Sesja centra handlowe

- Ściągając inwestora trzeba dziś uwzględniać przestrzeń kultury i możliwości spędzania czasu po pracy - podkreślił na Property Forum Katowice Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego, firmy inwestującej w nowoczesną przestrzeń biurową na Śląsku.

- Z naszego punktu widzenia dla sukcesu w branży potrzebni są ludzie. Wybierając Górny Śląsk jako lokalizację dla naszego centrum usług postawialiśmy nie tylko na dostępność kadr, ale również na wysoki poziom życia w Katowicach - powiedziała Jolanta Jaworska, dyrektor Programów Publicznych Polska & Kraje Bałtyckie IBM Polska.

Dodatkowo, zdaniem przedstawicielki IBM, jedną z najbardziej mocnych stron regionu jest otwartość władz na współpracę z inwestorami. - Czujemy, że władze chcą współpracować i dbać o nas, jako firmę dającą miejsca pracy. To cieszy i motywuje do działania - dodała Jaworska.

Region musi inwestować w spójność. Miasta aglomeracji tylko wspólnie wygrywają konkurencję o inwestorów z największymi polskimi ośrodkami miejskimi. Transport, komunikacja i edukacja to dziedziny, w których trzeba i warto współpracować w skali ponadlokalnej.

Zdaniem prezydenta Katowic Marcina Krupy, niepowodzenia w obszarze współdziałania miast aglomeracji to już przeszłość, a do samorządowców przedziera się świadomość korzyści wynikających ze współpracy nawet wówczas, gdy wymagałoby to rezygnacji z części ambicji lokalnych.

Arkadiusz Hołda, prezes firmy Holdimex, deweloper, a jednocześnie przedsiębiorca branży medialnej i edukacyjnej, zwrócił uwagę na to, że śląskie miasta się wyludniają w wyniku migracji i trendów demograficznych. Niezasiedlone mieszkania i nowe puste osiedla to zjawiska, których nie można lekceważyć. - Nie musi to jednak oznaczać katastrofy - zastrzegł Hołda. - Na Śląsku pracują młodzi ludzie z innych regionów i krajów, a emigranci wracają z nowym doświadczeniem.

Część debaty Property Forum Katowice poświęcono przyszłym zmianom w modelu rozwoju województwa - znaczącym z punktu widzenia już działających i potencjalnych inwestorów. Potężna kwota z 3,6 mld euro z funduszy strukturalnych, jaką ma do dyspozycji woj. śląskie w nowej perspektywie finansowej UE, będzie kierowana na rozwój takich gałęzi gospodarki jak: IT, medycyna, nowocześnie traktowana energetyka i nowe technologie związane z wykorzystaniem węgla. Mówią o tym regionalne strategie innowacji i rozwoju technologicznego, których główne założenia przypomniała na potrzeby debaty Gabriela Lenartowicz, członkini zarządu województwa śląskiego.

Górny Śląsk to obecnie jeden z bardziej perspektywicznych rynków dla branży handlowej. Olbrzymi potencjał ludnościowy w połączeniu ze względnie niskim nasyceniem rynku sprawia, że w konurbacji wciąż istnieje szansa dla realizacji nowych inwestycji.

Na Górnym Śląsku funkcjonują obecnie 72 centra handlowe o łącznej powierzchni prawie 1,6 mln mkw. Średnie nasycenie wynosi około 495 mkw./1000 mieszkańców - najmniej spośród wszystkich ośmiu głównych miast w Polsce. Na rynek w najbliższym czasie wprowadzone zostaną kolejne inwestycje. Griffin, P.A. Nova oraz HRS Grupa w 2015 roku otworzą obiekty o łącznej powierzchni 61 tys. mkw. W planach są kolejne inwestycje
o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw.

Duży rynek konsumencki, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, bardzo dobra lokalizacja i wysoko rozwinięta infrastruktura drogowa - to tylko kilka z atutów Górnego Śląska jako destynacji dla firm logistycznych. W 2014 roku popyt netto na górnośląskim rynku magazynowym wyniósł ok. 125 tys. mkw. W tym samym okresie podaż nowych inwestycji uplasowała się na poziomie 57 tys. mkw.

- W nadchodzących latach będziemy świadkami dalszego rozwoju rynku magazynowo-przemysłowego na Górnym Śląsku. Spodziewamy się napływu nowych inwestycji wzdłuż autostrady A1, a perspektywiczną lokalizacją może stać się odcinek od Węzła Sośnica do Piekar Śląskich. Równolegle nadal będą rozwijać się okolice Gliwic. Podregiony jak Bielsko-Biała również cieszą się zainteresowaniem inwestorów, czego przykładem jest powstająca fabryka GE - tłumaczył na Property Forum Katowice Wojciech Zoń, dyrektor w Dziale Powierzchni Magazynowych JLL w Polsce.

Coraz większa liczba firm z sektora usług dla biznesu traktuje Katowice jako jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla swojego oddziału w Polsce. Korzystają z tego deweloperzy, planując kolejne inwestycje biurowe.

Katowice to obecnie czwarty największy regionalny rynek biurowy w Polsce. Istnieje tu prawie 334 tys. mkw. powierzchni. W budowie jest kolejne 54,5 tys. mkw. Miasto charakteryzuje się również jednym z najniższych wskaźników pustostanów - 9 proc., czyli minimalnie wyższym niż we Wrocławiu (8,7 proc.).

- Z uwagi na to, że Katowice stanowią centrum znacznie większego obszaru urbanistycznego, zamieszkałego przez ponad 2-3 mln mieszkańców, potencjał miasta na absorpcję nowej powierzchni biurowej jest duży. Silną stroną rynku jest obecność lokalnych wynajmujących, jak i wiodących deweloperów. To powoduje, iż najemcy mają szeroki wybór, od nowoczesnych budynków klasy A, zrewitalizowanych kamienic, po budynki z lat 70-80 - komentował Tomasz Subocz, Associate Director Działu Powierzchni Biurowych - Reprezentacja Najemcy, Savills.

Według analityków najbliższe miesiące mogą przynieść wzrost liczby transakcji najmu na lokalnym rynku biurowym. Po III kwartałach 2014 roku absorbcja netto wyniosła 17 tys. mkw. W całym 2013 roku było to 20,5 tys. mkw. Na najemców czekają deweloperzy. W tym momencie na etapie planowania jest łącznie pięć nowych inwestycji biurowych, które mogą dostarczyć na rynek kolejne 34 tys. mkw.

Górny Śląsk, na czele z Katowicami, ma ogromny potencjał w zakresie rozwoju turystyki biznesowej. Infrastruktura, którą posiada region, przy odpowiedniej promocji oraz współpracy samorządów i biznesu, może uczynić z konurbacji śląskiej poważnego gracza na europejskim rynku wydarzeń kongresowych, kulturalnych oraz sportowych.

Marcin Herra, w latach 2008-2014 prezes spółki PL.2012+, wskazał, że nowe obiekty, które powstały w ostatnich latach w Katowicach, stanowią doskonałe zaplecze dla rozwoju turystki biznesowej w Katowicach. Chodzi o nową siedzibę Muzeum Śląskiego, nowy gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a także Międzynarodowe Centrum Kongresowe, którego budowa znajduje się na finiszu.

Krzysztof Mikuła, wiceprezydent Katowic, akcentował skalę przemian, które dokonały się w mieście w ciągu ostatnich 20 lat, zaznaczając przy tym, że Katowice startowały - jako miasto utożsamiane z przemysłem - z całkiem innego pułapu niż Wrocław czy Katowice.

Mikuła zaznaczył, że Katowice nie poprzestaną w zmienianiu wizerunku miasta po zakończeniu inwestycji w tzw. strefie kultury przy Spodku. Do 2020 r. miasto planuje też wydać 54 mln zł na promocję turystyki biznesowej.

W woj. śląskim działa obecnie 211 hoteli, w tym 17 w Katowicach. Łącznie posiadają one ponad 9,9 tys. pokoi. Średni obłożenie wynosi około 40 proc.

PARTNERZY

PATRONAT TELEWIZYJNY

PATRONAT MEDIALNY



9.00-10.30
Sesja inauguracyjna
Śląski magnes - rozwinięta gospodarka, nowoczesna infrastruktura, kapitał ludzki - jak region walczy o inwestorów?
- Sposób na atrakcyjność - priorytetowe działania dla budowania przewag inwestycyjnych regionu
- Kierunek specjalizacja - na jakie inwestycje stawia Górny Śląsk?
- Specyfika Górnośląskiej Aglomeracji - mocne i słabe strony dla zagranicznych inwestorów?
- Metamorfoza Katowic - jak stolica regionu zmieniała swoje oblicze na przestrzeni ostatnich lat?
- Największe wyzwania - demografia, jakość życia, cena pracy, postindustrialny stereotyp?
- Inwestycje w nieruchomości komercyjne na Górnym Śląsku - gdzie drzemie największy potencjał?

10.30-10.45
Przerwa

10.45-11.45
Centra handlowe
Czy na Śląsku jest jeszcze miejsce na nowe centra handlowe - potencjał inwestycyjny województwa
- Analiza nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w województwie i plany inwestycyjne deweloperów
- Przebudowa i modernizacja - sposób na utrzymanie tempa rozwoju rynku
- Wyróżnij się albo zgiń - jak centra handlowe na Śląsku walczą o klienta w obliczu rosnącej konkurencji?
- Pozycja Górnego Śląska na mapie ekspansji sieci handlowych

11.45-12.00
Przerwa

12.00-13.00
Magazyny
Górny Śląsk - mocna marka na logistycznej mapie kraju i regionu CEE
- Źródła sukcesu - specjalna strefa ekonomiczna, przemysłowe tradycje, wyspecjalizowane zasoby kadrowe czy rozwinięta infrastruktura transportowa?
- Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej - jak w pełni wykorzystać potencjał logistyczny regionu?
- Górny Śląsk - produkcyjne serce Polski - perspektywy dalszego rozwoju branży
- Sposób na inwestora - efektywna promocja Górnego Śląska jako przemysłowego centrum Polski

13.00-13.45
Przerwa
13.45-15.00
Biura
Katowice mają swoje pięć minut? - przyszłość sektora nowoczesnych usług dla biznesu na terenie aglomeracji śląskiej
- Przyjazny klimat, kapitał ludzki, rozwinięty rynek powierzchni biurowej - co przyciąga uwagę globalnych graczy z sektora usług dla biznesu?
- Pod znakiem IT - sposób na zdobycie silnej pozycji na mapie inwestycyjnej Europy?
- Perspektywy wzrostu zatrudnienia w branży - czy szkolnictwo wyższe nadąży za potrzebami inwestorów?
- Walka o inwestorów jeszcze się nie zakończyła - czynniki niezbędne do utrzymania przewag konkurencyjnych aglomeracji śląskiej

15.00-15.15
Przerwa

15.15-16.15
Hotele
Rozwój rynku MICE - klucz do sukcesu branży hotelowej na Górnym Śląsku?
- Wygenerować ruch w hotelach - polityka władz Katowic i regionu oraz jej wpływ na perspektywy rozwoju turystyki wypoczynkowej i biznesowej
- Międzynarodowe Centrum Kongresowe - szanse i wyzwania wobec rosnącej konkurencji
- Potencjał regionalnego rynku oczami największych sieci hotelarskich
- Największe planowane i realizowane inwestycje hotelarskie w regionie

 

Notki biograficzne zostały przesłane przez poszczególnych prelegentów. Organizator konferencji nie ingeruje w ich treść.

B C G H J K L M N P R S Ś T Z Ż
B
C
G
H
J
K
L
M
N
P
R
  • Paweł Rzepka

    Dyrektor ds. Produkcji i Logistyki, Delta Trans Logistik Sp. z o.o.

S
Ś
T
  • Artur Tomasik

    Prezes Zarządu, Związek Regionalnych Portów Lotniczych, Prezes Zarządu, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA

  • Paweł Tynel

    partner, EY

Z
Ż

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.