Digitalizacja zmieni rynek logistyki


Rynek transportu i logistyki w ciągu najbliższych lat czeka gruntowna transformacja. Z danych przedstawionych w raporcie PwC „CEE Transport & Logistics Trend Book 2019” wynika, że aż 68 proc. prezesów spółek z tej branży na świecie spodziewa się zmian w podstawowych technologiach świadczenia usług, zaś 65 proc. oczekuje zmian w kanałach dystrybucji. Zdaniem ekspertów PwC sektor będzie zmieniał się pod dyktando digitalizacji, przesunięć w handlu międzynarodowym, rozwiązań software, zmian wewnętrznych w handlu oraz rozwoju rozwiązań w obszarze maszyn i urządzeń.
Eksperci PwC w raporcie „CEE Transport & Logistics Trend Book 2019” wyróżniają pięć głównych sił, które w ciągu kolejnych 5 lat będą miały największy wpływ na kierunek zmian w branży transportu i logistyki zarówno w Polsce, jak i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
– Jednym z najważniejszych trendów mających wpływ na wszystkie sektory gospodarki jest digitalizacja. Jeśli chodzi o transport i logistykę, ona również pozostaje pod wpływem cyfrowych rozwiązań, widzimy jednak inne, równie istotne czynniki, które kształtują zmiany w tym segmencie. Zaczynając od zmian zachowań konsumentów w postaci przesunięcia zakupów do sieci, poprzez brak dostępności kadr do pracy w Europie i zmiany regulacji w zakresie prawa pracy, aż po inwestycje w infrastrukturę oraz zmiany umów i relacji na arenie handlu międzynarodowego, które otwierają nowe szlaki transportowe między Europą i Azją – mówi Michał Mazur, partner w PwC, lider zespołu ds. transportu i logistyki.
Eksperci PwC podkreślają, że firmy mogą wykorzystywać digitalizację by, zwiększać przychody, upraszczać procesy, przekształcać usługi, produkty i modele biznesowe, a także redukować wpływ braku odpowiednio wykwalifikowanych kadr.
– Można oczekiwać, że digitalizacja zmieni sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcję z firmami, co jest już widoczne w zamówieniach usług wykonywanych przez Internet I na urządzeniach mobilnych, począwszy od osobistych usług transportowych, poprzez usługi taksówkowe, po car-sharing i bilety transportu publicznego. Takie usługi mogą już wkrótce przestać być postrzegane jako szczególnie innowacyjne – mówi Maciej Starzyk, menedżer w zespole ds. transportu i logistyki w PwC.
Drugim trendem opisanym w raporcie PwC są przesunięcia w handlu międzynarodowym. Najważniejsze z nich to: wzrost handlu na linii Europa-Azja, umowy o wolnym handlu, wojny handlowe i bariery w internacjonalizacji biznesu transportowego, nowe szlaki handlowe oraz rozwój infrastruktury lądowej (kolejowej i drogowej).
Z raportu PwC wynika także, że zmiany w procesach dzięki rozwiązaniom software będą w najbliższym czasie rozwijane i można oczekiwać, że osiągną w ciągu 3 lat osiągną dojrzałość pozwalającą na szersze zastosowanie. Jest to możliwe m.in. dzięki ewolucji takich technologii jak sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, big data czy blockchain/technologia Distributed Ledger (DLT).
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.