PARTNERZY PORTALU

Lockdown Szanghaju może sparaliżować cały światowy transport towarów

Lockdown Szanghaju może sparaliżować cały światowy transport towarów
Co z dostawami w obliczu lockdownu w Szanghaju. Fot. shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 25 kwi 2022 12:37

Od połowy marca br. obserwujemy wyraźne zakłócenia transportu i produkcji w Chinach. To efekt restrykcyjnego lockdownu w 25-milionowym Szanghaju. Możemy się spodziewać, że w kolejnych tygodniach i miesiącach skutki zaczniemy odczuwać też w Polsce.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 25 kwi 2022 12:37
  • Opóźnienia w realizacji zamówień produkcyjnych u dostawców oraz ich międzynarodowego frachtu przełożą się na dalszy wzrost kosztów i cen.
  • Zakłócenia związane z przedłużającym się lockdownem w Szanghaju dotyczą również producentów surowców.
  • Istotne ograniczenia w funkcjonowaniu transportu drogowego wewnątrz Chin obserwowane są obecnie nie tylko w Szanghaju, ale również w innych prowincjach.

Wariant omikron w wielu częściach świata okazał się łagodniejszy w porównaniu do wcześniejszych fal COVID-19. Jednak w Chinach, ze względu na stosowaną od początku pandemii politykę „zero-COVID”, mamy do czynienia z trwającym już ponad miesiąc „twardym lockdownem” w jednej z największych miejskich aglomeracji – Szanghaju.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Liczba dziennych przypadków od połowy kwietnia konsekwentnie spada, ale lokalne władze ogłosiły, że ograniczenia w możliwości przemieszczania się mieszkańców i funkcjonowania przedsiębiorstw będą trwały aż wirus zostanie wyeliminowany całkowicie. To z pewnością przedłuży obserwowane już zakłócenia w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw.

Gdzie należy spodziewać się zakłóceń?

Region Szanghaju jest jednym z głównych ośrodków produkcyjnych dla branży motoryzacyjnej. Chodzi zarówno o chińskich producentów, jak i międzynarodowe koncerny oraz ich dostawców. Część z nich zamknęła lub ograniczyła produkcję już pod koniec marca ze względu na zakłócenia w dostępności pracowników oraz surowców i komponentów niezbędnych do wytworzenia aut. Ograniczenia dotyczą również branży elektronicznej, w szczególności dostawców płytek drukowanych, zlokalizowanych w Kunshan w prowincji Jiangsu.

Zakłócenia związane z przedłużającym się lockdownem w Szanghaju dotyczą również producentów surowców. Szanghaj jest jednym z głównych ośrodków produkcji, konsumpcji i handlu stalą w Chinach. Ograniczenia mogą dotyczyć również produkowanych w tym regionie niektórych stopów metali, a także niklu i kobaltu stosowanych w produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

Największe problemy we frachcie międzynarodowym

Największych zakłóceń możemy się spodziewać w obszarze frachtu międzynarodowego. Chodzi głównie o największy na świecie port w Szanghaju. Operacje portowe w tym mieście nie zostały bezpośrednio wstrzymane, ale znaczne ograniczenia dostępności kierowców aut ciężarowych oraz pracowników magazynów powodują istotne zmniejszenie możliwości rozładunków i załadunków kontenerów morskich.

Jak wynika z analiz firmy VesselsValue pod koniec marca w porcie w Szanghaju na rozładunek lub załadunek oczekiwało ponad 300 statków. To ponad 4-krotny wzrost w porównaniu do poprzednich lat. Część firm produkcyjnych i handlowych decyduje się na przekierowanie frachtu do innych portów, m.in. Shenzhen i Ningbo-Zhoushan, jednak podobna operacja nie jest możliwa w sytuacji, gdy towar znajduje się już na terminalu lub w magazynie zlokalizowanym na terenie portu.

Ograniczenia w transporcie

Istotne ograniczenia w funkcjonowaniu transportu drogowego wewnątrz Chin obserwowane są obecnie nie tylko w Szanghaju, ale również w innych prowincjach, ze względu na zamykanie autostrad i innych dróg łączących wybrane miasta. Według szacunków firmy Resilinc ponad 75 proc. całkowitego rynku usług logistycznych i transportowych w Chinach może zostać zakłócona poprzez brak możliwości przejazdu autostradami.

Ograniczenia możliwości przemieszczania się mogą objąć nawet 30 mln chińskich kierowców. W prowincjach objętych ograniczeniami dostępności dróg znajduje się prawie 10 tys. zakładów produkcyjnych oraz centrów logistycznych. Ograniczenia w transporcie krajowym i międzynarodowym dotyczą też frachtu lotniczego ze względu na niemal całkowite zamknięcie lotniska w Szanghaju oraz znaczne zmniejszenie przepustowości innych lotnisk.

- Zakłócenia łańcuchów dostaw spowodowane przez lockdown w Szanghaju są dowodem na to, że pomimo wyraźnego złagodzenia w naszym regionie skutków pandemii, problemy z niej wynikające w innych częściach świata nie pozostają bez wpływu na funkcjonowanie produkcji i logistyki. Pełna skala problemów wynikających z obecnej sytuacji w Chinach będzie zależała m.in. od tego, czy dostawcy i współpracujące z nimi firmy logistyczne zdążyły na czas przekierować ładunki do innych portów. Należy pamiętać jednak o tym, że możliwości obsługi dodatkowego wolumenu w alternatywnych portach również są ograniczone. To w powiązaniu z obecnymi ograniczeniami dostępności połączeń kolejowych na Nowym Jedwabnych Szlaku z pewnością spowoduje perturbacje dla firm produkcyjnych i handlowych. Kolejne, obserwowane w ostatnich kilkunastu miesiącach zakłócenia wskazują też na coraz większe znaczenie zarządzania ryzykiem w łańcuchach dostaw oraz podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia ich odporności i elastyczności – podsumowuje Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.72.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!