PARTNERZY PORTALU


59 proc. Polaków deklaruje patriotyzm gospodarczy

59 proc. Polaków deklaruje patriotyzm gospodarczy
Fot. mat. prasowe
  • Autor: PAP
  • Dodano: 01 gru 2020 15:54

Pandemia i ryzyko związane z kryzysem zmieniło postawy konsumenckie, np. 59 proc. badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu, a 57 proc. deklaruje, że stara się unikać produktów, które szkodzą środowisku - wynika z badania ARC.

Według autorów badania "Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu" zrealizowanego w październiku 2020 r. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, na co wpływ miała pandemia.

"Ryzyko związane z pogorszeniem sytuacji gospodarczej w kraju jak i osobistej sytuacji badanych powoduje, że myślimy o aspektach, które wcześniej nie wydawały nam się kluczowe i decydujące. W większym stopniu zwracamy uwagę na to, czy kupując dany produkt wspieramy rodzimą gospodarkę, czy dany produkt nie szkodzi środowisku i czy na pewno służy nam i naszemu zdrowiu" - oceniają autorzy badania, które oprócz Polski przeprowadzono także w Czechach, Niemczech i Włoszech.

Z odpowiedzi wynika, że największy patriotyzm konsumencki deklarują Włosi - niemal trzy czwarte z nich woli produkty krajowe niż z importu. Wyniki w pozostałych krajach są bardzo zbliżone - w Polsce 59 proc. respondentów deklaruje wybór polskiego produktu.

W badaniu pytano także o kwestie ekologiczne. Z odpowiedzi wynika, iż 57 proc. respondentów stara się unikać produktów, które szkodzą środowisku, a niemal połowa badanych (44 proc.) zwraca uwagę, czy opakowanie produktu daje się zrecyklingować. Co trzeci Polak (35 proc.) przyznaje, że bardziej niż dotychczas zwraca uwagę na to, czy produkty kosmetyczne były testowane na zwierzętach.

W ocenie autorów badania, Polacy stają się także wrażliwi na kwestie społeczne i przestrzeganie praw pracowniczych. Z odpowiedzi respondentów wynika, że połowa z nich jest wyczulona na niewłaściwe traktowanie pracowników przez firmę i jest gotowa, przynajmniej na poziomie deklaracji, nie wybierać produktów takiej firmy. Z kolei 42 proc. stara się kupować produkty będące przedmiotem sprawiedliwego handlu, np. z etykietą Fair Trade. Ten sam odsetek respondentów deklaruje bojkot konsumencki nieetycznych przedsiębiorstw.

Kierownik badania Anna Dąbrowska z Katedry Badań Zachowań Konsumentów SGH zwróciła uwagę, że wybory konsumenckie mają dużą siłę sprawczą. "Wydaje się, że w okresie pandemii COVID-19 stajemy się bardziej refleksyjni i odpowiedzialni za nasze zachowania konsumenckie. Wyniki badań wskazują na zmianę zachowań konsumentów w kierunku społecznie odpowiedzialnych. Istotne jest jednak pytanie, czy te deklaracje zapiszą się trwale w naszych postawach, czy po pandemii ludzie wrócą do dawnego stylu życia i zachowań konsumenckich" - wskazała Anna Dąbrowska.

Badanie "Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów w październiku 2020 r. Badanie zrealizowano metodą CAWI - ankiety online zrealizowane na epanel.pl - na próbie 1001 osób. Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat. 


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.185.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!