PARTNERZY PORTALU


Co trzeci internauta używa łatwych do złamania haseł

  • Autor: PAP
  • Dodano: 10 wrz 2012 12:43

Ponad trzydzieści procent użytkowników komputerów nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z używania prostych, łatwych do odgadnięcia lub złamania haseł - wynika z badań rosyjskiej firmy O+K Research, przeprowadzonych na zlecenie Kaspersky Lab.

Wyniki badania przeprowadzonego wśród ponad 11 tys. użytkowników internetu w 25 krajach pokazują, że ponad 17 proc. internautów jako jedno ze swoich haseł wykorzystało swoją datę urodzenia, co dziesiąty - drugie imię, a 9 proc. - imię posiadanego obecnie lub w przeszłości zwierzęcia. Co dwudziesty badany przyznał, że wykorzystał słowo "hasło" (w odpowiedniej wersji językowej) a osiem proc. - prostą kombinację cyfr jak np. "123456".

Prawie co trzeci (31 proc.) użytkownik stosuje też jedno lub dwa hasła do wszystkich usług internetowych. W efekcie takich działań, cyberprzestępca, który pozna hasło użytkownika, uzyskuje dostęp do większości darmowych czy płatnych usług, z których korzysta internauta - w tym np. poczty e-mail czy usługi e-konta bankowego. Z badania O+K Research wynika, że aż 34 proc. użytkowników nie ma świadomości, że ich proste hasła są łatwe do złamania i jakie zagrożenia to ze sobą niesie.

"Dawniej w celu zapewnienia ochrony informacji i pieniędzy stosowano sejfy, kraty i grube ściany. W dobie powszechności internetu coraz więcej danych przechowuje się w różnego rodzaju serwisach online. Potencjalnego intruza oddziela od naszych danych najczęściej jedynie hasło i dlatego tak ważna jest jego odpowiednia budowa" - powiedział PAP analityk zagrożeń z Kaspersky Lab Polska, Maciej Ziarek.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Co więcej, tego typu proste hasła mogą być łatwo i szybko złamane przy użyciu metody brute-force, polegającej na próbowaniu kolejnych kombinacji znaków aż do momentu rozszyfrowania całego hasła. Dodatkowo, dane wykorzystywane do tworzenia takich zabezpieczeń bardzo łatwo znaleźć w serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy Linkedin. Według O+K Research 12 proc. użytkowników po prostu zapisuje hasła na kartce, 23 proc. - w papierowym notesie.

Ziarek dodał, że zbyt proste hasło może być nawet powodem utraty środków na koncie bankowym lub pozwolić cyberprzestępcom na dokonanie włamania do kont posiadanych przez użytkownika w serwisach internetowych, takich jak np. portale społecznościowe.

Eksperci z Kaspersky Lab proponują stosowanie łatwych do zapamiętania (np. na zasadzie skojarzeń), lecz jednocześnie trudnych do odgadnięcia haseł i korzystanie z fraz zamiast słów, które mogą znaleźć się w słowniku wykorzystywanym przez potencjalnego włamywacza. Warto wykorzystywać kombinacje wielkich i małych liter, cyfr i znaków niealfanumerycznych (np. znaków specjalnych, interpunkcyjnych itp.) oraz stosowania innego hasła do każdej usługi. Nie należy też stosować tego samego hasła w różnych odmianach (np. haslo1, haslo2 itp.). Można też wykorzystać specjalne oprogramowanie, które wytworzy unikalne, trudne do złamania i odgadnięcia hasło.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.16.13
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!