Czy ludzie będą chcieli pracować w biurowcach?


Środowisko pracy ulega przemianom. Już dziś wiele osób pracuje zdalnie, wykonując w ten sposób większość zadań. Co obecnie oznacza przyjazne miejsce pracy i czy w perspektywie nadchodzących lat ludzie będą chcieli pracować w biurowcach?
Zmieniające się preferencje firm i ich pracowników są bardzo dobrze widoczne na rynku nieruchomości, gdzie od kilku lat obserwujemy intensywne zmiany. Obecne trendy na rynku biurowym przypominają sytuację, która kilka lat temu była obserwowana w kontekście galerii handlowych i większych obiektów handlowo-usługowych – początkowo zmiany były dyktowane jedynie kwestią konkurencyjności. Proste mechanizmy rynkowe powodowały, że powstający obiekt handlowy, mający nowocześniejszą ofertę od konkurencji, skutkował znaczącym odpływem klientów ze starszych obiektów. Wraz z upływem czasu klienci kształtowali jednak swoje opinie i preferencje. Dla jednych kluczowa była niewielka odległość od miejsca zamieszkania, dla innych możliwość swobodnego zaparkowania auta. Centra handlowe konkurowały z innymi centrami handlowymi. Poniekąd nadal tak jest, choć lista oczekiwań klientów jest dłuższa i bardziej różnorodna. Centra handlowe definiują swoje podejście do rynku e-commerce, próbują zmierzyć się z ustawą ograniczającą handel w niedziele, wdrażają nowoczesne technologie sprzyjające zakupom. Muszą zmieniać swoją ofertę i dostosować ją do preferencji klientów tak, aby ci traktowali galerię handlową nie tylko jako atrakcyjne miejsce do robienia zakupów, ale też spędzania wolnego czasu.
Patrząc na nieruchomości biurowe transformacja jest równie widoczna. Branża musi się dostosować do wymogów rynku pracy, najmłodszych pokoleń oraz zmieniających się potrzeb pracowników. – Jeszcze kilka lat temu biuro było przede wszystkim miejscem wykonywania pracy, a cała wiedza firmy zgromadzona była w siedzibie organizacji – podkreśla Rafał Żukowski, ekspert Hays Poland. – Obecnie w kolejnych zawodach i specjalizacjach rzeczywistość wygląda inaczej. Patrząc na rozwój technologii można przypuszczać, iż zmierzamy do czasów, w których wykonując swoją pracę nie musimy przebywać w biurze. Dla wielu pracodawców nadal niezwykle ważny jest aspekt kontroli nad pracownikiem, ale to także może się zmienić jeśli tylko okaże się, że pracownicy poza biurem wykonują swoją pracę równie efektywnie – dodaje.
Magia biura
Pracodawcy mają świadomość, iż zrozumienie istotnych trendów na rynku i umiejętne dostosowanie się do nowych realiów, daje przewagę w wyprzedzeniu konkurencji i pozyskiwaniu najlepszych pracowników. Odpowiadanie na potrzeby pracowników niesie za sobą ogromne korzyści – nie tylko personalne, czy te związane z budowaniem marki pracodawcy, lecz także finansowe. Dzięki otwartości na innowacje, pracodawcy mają większe szanse na pozyskanie i zatrzymanie utalentowanych specjalistów w strukturze swojej organizacji.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.