Jak podkreśla Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, chiński port bardzo się rozbudowuje, a delta Rzeki Perłowej, gdzie się znajduje, ma strategiczne znaczenie dla chińskiej gospodarki.

- Umowa to jednak dopiero pierwszy krok, bo tak naprawdę wszystko zależy od armatorów. Ale jeśli doprowadzimy do powstania wspólnego projektu między portem w Zhuhai a Portem Gdynia, mam nadzieję, że również gdański port się do tego włączy, jeśli dla armatorów stworzona zostanie wspólna oferta obsługi na Unię i na Indochiny, pojawią się ułatwienia w ramach tej współpracy, to myślę, że efekty tego porozumienia będą ogromne - zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Teresa Kamińska, prezes PSSE.

Jej zdaniem, to dobry prognostyk dla dalszej współpracy Pomorza z Chinami. Tym bardziej że i chińscy inwestorzy coraz bardziej otwierają się na kooperację z Polską.

- Dwa lata temu przyjęliśmy strategię, że dążymy do połączenia rynków. Staramy się pomóc Chińczykom wprowadzać produkty na rynki unijne, a naszym firmom - na rynek chiński. Gdyby ta współpraca się rozwijała, mogłyby powstać centra logistyczne, a później chińskie inwestycje w produkcję - dodaje rozmówczyni Newserii Biznes. - W tej chwili jesteśmy na poziomie rozmów o centrach logistycznych, więc zapowiada się nieźle. Ten rok może być przełomowy, bo rozmowy są już bardzo zaawansowane.

W porcie w Zhuhai odbywają się głównie przeładunki suchych i płynnych towarów masowych, petrochemicznych, ropy i kontenerów; świadczone są także inne usługi portowe. Port zarządzany jest przez Zhuhai Port Holdings Group, który osiągnął w 2010 r. obrót 1,5 miliarda jenów. Przedstawiciele holdingu odwiedzali Gdynię m.in. we wrześniu 2012 r. i w czerwcu 2013 r.

Magazyny, obiekty logistyczne, budynki produkcyjno-magazynowe oraz tereny inwestycyjne - zobacz oferty na PropertyStock.pl