PARTNERZY PORTALU

Magazyn spełniający eko-normy to wizytówka przedsiębiorstwa

Magazyn spełniający eko-normy to wizytówka przedsiębiorstwa
Bartosz Michalski, dyrektor developmentu SEGRO, fot. mat. prasowe
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 01 mar 2021 12:51

Certyfikacja ekologiczna obiektów logistyczno-magazynowych to dla wielu firm nie tylko kwestia wytycznych korporacyjnych, długofalowych oszczędności, możliwość licznych usprawnień czy optymalizacji, ale również wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu. - Magazyny spełniające eko-normy to swoista wizytówka przedsiębiorstwa i krok ku jeszcze bardziej efektywnemu prowadzeniu biznesu - mówi Bartosz Michalski, dyrektor developmentu SEGRO.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 01 mar 2021 12:51

W Polsce 845 budynków ma eko-certyfikaty. Najwięcej - biurowce. Dlaczego nie magazyny?

W miastach ekologia jest priorytetem od wielu lat, a nieruchomości biurowe stanowią w całości tkankę miejską, podczas gdy nieruchomości magazynowych w granicach miast jest jeszcze relatywnie mało.

Magazyny, obiekty logistyczne, budynki produkcyjno-magazynowe oraz tereny inwestycyjne - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dziś magazyny znajdują się coraz bliżej miast, a miasta coraz bliżej magazynów, a to za sprawą postępującej urbanizacji, zatem wszystko wskazuje na to, że ekologiczny trend będzie coraz mocniej oddziaływał również na powierzchnie magazynowe, co będzie sprzyjało szerszemu zainteresowaniu eko certyfikatami. To rynek. Z kolei w SEGRO od lat certyfikujemy wszystkie nasze nowopowstające obiekty i wyznaczamy rynkowe, zielone standardy. W ubiegłym roku poddaliśmy certyfikacji BREEAM w Polsce blisko 90 000 mkw. nowych projektów deweloperskich.

Jak na tle innych państw wypada Polska, jeżeli chodzi o ekologię inwestycji na rynku nieruchomości przemysłowych? 

W kwestii ekologicznych inwestycji jeszcze nie dogoniliśmy Europy Zachodniej, gdzie ekologiczna świadomość społeczna zaczęła kształtować się na długo wcześniej niż w Polsce. Za tą świadomością idą również większe oczekiwania klientów, a za nią oferta deweloperów. Z poziomu całej Grupy SEGRO, troska o środowisko wpisana jest w nasze „DNA”, dlatego koncentrujemy się m.in. na redukcji śladu węglowego naszych budynków, na mniejszym zużywaniu zasobów, promujemy bioróżnorodność oraz zagospodarowujemy zieloną przestrzeń wokół naszych inwestycji.

 Jak powinno wyglądać budowanie obiektów magazynowo-logistycznych w erze zrównoważonego rozwoju?

Proekologiczne rozwiązania w duchu zrównoważonego rozwoju powinny być  wdrażane na każdym etapie nowej inwestycji. Tak jest w przypadku realizacji projektów deweloperskich SEGRO: począwszy od projektu, przez samą budowę, użycie materiałów wykończeniowych, aż po eksploatację. Następnie każdy nowo powstający obiekt SEGRO poddawany jest rygorystycznej certyfikacji BREEAM. Normą jest dla nas zarówno świadomie, z poszanowaniem dla środowiska naturalnego, prowadzony proces budowlny, jak i późniejsze, bardziej ekologiczne użytkowanie obiektu. Tutaj zwracamy uwagę na takie aspekty jak efektywność energetyczna, wytwarzane zanieczyszczenia, gospodarowanie odpadami czy zagospodarowanie zielonych terenów wokół magazynu, wpływające na poprawę komfortu pracy personelu.

Wciąż rosną wymogi techniczne odnośnie nowych inwestycji, przykładowo nowe parametry współczynnika przenikania od 2021 r. Czy w związku z tym certyfikacja jest jeszcze potrzebna?

Cieszy nas, że wymagania techniczne względem nowych inwestycji rosną, ponieważ to pokazuje, jak wzrasta świadomość w obszarze zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego budownictwa. Niemniej nadal wymogi techniczne nie dorównują wymaganiom, które musi spełnić inwestycja pod powszechną w naszej firmie certyfikację BREEAM. Tym samym certyfikacja to nadal papierek lakmusowy dla ekologicznej jakości inwestycji.

W przypadku certyfikacji znaczenie mają nie tylko parametry budynku, ale również położenie działki. Jak wygląda w Państwa opinii dostępność działek odpowiednich pod certyfikowane magazyny?

To prawda – położenie działki jest w tym przypadku istotne. W procesie certyfikacji ekologicznej, dobrze usytuowana działka może zapewnić kilka dodatkowych punktów, chociażby w kategorii „transport” punkty można zdobyć za dogodną lokalizację obiektu względem publicznych środków transportu lub dostępu do sklepów i usług. Z kolei w kategorii „odpady”, punkty zdobywamy dzięki lokalizacji na terenie typu brownfield i odpowiednim zagospodarowaniu materiałów z rozbiórki. W kategorii „wykorzystanie terenu i ekologia” punkty zdobędziemy za lokalizacje inwestycji na takim trenie, który nie wpłynie negatywnie na walory ekologiczne danego obszaru, dlatego warto budować na terenie wcześniej zabudowanym i zwiększyć jego walory ekologiczne poprzez nasadzenia. Działki pod certyfikowane magazyny w dalszym ciągu są dostępne.

Czy najemcy, którzy decydują się na powierzchnie certyfikowane, widzą znaczącą różnicę w porównaniu do standardowych powierzchni logistycznych?

Od naszych klientów spływają do nas informacje, że dostrzegają oni parametry ekologicznych inwestycji i płynących z nich korzyści. Okazuje się, że dla wielu to nie tylko kwestia wytycznych korporacyjnych, długofalowych oszczędności, możliwość licznych usprawnień czy optymalizacji, ale również wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu.  Magazyny spełniające eko-normy to swoista wizytówka przedsiębiorstwa i krok ku jeszcze bardziej efektywnemu prowadzeniu biznesu.

Realizują Państwo inwestycje typu BTS. Czy klienci są bardziej zainteresowani certyfikacją budynków czy oczekują konkretnych rozwiązań technicznych?

Jedno nie wyklucza drugiego. Oczywiście dla niektórych klientów długoterminowy najem (na co najmniej dziesięć lub więcej lat) szytych na miarę obiektów, determinuje zastosowanie ekologicznych rozwiązań, które mają w tak długiej perspektywie czasu szansę się zwrócić. Są jednak i takie firmy, które przyciąga ekologiczna strona oferty dewelopera i to ona stanowi najistotniejszy czynnik sprzyjający podjęciu przez klienta decyzji o rozpoczęciu działalności firmy w konkretnym parku logistycznym. Jako deweloper obiektów magazynowych wychodzimy naprzeciw potrzebom wszystkich firm, niezależnie od tego, czym są motywowane ich decyzje o wynajmie szytego na miarę obiektu. Realizujemy dla nich projekty najwyższej jakości oraz dostosowujemy istniejące już powierzchnie w taki sposób, aby spełniały one wszystkie wymagania związane ze specyfiką prowadzonego przez nie biznesu.

SEGRO nie tylko buduje, ale również sprzedaje swoje inwestycje magazynowe. Czy w rozmowach z funduszami inwestycyjnymi posiadanie certyfikacji stanowi przewagę konkurencyjną czy staje się już standardem?

Nasz model biznesowy zakłada jednak głównie projekty deweloperskie i późniejsze zarządzanie obiektami, których jesteśmy właścicielem, sprzedaż to zaledwie ułamek procenta naszej działalności. Niemniej zaimplementowane w obiektach magazynowych rozwiązania ekologiczne niewątpliwie są elementem zwiększającym wartość inwestycji.

Jaką rolę w polityce SEGRO pełni zrównoważony rozwój?

Nasza potrzeba realizacji projektów deweloperskich w duchu zrównoważonego rozwoju wynika z brytyjskiej kultury organizacyjnej, w której ekologia gra pierwsze skrzypce już od dziesięcioleci. Dowodem na to, że zrównoważony rozwój to kręgosłup naszych działań, jest prowadzony od wielu lat na poziomie Grupy SEGRO program „Odpowiedzialne SEGRO”, który zakłada troskę o to, aby wszystkie nasze projekty powstawały z korzyścią zarówno dla klientów oraz interesariuszy, społeczności lokalnych, jak i dla środowiska naturalnego. W tym celu koncentrujemy się między innymi na takich aspektach jak zmniejszenie zużycia energii, doskonalenie wykorzystywanych materiałów czy też ograniczanie do minimum eksploatacji zasobów naturalnych. Na poziomie Grupy, w ramach programu SEGRO 2020, postawiliśmy sobie za cel ponowne wykorzystanie lub recykling 80% odpadów budowlanych i 60 proc. odpadów z wykopalisk do 2020 roku. Ten cel udało się osiągnąć już w 2014 roku, czyli na sześć lat przed deklarowanym terminem. Jeśli zaś chodzi o przyszłość, to warto wspomnieć chociażby o zobowiązaniu do bycia neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. W praktyce dążymy do osiągnięcia tego celu znacznie wcześniej.

W swoich działaniach ekologicznych postawili Państwo nie tylko na certyfikację, ale również dodatkowo elementy takie jak ule i hotele dla owadów. Skąd zainteresowanie właśnie tym aspektem?

Postępujący rozwój cywilizacyjny oraz industrializacja przyczyniają się do znacznego zmniejszenia populacji pszczół, dlatego nasze działania mogą prowadzić zarówno do eko-regresu, jak i eko-rozwoju. Tym samym włączenie pasiek do kilku parków logistycznych SEGRO to wyraz naszej odpowiedzialności i troski o ochronę bioróżnorodności. Ule dla pszczół zlokalizowane są już w czterech naszych parkach logistycznych: w Pruszkowie, w Gądkach w okolicach Poznania oraz w Gliwicach i Tychach. Pszczelą inicjatywę SEGRO wyróżniono w dorocznym raporcie FOB „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019”.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.132.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNERZY SERWISU

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!