Property Forum Poznań

13 stycznia 2015 • Poznań

Dogodna lokalizacja, wysoki poziom życia oraz duża liczba dobrze wykształconych absolwentów – to atuty stolicy Wielkopolski. Aby w pełni wykorzystać potencjał regionu dla rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych potrzeba zdecydowanych działań ze strony władz samorządowych – wynika z branżowej konferencji Property Forum Poznań.

Zdaniem uczestników konferencji Property Forum, stolica Wielkopolski powinna skoncentrować się na przygotowaniu strategii, która pozwoli na efektywne przyciąganie inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu oraz zadbać o wizerunek miasta.

Relacje z sesji:
Pogodzić miasto z biznesem
Wielkopolska magnesem dla logistyki
Poznań chce odbudować pozycję na turystyczno-biznesowej mapie Polski
O inwestorów trzeba walczyć
Rosnące wyzwania

Wideo:
Wizja "dead mall" groźna dla Poznania?
Lepsze prognozy dla poznańskich hotelarzy
P3 zapowiada nowe akwizycje
Poznań musi podnieść atrakcyjność inwestycyjną
Solar stawia na rynki zagraniczne
Bałtyk z pierwszymi najemcami

Raporty:
Poznań ma swoją specjalizację - IT, finanse i księgowość
MICE lekarstwem na problemy
Nadchodzą trudne czasy dla centrów handlowych?
Złota era rynku magazynowego

Galerie:
Sesja inauguracyjna
Sesja hotelowa
Sesja biurowa
Sesja magazynowa
Sesja centra handlowe

- Musimy postawić na kulturę i rozwój intelektualny miasta. Potencjał jest spory, dlatego trzeba podjąć jak najszybsze kroki, by zmienić wizerunek Poznania - powiedział Piotr Voelkel z Grupy Vox.

Miasto musi również zatroszczyć się o lepszą dynamikę demograficzną, przyciągając studentów nie tylko z Polski, ale i zza granicy. To pozwoli na wzrost atrakcyjności z punktu widzenia najemców biurowych oraz magazynowych dzięki większym zasobom kadrowym, a także przyczyni się do wykorzystania siły bardzo rozwiniętego rynku handlowego.

Jak stwierdził Adam Trybusz z firmy Andersia Buisness Center, władze Poznania muszą otworzyć się na dialog z inwestorami. - Jeśli nie będzie dyskusji, Poznań nie będzie się rozwijać, bo to inwestorzy budują to miasto - powiedział na Property Forum.

Innym kluczowym aspektem jest promocja miasta na arenie międzynarodowej. Poznań musi bowiem przyciągać inwestorów pomimo silnej pozycji Wrocławia czy Krakowa.

- Dobrym pomysłem jest próba dotarcia do osób odpowiadających za rozwój dużych, międzynarodowych firm - zaproponował Wojciech Kruk, prezydent Wielkopolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. W tym celu należy jednak stworzyć korzystny klimat dla rozmów.

Niezależnie od wszystkiego kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju rynku mają deweloperzy z sektora nieruchomości komercyjnych. Ich zdaniem Wielkopolska to wciąż interesujące miejsce do działania.

- Wierzymy w Poznań i wierzymy w możliwości jego rozwoju. Chcemy tu się rozwijać i mam nadzieję, że stolicę Wielkopolski czeka dobra przyszłość - konkludował Arkadiusz Rudzki ze Skanska Property Poland.

Wysoki wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową nie przeszkadza deweloperom w planowaniu kolejnych inwestycji handlowych na terenie Poznania. Właściciele i zarządcy nieruchomości toczą jednak ciężką walkę o najemców, co skutkuje wysoką presją na stawki najmu.

- Obserwujemy nowe marki, które wchodzą na rynek handlowy. Jest ich wiele, jednak biorąc pod uwagę liczbę powstających centrów handlowych trzeba zastanowić się czy ich napływ jest w stanie zagwarantować ofertę jakościowo inną od dotychczasowej - mówiła Renata Gralec, dyrektor Centrum Handlowego Stary Browar.

Norbert Fijałkowski, dyrektor Poznań City Center podkreślił, że nowi najemcy wprawdzie pojawiają się w Poznaniu, ale najczęściej dopiero wtedy, gdy przetestują rynek w Warszawie. Poznań cierpi na tym, podobnie jak inne miasta.

- Tymczasem z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że konsumenci oczekują dużej, zróżnicowanej oferty najemców. Nie są też przeciwni powstawaniu kolejnych obiektów handlowych, ponieważ chcą mieć do nich wygodny dostęp, blisko miejsca zamieszkania - tłumaczył na Property Forum Fijałkowski.

W całej Wielkopolsce funkcjonuje obecnie 35 centrów handlowych o łącznej powierzchni 931 tys. mkw. Ponad 60 proc. tej liczby zlokalizowane jest w samym Poznaniu. Oznacza to, że lokalny rynek jest już teraz jednym z najbardziej nasyconych w Polsce. Kolejne 150 tys. mkw. powierzchni jest w budowie.

- Ilość powierzchni handlowej w mieście jest już absolutnie wystarczająca. Wszelkie nowe otwarcia nie spowodują zwiększenia sprzedaży (lub tylko w minimalnym stopniu), natomiast podniosą koszty działalności przedsiębiorstw handlowych, co w efekcie dla nikogo nie będzie korzystne. W stolicy Wielkopolski jest natomiast wciąż miejsce dla wyspecjalizowanych, niedużych osiedlowych obiektów - stwierdził Stanisław Bogacki, prezes Solar Company.

Aktualnie w Poznaniu jest ponad 319 tys. mkw. powierzchni biurowej. W trakcie budowy jest kolejne 54 tys. mkw. Pomimo, że do Krakowa czy Wrocławia stolica Wielkopolski traci dużo, to jej potencjał jest wciąż spory.

- Mimo, że to Wrocław oraz Kraków trzymają pozycję największych rynków dla najemców z sektora BPO, Poznań nie musi być w tej walce przegrany. Wielu naszych klientów obecnych w innych miastach analizowało Poznań jako alternatywne miejsce dla prowadzenia własnych operacji, chcąc rozwijać się na nowych rynkach - powiedział Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków, Skanska Commercial Development Europe.

Atutem stolicy Wielkopolski jest duża liczba absolwentów, którzy kończą poznańskie renomowane uczelnie wyższe. To daje inwestorom dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry. Co ważne, Poznań ma swoje specjalizacje - IT, finanse, księgowość.

Pozytywnym sygnałem dla rynku jest fakt, że w ciągu ostatniego roku znacznemu spadkowi uległ wskaźnik pustostanów. Pod koniec 2014 wynosił on 11,4 - o 3 punkty proc. mniej niż przed rokiem. Wynika to z bardzo dużej absorbcji netto powierzchni biurowej, która w mijającym roku przekroczyła 20 tys. mkw. Wskaźnik ten nie ulega większym zmianom od trzech lat, co dodatkowo rokuje pozytywnie dla nowych inwestycji biurowych.

Jednym z kluczowych argumentów skłaniających inwestorów do wejścia na poznański rynek jest silnie rozwijający się sektor usług dla biznesu. W 2014 roku Poznań zajął trzecie miejsce w Polsce pod względem wzrostu zatrudnienia w centrach z kapitałem zagranicznym. Kolejni inwestorzy analizują możliwość rozpoczęcia tu działalności, a już działające firmy dalszej ekspansji. Dlatego, jak uważają analitycy, najbliższe lata mają być dla Poznania rekordowe jeśli chodzi o nową podaż powierzchni biurowych.

Rośnie również znaczenie poznańskiego rynku magazynowego w skali Polski i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Bliskość Niemiec, bardzo dobra infrastruktura i atrakcyjne grunty do lokowania dużych inwestycji logistycznych to czynniki, które przyciągnęły nie tylko gigantyczny projekt Amazona. Kolejne inwestycje są w toku.

Tylko w 2014 roku wynajęto około 217 tys. mkw. powierzchni magazynowej. Dziś w Wielkopolsce funkcjonują magazyny o łącznej powierzchni 1,2 mln mkw. To czwarty największy rynek w Polsce.

- Skala realizowanych i planowanych inwestycji wskazuje na to, że już wkrótce region Poznania będzie trzecim największym rynkiem magazynowym w Polsce - powiedział Tomasz Mika, dyrektor, Dział Powierzchni Magazynowych JLL w Polsce.

Na rynku utrzymuje się bardzo niski wskaźnik pustostanów magazynowych. Obecnie wynosi on około 3,7 proc. To rekord, bowiem jeszcze cztery lata temu wynosił on aż 9 proc.

- To oznacza tylko jedno - jeśli pojawią się nowi inwestorzy, deweloperzy będą musieli budować - dodał Mika. Popyt na nowe powierzchnie generowany jest głównie ze strony operatorów logistycznych, sieci sklepów oraz branży motoryzacyjnej.

- Do podstawowych atutów regionu poznańskiego należy zaliczyć infrastrukturę drogową z bezpośrednim połączeniem z Berlinem, dzięki której możliwa jest obsługa północnych Niemiec, oraz rozbudowaną sieć połączeń kolejowych i lotniczych - umożliwiającą prowadzenie dystrybucji na terenie całej Europy Zachodniej - podkreślił Piotr Bzowski, Leasing & Development Director, P3 Logistic Parks.

241 hoteli a także prawie 13,8 tys. pokoi hotelowych - to obecna baza noclegowa w woj. wielkopolskim. W stolicy, Poznaniu, funkcjonuje 59 obiektów z ponad 3,6 tys. pokojami. W 2014 roku średnie obłożenie hoteli wyniosło około 44 proc.

- Rynek hotelowy w Poznaniu charakteryzuje się niezbilansowaną strukturą gości. Około 50-60 proc. stanowią indywidualni klienci biznesowi. Niestety wciąż nieduża liczba turystów skutkuje niskim obłożeniem obiektów w weekendy, które według STR Global w okresie styczeń-listopad 2014 roku wyniosło 54,9 proc - mówił Janusz Mitulski, partner w Horwath HTL.

Zdaniem uczestników konferencji największy potencjał jeśli chodzi o lokalny rynek, tkwi w rynku MICE. W Poznaniu działa kilka dużych centrów konferencyjnych. Bardzo dobre zaplecze posiada także wiele hoteli. Jednocześnie władze miasta prowadzą działania promocyjne, które dodatkowo zachęcają zarówno firmy, jak i turystów, do przybycia do Poznania.

"Poznań miasto know-how" przechodzi do historii. - Przegraliśmy kilka konferencji przez takie postrzeganie Poznania. Zrezygnowaliśmy z tego hasła - mówił Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

- Musimy wzmocnić lokalną organizację turystyczną i zawalczyć o największe imprezy w Polsce. Animujemy uczelnie, aby składały swoje oferty o organizacje konferencji i kongresów w Poznaniu. Pozyskiwanie dużych wydarzeń kulturalnych, sportowych i naukowych to cel, który pomoże w promocji miasta. Na 2019 i na 2020 mamy już zamówione duże konferencje - podkreślał Mazurczak.

Paradoksalnym problemem, z jakim muszą borykać się hotelarze w Wielkopolsce, jest bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa. Dogodne połączenie z Warszawą i Berlinem nie sprzyja wynajmowaniu noclegów. Mimo to 2014 rok był dla lokalnego rynku dobry - wskaźnik RevPAR wzrósł średnio o 5,7 proc. Kolejni inwestorzy planują także nowe hotele.

PARTNERZY

PATRONAT MEDIALNY



Zakres tematyczny cyklu regionalnych Property Forum
Szczegółowa agenda już wkrótce

Atrakcyjność inwestycyjna regionu
• Makroekonomiczne i geograficzne uwarunkowania dla rozwoju biznesu nieruchomościowego w regionie
• Strategia dla regionu w dobie globalnej konkurencji - kluczowe projekty, największe wyzwania, przewagi konkurencyjne
• Bezpośrednie inwestycje zagraniczne motorem rozwoju gospodarczego regionu
• Oferta miasta i regionu dla biznesu
• Siła marki miasta
• Jakość rynku pracy

Centra handlowe
• Poziom rozwoju rynku powierzchni handlowych w regionie
• Analiza lokalizacji pod przyszłe projekty - białe plamy na handlowej mapie regionu
• Analiza dostępności i atrakcyjności powierzchni w istniejących i planowanych centrach handlowych
• Potencjał siły nabywczej klientów
• Plany rozwoju sieci handlowych w regionie
• Współpraca z samorządami

Biura
• Omówienie sytuacji na rynku powierzchni biurowych w regionie
• Możliwości absorpcji nowej powierzchni biurowej w kontekście planowanych inwestycji - rozwój sektora BPO
• Udział władz samorządowych w budowaniu atrakcyjności inwestycyjnej
• Gdzie i jak budować - kryteria wyboru lokalizacji projektów biurowych

Magazyny
• Obraz rozwoju powierzchni magazynowych w regionie
• Atrakcyjne lokalizacje pod nowe przedsięwzięcia
• Rozwój specjalnych stref ekonomicznych
• Jakie branże generują popyt na powierzchnie logistyczne w regionie - dominujące w regionie gałęzie gospodarki
• Czynniki determinujące rozwój nowych inwestycji w regionie

Hotele
• Potencjał inwestycyjny danego regionu
• Białe plamy na hotelowej mapie
• Potrzeby inwestycyjne regionu: hotele wakacyjne, konferencyjne, spa
• Możliwości współpracy z władzami miast
• Największe problemy branży w danej lokalizacji
• Działania na rzecz zwiększenia ruchu turystycznego lub biznesowego w danym regionie

Notki biograficzne zostały przesłane przez poszczególnych prelegentów. Organizator konferencji nie ingeruje w ich treść.

A B E F G K M N P R S T V W
A
B
E
  • Dorota Ejsmont

    Associate Director, Head of Landlord Representation Office Agency, Savills

F
G
K
M
  • Leszek Maciusowicz

    Kierownik Projektu Centrum Akademickie Polonez, Griffin Real Estate Sp. z o.o.

  • Jan Mazurczak

    Prezes Zarządu, Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

  • Tomasz Mika

    Dyrektor, Dział Powierzchni Magazynowych, JLL w Polsce

  • Janusz Mitulski

    Dyrektor ds. Rozwoju na Europę Środkowo-Wschodnią i Kraje Bałtyckie, Sieć Marriott International

N
P
  • Robert Posytek

    redaktor naczelny, Propertynews.pl, zastępca redaktora naczelnego, Propertydesign.pl

R
S
T
V
W
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.