PARTNERZY PORTALU


Polskie miasta mogą zyskać na Euro 2012 więcej niż poprzedni gospodarze

  • Autor: Propertynews.pl
  • Dodano: 01 mar 2012 16:31

Polskie miasta-gospodarze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 otrzymają od UEFA 20 mln zł, czyli o 15 proc. więcej, niż otrzymały w 2008 r. miasta austriackie. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na budowę stref kibica. Od zapewnienia atrakcyjnej infrastruktury dla kibiców zależy, czy ci będą chcieli wracać do nas w celach turystycznych - oceniają eksperci Deloitte.

  • Autor: Propertynews.pl
  • Dodano: 01 mar 2012 16:31

Zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej mogą mieć duży wpływ nie tylko na polską gospodarkę, ale również na sytuację konkretnych miast. Potencjalne korzyści lokalne to przede wszystkim zwiększenie aktywności mieszkańców regionów biorących bezpośredni udział w Euro 2012, co jest związane z zaangażowaniem ludzi w wolontariat czy inne działania mające na celu usprawnienie organizacji turnieju.

Doświadczenie i profesjonalizm zdobyty w tym roku przy zarządzaniu dużym projektem, jakim jest Euro 2012, w przyszłości będzie można wykorzystać przy innych dużych międzynarodowych inicjatywach.

Nowe stadiony zbudowane na potrzeby mistrzostw mogą przyczynić się do podniesienia pozycji finansowej lokalnych klubów piłkarskich, dzięki zwiększeniu frekwencji na meczach, a co za tym idzie - zwiększenia dochodów z „dnia meczu" (np. sprzedaż biletów, catering na stadionie). Zmodernizowana infrastruktura - czyli lepsze drogi, łączność, miejski transport - będą służyć lokalnym mieszkańcom i wpływać na atrakcyjność regionu w przyszłości.

Mistrzostwa to szansa na zbudowanie międzynarodowego prestiżu nie tylko dla czterech miast, w których odbędą się rozgrywki. - Świetnym przykładem jest Kraków, który co prawda nie organizuje meczów piłkarskich, ale świetnie wykorzystuje fakt uczestniczenia w wyścigu do organizacji Euro 2012, nawet jako miasto rezerwowe. Dodatkowo na krakowskich Błoniach podczas mistrzostw powstanie specjalna „strefa kibica" mieszcząca 15 tys. osób. Miasto dzięki podjętym działaniom cały czas wzmacnia swój wizerunek, co może przełożyć się na wymierne zyski oraz podniesienie prestiżu i utrwalenie jego marki w percepcji zagranicznych turystów - mówi Jacek Bochenek, dyrektor grupy sportowej w Deloitte, odpowiedzialny za Euro 2012.

Potencjalny zastrzyk finansowy mogą przynieść także umowy na organizację turnieju, jakie miasta podpisały z UEFA oraz przychód za wynajem stadionów na rzecz ich właścicieli.

Dodatkowo prezydenci miast-gospodarzy Euro 2012 oraz przedstawiciele spółki PL.2012 (tzw. grupa G5) wynegocjowali z UEFA wkład w gotówce, sprzęcie i prawach marketingowych UEFA w budowanie stref kibica (1 mln euro dla Warszawy, po 759 tys. euro dla pozostałych miast). Miasta otrzymają również pulę biletów VIP oraz po 2000 biletów na każdy mecz i 2000 karnetów na wszystkie mecze w danym mieście dla jego mieszkańców. UEFA zagwarantowała poza tym możliwość promocji miast na głównym ekranie w strefach kibica oraz na stadionach, a także za granicą.1). Wartość wynegocjowanych warunków wynosi 20 mln złotych, czyli o 15 proc. więcej, niż otrzymały w 2008 r. miasta austriackie. Warto dodać, że w pierwotnej propozycji UEFA nie było mowy o żadnym dofinansowaniu.

Miasta będą również czerpały bezpośrednie korzyści finansowe z wynajmu powierzchni reklamowych (zapis ujęty w tzw. Master Planie). W planie przygotowań do Euro 2012, UEFA oraz partnerzy handlowi mają zapewnione pierwszeństwo lub wyłączność na nabywanie wszelkiego dostępnego miejsca będącego pod kontrolą miasta, na ich reklamy (m.in. metro, tramwaje, autobusy, nośniki reklamowe na trasie lotnisko-centrum) przez sześć miesięcy przed mistrzostwami i miesiąc po mistrzostwach.

Organizacja prestiżowych europejskich mistrzostw oznacza także, że podczas trwania Euro 2012 więcej pieniędzy wpłynie do kasy właścicieli hoteli, restauracji, taksówkarzy, a także zwiększą się dochody firm zarządzających lokalnym transportem. Nie można także zapominać o większych przychodach z podatków, czy nowych miejscach pracy dla lokalnej społeczności powstałych przy obsłudze turystów. Poza korzyściami finansowymi, można liczyć na wzmocnienie dumy narodowej z bycia gospodarzem tak wielkiego wydarzenia.

W szerszej perspektywie wykorzystanie szansy, jaką niesie za sobą organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, zależy od dodatkowych inicjatyw podjętych przez same miasta poprzez zapewnienie dodatkowych atrakcji spędzenia wolnego czasu dla fanów piłki. Mistrzostwa są bowiem niepowtarzalną szansą na promocję regionalnej kultury, folkloru oraz tradycji - muzea, zabytki, parki krajobrazowe etc.

Aż trzynaście z szesnastu reprezentacji biorących udział w mistrzostwach będzie zakwaterowanych w Polsce, co może skutkować większymi korzyściami dla naszego kraju w porównaniu chociażby z turniejem organizowanym w Austrii i Szwajcarii. Te kraje musiały „podzielić się"  turystami. Jednak miasta, aby w pełni sprostać wymaganiom obcokrajowców, muszą pomyśleć o zaplanowaniu im także czasu wolnego pomiędzy meczami. Kibice muszą mieć atrakcyjny program, aby dobrze się bawić i wydawać swoje pieniądze. Jeśli dostaną atrakcyjną ofertę, kibice mogą przedłużyć swój pobyt w Polsce lub wrócą tu w przyszłości już jako stuprocentowi turyści.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.118.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!