Boom na rynku magazynowym. Wskaźnik pustostanów rekordowo niski


W najbliższych latach handel internetowy może mieć większy wpływ na rozwój rynku nieruchomości magazynowych niż branża motoryzacyjna, która w ostatnich 20 latach dominowała na tym rynku.
Według danych firmy doradczej Cushman & Wakefield łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie prawie 20 mln mkw. Zainteresowanie najemców jest tak duże, że wskaźnik pustostanów spadł do najniższego poziomu w historii – 5,7 proc. Dla porównania udział niewynajętej powierzchni biurowej w jej łącznych zasobach jest dwukrotnie wyższy (12 proc.).
Po ubiegłorocznych problemach sektora motoryzacyjnego e-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę na rynku.
- W Europie Środkowej obserwujemy ekspansję zarówno lokalnych, jak i zagranicznych sklepów internetowych. Niektóre decydują się na budowę oddziałów na lokalnym rynku, a inne stawiają na rozwój poza granicami kraju, przy czym pierwszym ich celem często bywają rynki państw sąsiadujących. Wejściem do regionu Europy Środkowej zainteresowane są platformy handlu internetowego z całego świata, a do realizacji tych planów potrzebują pomieszczeń magazynowych i logistycznych - komentuje Ferdinand Hlobil, partner i dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield.
Tom Listowski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Polsce dodaje, że sieci handlowe i sklepy rozbudowują swoją ofertę otwierając kanały dystrybucji online, czemu towarzyszy dalszy rozwój rynku powierzchni magazynowej. Duże zagraniczne e-sklepy wynajmują powierzchnie w celu obsługi klientów z Europy Zachodniej i ekspansji na Wschód. - Warto tu zaznaczyć, że atutami Europy Środkowej są znacznie niższe koszty pozyskania wykwalifikowanych pracowników. Ze względu na duże zmiany sezonowe na rynku pracy, ważną rolę odgrywa dostępność pracowników, a przede wszystkim możliwość ich zatrudnienia na elastycznych warunkach. Właśnie ten czynnik zachęca zagraniczne firmy do przenoszenia funkcji dystrybucyjnych do Polski, gdzie obowiązują łagodniejsze przepisy prawa pracy niż w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce mogą także często wynegocjować niższy czynsz najmu niż w lokalizacjach na zachód od naszych granic - dodaje.
W sektorze e-commerce największe transakcje najmu w minionych dwóch latach zostały zawarte między innymi przez następujące firmy: TIM (30 tys. mkw.), Mall.pl (ponad 9,5 tys. mkw.), Home24 (26,4 tys. mkw.) i Oponeo (12 tys. mkw.) w Polsce, Amazon (133 tys. mkw.), Mall.cz (29 tys. mkw.), Exiteria (11 tys. mkw.) w Czechach, Alza.sk (12 tys. mkw.) na Słowacji oraz EMAG (7,7 tys. mkw.) i Mall.hu (6,3 tys. mkw.) na Węgrzech.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.