Praca zdalna nie dla logistyki. FM Logistic stawia na model rotacyjny


W branży logistycznej praca zdalna nie jest w pełni możliwa. Dlatego FM Logistic jedynie dla pracowników biura i personelu administracyjnego wprowadziło system rotacyjny. Niektórzy narzekali na home office. - Staraliśmy się ich wspierać, zachęcając na przykład do zdalnej integracji, organizując zespołowe konkursy, wymagające współdziałania na odległość - opisuje Blanka Borkowska HR Director FM Logistic Central Europe.
• FM Logistic obsługuje m.in. sektor spożywczy, czy farmaceutyczny, dlatego na żadnym etapie nie było możliwe całkowite wstrzymanie działalności, czy przeniesienie pracy w pełni na system pracy zdalnej.
• Dysponując kilkoma lokalizacjami, przy zachowaniu podziału na grupy rotacyjne i unikając spotkań, FM Logistic umożliwił ludziom pracę w różnych jednostkach, tak aby zawsze mogli pracować w biurze, jeśli tylko chcą.
• Dużym wyzwaniem była organizacja pracy przy usłudze co-packingu, gdyż tam, na dość niewielkim obszarze, wiele osób pracuje blisko siebie.
W branży logistycznej praca zdalna, tak rozpowszechniona podczas pandemii covid-19 w innych sektorach, nie jest w pełni możliwa. FM Logistic obsługuje między innymi sektor spożywczy, czy farmaceutyczny. Odpowiada więc za magazynowanie i dostarczenie wielu dóbr pierwszej potrzeby. Dlatego na żadnym etapie nie było możliwe całkowite wstrzymanie działalności, czy przeniesienie pracy w pełni na system pracy zdalnej.
Czytaj też: Tate & Lyle będzie wracać do biura fazami
- Z zachowaniem wszelkich środków ostrożności tj.: pomiar temperatury ciała, dezynfekcja rąk, ograniczenia osób w autobusach dowożących pracowników do pracy, w salach spotkań, w biurach, czy w kantynie itp. - cały czas prowadziliśmy działalność operacyjną. Jedynie dla pracowników struktury biura, czy personelu administracyjnego wprowadziliśmy pracę rotacyjną - tłumaczy Blanka Borkowska, HR Director FM Logistic Central Europe.
FM Logistic stawia na pracę rotacyjną
Taka metoda towarzyszy firmie od początku pandemii i przygotowana była z myślą o długoterminowym zastosowaniu. - Dzięki temu mamy poczucie zmniejszenia ryzyka zachorowań wśród pracowników, przy jednoczesnym wsparciu biznesu i solidarności z pracownikami, których codzienna praca „na miejscu” przynosi realne społeczne korzyści - dodaje Blanka Borkowska.
Dyrektorka przyznaje, że praca zdalna, czy hybrydowa, tak pożądana przez niektórych pracowników, dla innych może wcale nie być atrakcyjna i komfortowa. Zacierają się granice między pracą, a domem i życiem prywatnym. Wiele osób deklaruje dużo większe zmęczenie i znużenie pracą z domu.
Czytaj też: W biurze Unum energia aż buzuje
- Nawet naszym pracownikom biurowym i administracyjnym, którzy w większości pracują w systemie rotacyjnym, a więc regularnie pojawiają się biurze, zdarzało się narzekać na niedogodności home office’u. Wynikały one z różnych kwestii: od prozaicznych problemów z zasięgiem i przepustowością łączy internetowych, do poczucia izolacji i braku bezpośredniego kontaktu z kolegami. Mając to na uwadze staraliśmy się ich wspierać na różne sposoby - opisuje Blanka Borkowska.
Integracja online zespołu FM Logistic pomaga
Dysponując kilkoma lokalizacjami, przy zachowaniu podziału na grupy rotacyjne i unikając spotkań, FM Logistic umożliwił ludziom pracę w różnych jednostkach, tak, aby zawsze mogli pracować w biurze, jeśli tylko chcą. Kluczowa okazała się transparentna i regularna komunikacja wewnętrzna, a także działania aktywizujące i angażujące pracowników, mające na celu utrzymanie i wzmacnianie wzajemnego zaufania oraz wysokiej motywacji do pracy.
- Zachęcaliśmy na przykład do „zdalnej integracji”, organizując zespołowe konkursy, wymagające współdziałania na odległość. Nadal jednak jest wiele takich osób, które pracę zdalną doceniają i chwalą. Przyzwyczaili się do komfortu i oszczędności czasu, jaki daje brak konieczności przemieszczania się z domu do biura oraz możliwości lepszego zadbania o równowagę między pracą, a życiem prywatnym - przyznaje Blanka Borkowska.
Jej zdaniem preferencje pracowników w zakresie pracy zdalnej, a więc osób, czekających z niecierpliwością na powrót do pracy stacjonarnej i takich, które chwalą sobie home office, na pewno będą rzutowały na późniejszy „powrót do normalności” dla obydwu grup, a także ich bliskich.
Czytaj też: W USA wiele firm ma nadzieję na powrót do biur takich jak dawniej
- Zadaniem przełożonych będzie wsparcie swoich pracowników w tym procesie oraz ponowne budowanie ducha zespołu, kiedy wszyscy na nowo spotkają się w biurze. W FM Logistic już niemal od roku pracujemy w systemie rotacyjnym. Trudno przewidzieć jak będzie wyglądała sytuacja po powrocie do biura wszystkich pracowników, szczególnie, że wciąż nie wiemy kiedy to nastąpi. Jestem jednak przekonana, że większość firm wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom pracowników i w przyszłości wykaże się większą elastycznością i otwartością na pracę zdalną - wyjaśnia dyrektor Borkowska.
FM Logistic zadbało o środki ochrony osobistej
Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników są najważniejsze, dlatego FM Logistic już na początku pandemii zadbało o wyposażenie ich w odpowiednie środki ochrony osobistej, zgodne z wytycznymi i przepisami odpowiednich organów. Maseczki, rękawiczki czy płyn do dezynfekcji, są też cały czas dostępne dla pracowników.
- Nie zdecydowaliśmy się jednak na brandowanie maseczek, gdyż przede wszystkim są to dla nas elementy mające zapewnić bezpieczeństwo, nie firmowy gadżet. Decyzja ta wydaje się tym bardziej słuszna teraz, gdy wiele krajów wprowadza coraz bardziej restrykcyjne wytyczne, regulujące temat typów maseczek, jakie powinny być stosowane. Podobnych kroków można spodziewać się w Polsce, dlatego skupiamy się przede wszystkim na tym, aby oferowane przez nas pracownikom środki ochrony osobistej były jak najlepszej jakości - tłumaczy Blanka Borkowska.
Oczywiście, jednym z pierwszych podjętych przez firmę kroków było zadbanie o zachowanie zalecanego przez specjalistów dystansu społecznego. Pomógł w tym system pracy rotacyjnej, który w naturalny sposób rozładował przestrzenie biurowe. Pracownicy, obecni stacjonarnie w firmie, mogli pracować z zachowaniem odpowiednich odległości między sobą. W przestrzeniach wspólnych, jak stołówka porozdzielano stoły i wprowadzono podział godzinowy dla różnych grup pracowników.
Czytaj też: Pracownicy Mercedes-Benz Polska chętnie wrócą do biur
Biorąc jednak pod uwagę działalność w FM Logistic, największy nacisk położono na zapewnienie ciągłości pracy operacyjnej. Podzielono zatem personel na zespoły, które się ze sobą nie spotykają. Przygotowano osobne wejścia i wyjścia, zwiększono liczbę autobusów, dowożących pracowników, dezynfekowano sprzęt po każdej zmianie.
Organizacja pracy przy co-packingu
Dużym wyzwaniem była organizacja pracy przy usłudze co-packingu, gdyż tam, na dość niewielkim obszarze, wiele osób pracuje blisko siebie. Należało zatem zwiększyć odstępy między stanowiskami, czasami instalując specjalne przegrody, aby pracownicy czuli się bezpiecznie i komfortowo.
- Najważniejsze jednak było i nadal jest odpowiedzialne zachowanie każdego z nas. Tę świadomość staraliśmy się zbudować wśród naszych zespołów i myślę, że nam się to udało. Jako organizacja zdaliśmy jak na razie ten egzamin i wierzymy, że tak będzie nadal. Wszyscy pracownicy wykazali się dojrzałością i niesłabnącym zaangażowaniem, za co należą im się ogromne podziękowania - wyjaśnia Blanka Borkowska.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.