Zgodnie z przytaczanym przez amerykańską gazetę raportem najbardziej zagrożone likwidacją w wyniku wprowadzenia do użytku ciężarówek autonomicznych są stanowiska kierowców kursujących po dobrze płatnych długodystansowych trasach. Autor analizy szacuje, że w ciągu najbliższych 25 lat zniknie 294 tys. tego rodzaju stanowisk. Obecnie w Stanach Zjednoczonych dużymi samochodami ciężarowymi jeżdżą ponad 2 mln zawodowych kierowców.

Raport dotyczący potencjalnego wpływu samojezdnych ciężarówek przez firmy transportowe na społeczeństwo został opracowany przez socjologa Steve'a Viscellego z Uniwersytetu w Pensylwanii na zlecenie Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley i organizacji Working Partnerships USA.

"WSJ" zwraca uwagę, że szacunki Viscellego są niższe od części dotychczasowych prognoz. Ma to związek z przewidywanym wzrostem zapotrzebowania na krótkodystansowe usługi dostawcze, które jednak cechują niższe płace i gorsze warunki zatrudnienia. Socjolog przestrzega, że największym zagrożeniem nie będzie niedobór miejsc pracy, tylko likwidacja najlepiej płatnych stanowisk. W złagodzeniu negatywnych skutków przemian technologicznych w branży transportowej mogą jego zdaniem pomóc programy szkolenia zawodowego.

Eksperci przewidują, że branża przewozów ciężarowych będzie jednym z głównych nabywców pojazdów samojezdnych, ponieważ oparta na systemie czujników i sztucznej inteligencji technologia jazdy autonomicznej lepiej sprawdza się na autostradach niż na ulicach miast. Zastosowanie autonomicznych ciężarówek ma pozwolić firmom przewozowym na obejście problemów dużej rotacji kierowców i prawnych ograniczeń czasu ich pracy. Zwolennicy zrobotyzowanych samojezdnych samochodów ciężarowych utrzymują, że pozwolą one na obniżenie kosztów przewozów, a także na poprawę wydajności i zwiększenie bezpieczeństwa - przymonia "WSJ".

Wiele przedsiębiorstw pracujących obecnie nad pojazdami samojezdnymi rozważa w przyszłości uruchomienie usług logistycznych bądź przewozowych opartych na tej technologii. Prace w tym obszarze prowadzą m.in. Drive.ai i Tesla, a także należąca do General Motors marka Cruise. Pojazdy autonomiczne już znajdują zastosowanie w transporcie w warunkach przemysłowych, m.in. w kopalniach.

Magazyny, obiekty logistyczne, budynki produkcyjno-magazynowe oraz tereny inwestycyjne - zobacz oferty na PropertyStock.pl