PARTNERZY PORTALU

Property Forum: Deweloperzy powierzchni magazynowych wyciągnęli lekcję z kryzysu

Property Forum: Deweloperzy powierzchni magazynowych wyciągnęli lekcję z kryzysu
  • Autor: Propertynews.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 28 wrz 2011 16:59

Deweloperzy powierzchni magazynowych nie budują już na zapas, licząc - jak przed kryzysem - na dobrą koniunkturę. Dlatego coraz większe znaczenie odgrywają obiekty realizowane w systemie built-to-suit (BTS). Sytuacja na rynku nieruchomości magazynowych była tematem jednej z debat, która odbyła się w ramach Property Forum 2011.

  • Autor: Propertynews.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 28 wrz 2011 16:59

Deweloperzy powierzchni magazynowych zaczęli odczuwać kryzys na początku 2009 r., który był dla branży bardzo słaby. Odbicie było już odczuwalne w ubiegłym roku, a 2011 r. zapowiada się optymistycznie.

- Z pewnością ten rok będziemy mogli zaliczyć do udanych. W 2010 r. popyt na powierzchnie magazynowe wyniósł ok. 1,2 mln m kw. Natomiast po pierwszym półroczu 2011 r. było to ok. 850 tys. m kw. Pierwsze dwa kwartały są tradycyjnie najsłabsze dla branży, dlatego możemy założyć, że na koniec roku wynik na pewno nie będzie słabszy niż 1,6 mln m kw. - powiedział Jan Barbasiewicz, dyrektor działu powierzchni magazynowych Jones Lang LaSalle.

- Perspektywy rozwoju dla branży są dosyć dobre. Każdy biznes, który miałby tempo rozwoju na poziomie 20-25 proc. można by uznać za rewelacyjny. Musimy jednak pamiętać, że baza była bardzo niska, dlatego daleko nam jeszcze do wyników sprzed kryzysu. Trudno też powiedzieć jak będzie kształtowała się sytuacja w kolejnych latach - wskazał.

Magazyny, obiekty logistyczne, budynki produkcyjno-magazynowe oraz tereny inwestycyjne - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Barbasiewicz dodał, że ważnym motorem rozwoju rynku magazynów będzie powstająca sieć dróg i autostrad. Zwłaszcza, że Polskie magazyny działają nie tylko w skali kraju, ale całego kontynentu.

Uczestnicy konferencji podkreślili, że w ostatnich latach wzrosło znaczenie obiektów budowanych w systemie built-to-suit.

- Obiekty BTS były języczkiem u wagi przed kryzysem. Natomiast w ostatnich latach dawały deweloperom pewność co do opłacalności budowanego obiektu. Ten trend jest w szczególności widoczny obecnie, kiedy wszystkim zależy na jak najlepszym wydaniu każdej złotówki. Magazyny BTS nadal będą powstawać - taki trend panuje także w pozostałej części Europy - bo zawsze znajdą się klienci z konkretnym zamówieniem - ocenił Marek Foryński, dyrektor zarządzający strukturą BTS Group w Panattoni Europe.

Zaznaczył, że o BTS-ach nie powinno mówić się jako o magazynach, ale raczej obiektach przemysłowych, gdyż często są też przystosowywane do działalności produkcyjnej.

Bartosz Mierzwiak, market officer ProLogis na Polskę, podkreślił, że jeśli doszłoby do kolejnego spowolnienia gospodarczego, to wzmocniłoby to trend realizowania projektów BTS w Polsce.

- Za granicą jesteśmy postrzegani jako dobry rynek z wykwalifikowaną siłą roboczą, która jednocześnie jest jeszcze dosyć tania, a wiadomo, że w kryzysie szuka się oszczędności. Projekty BTS są popularne również dlatego, że deweloper poniekąd pełni obecnie funkcję banku. Dzięki temu, że deweloper organizuje finansowanie, klient może zbudować swój obiekt, na który zazwyczaj nie miałby własnych środków lub obawiałby się ich zainwestowania - powiedział Mierzwiak.

Paweł Sapek, dyrektor rozwoju Segro na Europę Centralną, zwrócił uwagę, że rozwój BTS-ów jest bardzo mocno uzależniony od kondycji branży motoryzacyjnej.

- Jeśli popatrzymy na obiekty oddawane do użytku w ostatnich trzech latach, to na segment automotive przypada ich ok. 70 proc. - podkreślił.

Mirosław Koszany, prezes Biura Inwestycji Kapitałowych, wskazał, że dzięki projektom BTS firmy ponoszą wymierne oszczędności, a często również korzyść finansową.

- Wiele przedsiębiorstw przenosząc się do nowych lokalizacji może sprzedać atrakcyjnie położone nieruchomości, które nierzadko leżą nawet w centrach miast - wyjaśnił.

Dodał, że czasy kryzysu na rynku nieruchomości komercyjnych najmocniej odbiły się właśnie na magazynach.

- Przełożyło się to na wzrost pustostanów i spadek stawek czynszowych. Obecnie firmy nie chcą podpisywać długich umów, dlatego trudno budować perspektywy branży poza projekty BTS. Mimo tego uważam, że deweloperzy działający na polskim rynku są przygotowani na ewentualną drugą fazę kryzysu i jeśli ona nadejdzie, powinni przetrwać - ocenił Koszany.

- Lekcja, którą wynieśliśmy z kryzysu jest taka, że nigdy nie można działać za szybko. Nawet, gdy wydaje się, że perspektywy rozwoju są niegraniczone - powiedział Bartosz Mierzwiak z ProLogis.

- Poradziliśmy sobie już z częścią problemów, która wynika z wybudowania za dużej ilości powierzchni. Czeka nas jeszcze uporządkowanie banku ziemi, który obecnie jest znacząco za duży - dodał.

Dariusz Kierski, dyrektor logistyki na Polskę w Grupie Muszkieterów, podkreślił, że w kolejnych latach zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe powinno istnieć ze strony obiektów handlowych.

- Obecnie w Polsce trwa budowa wielu nowych obiektów handlowych, które powoli zaczynają pokrywać terytorium całego kraju. Dlatego w sieciach handlowych trwa analizowanie najbardziej efektywnych przepływów logistycznych, co jest automatycznie przekładane na projekty dotyczące zapotrzebowania na przyszłe powierzchnie magazynowe. Takie zapotrzebowanie w przyszłości powinno istnieć - zaznaczył.

Craig Maguire, Managing Director w PointPark Properties, stwiedził, że najważniejszym elementem projektów magazynowych jest lokalizacja.

- Dlatego w przyszłości deweloperzy będą zacieśniać współpracę z właścicielami gruntów, aby projekty były bardziej efektywne. W szczególności budowy nowych obiektów możemy spodziewać się w pobliżu powstających autostrad i dróg ekspresowych - powiedział.

- Rozwój polskiego rynku magazynów będzie też zależał m.in. od sytuacji gospodarczej Niemiec, czy poziomu konsumpcji. Deweloperzy muszą rozumieć potrzeby klientów, rozważnie podejmować decyzje o nowych inwestycjach i planować je długoterminowo - dodał.

Paweł Sapek z Segro wskazał, że Polska dysponuje ok. 6 mln m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowej. Tymczasem Francja czy Niemcy posiadają jej ok. 40-50 mln m kw.

- Polska jest jeszcze na fali wzrostowej. Będzie to dotyczyło głównie lokalizacji w dużych aglomeracjach o dobrej infrastrukturze. Rozwój w mniejszych miastach czy wschodniej Polsce jest jeszcze kwestią okresu ok. 4-5 lat - podsumował Sapek.

Organizatorem Property Forum 2011 była Grupa PTWP, wydawca m.in. portalów propertynews.pl i wnp.pl oraz Miesięcznika Gospodarczego "Nowy Przemysł".

Tomasz Elżbieciak


WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • manuca 2011-09-29 08:02:49
    Dziękuję za szczegółowe relacje z konferencji na której chciałem się pojawić ale zabrakło funduszy;-) Nie trzeba płacić aby dowiedzieć się z Waszego serwisu z kilkudniowym poślizgiem tego czego dowiedziałbym się płacąc grubą kasę. Tak dalej!!
  • uczestnik 2011-09-29 10:14:26
    do manuca: wstęp na tą konferencję był darmowy - było ciekawie ale i bardzo tłoczno - ale to chyba dobrze
  • jartam 2012-01-03 16:03:03
    W 2012 powinni nieźle zarobić. Już teraz po ofertach na oferty.biz.pl widać jest, że wiele będzie się działo. Możemy mieć do czynienia nawet z rekordem ostatnich lat.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.25.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNERZY SERWISU

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!